جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نقش جدید عراق در گفتگوهای ایران و عربستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اروپا باید از مذاکرات اخیر ایران و عربستان که در بغداد انجام شد، علی‌رغم چشم‌انداز مبهم آن، به‌عنوان فرصتی برای کمک به ایجاد ثبات در خاورمیانه حمایت کند.

وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: اطلاعات به‌دست‌آمده از گفتگوهای مستقیم بین مقامات ارشد ایران و عربستان در بغداد، نشان از وجود مزیت‌های قابل‌توجه برای مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دارد. الکاظمی از روابط عمیقی که در دوره ریاست بر اداره اطلاعات عراق با دولت‌های ایران و عربستان سعودی ایجاد کرده است، استفاده می‌کند تا عراق را به مکانی برای گفتگو بین این رقبای بزرگ تبدیل کند.

اگرچه این گفتگوها به‌منزله پیروزی شخصی برای الکاظمی است، اما با تغییرات پیش‌بینی‌نشده منطقه‌ای و جهانی ممکن است اوضاع از کنترل عراق خارج شود. ایران و عربستان به دنبال دستیابی به یک مزیت استراتژیک هستند، زیرا درگیری‌های منطقه‌ای می‌تواند از کنترل آن‌ها خارج شود. این رویکرد سازنده بسیار شکننده بوده و هرگونه تشدید تنش می‌تواند این گفتگوها را متوقف کند. بااین‌وجود، گام‌های عراق به‌عنوان یک میانجی منطقه‌ای، برای عراق و منطقه مثبت است. اروپا باید از تقویت میانجی‌گری عراق حمایت کند تا به‌طور گسترده‌تر به ثبات عراق و خاورمیانه کمک نماید.

نهم آوریل، عراق میزبان جلسه‌ای بین خالد الحمیدان، رئیس اطلاعات عربستان و سعید ایروانی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود. اگرچه بسیاری از جزئیات گفتگوها به‌صورت محرمانه باقی‌مانده است، اما منبعی در دولت عراق به نویسنده این مطلب گفت که تمرکز مذاکرات دو طرف بر جنگ یمن بوده است. بر اساس گزارش‌ها، الحمیدان و ایروانی از موضوع یمن به‌عنوان مبنایی برای انجام مباحث گسترده‌تر در خصوص امنیت منطقه استفاده کردند.

گفتگوهای بغداد مهم هستند؛ زیرا این دو قدرت منطقه‌ای هیچ روابط دیپلماتیکی از سال 2016 با یکدیگر نداشتند. حتی قبل از آن، ایران و عربستان سعودی یکدیگر را عامل بی‌ثباتی منطقه می‌نامیدند و برای نفوذ در طیف وسیعی از مناطق درگیر با یکدیگر رقابت می‌کردند. ایران و عربستان ابتدا منکر انجام این گفتگوها شدند، اما پس‌ازآن دو کشور مذاکرات را به رسمیت شناختند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که آن‌ها بر روی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای تمرکز دارند و یک مقام در وزارت خارجه عربستان سعودی نیز گفت هرچند ریاض به موفقیت این گفتگوها امیدوار است، اما هنوز برای قضاوت خیلی زود است.

اگرچه برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق تأیید کرد که بغداد میزبان گفتگوهای مختلف سعودی و ایرانی است، اما برخی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهند که این گفتگوها بخشی از یک مجموعه گسترده‌ از جلسات مقامات امنیتی ایران و همتایان عرب آن‌ها از کشورهای مختلف است که با میانجی‌گری عراق انجام شده است. این گفتگوها به دنبال تلاش‌های الکاظمی برای توسعه همکاری و حتی ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای بین عراق، مصر و اردن انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تحولات در ایجاد فضای مناسب مذاکره میان ایران و عربستان روی کار آمدن جو بایدن است. تمرکز دولت بایدن در پایان دادن به جنگ یمن و احیای توافق هسته‌ای ایران، محاسبات سیاسی تهران و ریاض را تغییر داده است. همچنین یک جریان سیاسی قدرتمند در ایران وجود دارد که برای بازگرداندن توافق هسته‌ای و درنتیجه کاهش تحریم‌هایی که دولت ترامپ به‌عنوان بخشی از برنامه «فشار حداکثری» خود علیه این کشور اعمال کرد، تلاش می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه اخیر خود گفت، «اگر ایران و عربستان سعودی با یکدیگر مذاکره می‌کنند، این یک رویداد خوب است».

عربستان می‌خواهد برای برقراری روابط مثبت با دولت جدید آمریکا موقعیت خود را تغییر دهد. وزارت خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرده بود آمریکا فروش برخی سلاح‌های تهاجمی به ریاض را متوقف کرده و مخالفت خود را با جنگ در یمن اعلام کرده است. همچنین در طی مبارزات انتخاباتی، بایدن، عربستان سعودی را به خاطر قتل وحشیانه جمال خاشقچی در سال 2018 محکوم کرد. اگرچه دولت بایدن تصمیم گرفت ولیعهد سعودی را به خاطر قتل مجازات نکند، اما سعودی‌ها مجبور شده‌اند برای جلب رضایت آمریکا، چهره خود را اصلاح کنند.

سعودی‌ها می‌دانند توافق هسته‌ای جدید می‌تواند تحولات منطقه‌ای را تغییر دهد و به ضرر منافع اقتصادی و امنیتی آن‌ها باشد. همچنان که خروج از جنگ یمن می‌تواند موقعیت آن‌ها را در داخل، منطقه و جهان تقویت ‌کند.

این گفتگوها همچنین محصول تلاش‌هایی است که الکاظمی و صالح برهم برای بهبود موقعیت عراق به‌عنوان یک بازیگر مستقل و بی‌طرف انجام داده‌اند. جلب اعتماد ایران و عربستان برای تسهیل این گفتگوها به‌خودی‌خود یک پیروزی است.

اگرچه با انجام مذاکرات، اعتبار داخلی الکاظمی افزایش یافته است، اما بعید به نظر می‌رسد چشم‌انداز وی برای دستیابی به دور دوم نخست‌وزیری در انتخابات اکتبر بهبود یابد. الکاظمی ترجیح داده است به‌عنوان نماینده یک حزب سیاسی در رأی‌گیری شرکت نکند. وی امیدوار است به‌عنوان یک نامزد مستقل، بتواند موقعیت خود را حفظ کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *