جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها: واکنش ظریف به معلق شدن حق رأی ایران در سازمان ملل و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تحریم های جدید بایدن علیه چین، واکنش ظریف به معلق شدن حق رأی ایران در سازمان ملل، نشست فوق العاده لبنان، تل‌آویو و سازمان ملل، تعهد آمریکا به دفاع از صهیونیست‌ها در برابر ایران، گفتگوی وزرای دفاع قطر و امریکا درباره تقویت روابط نظامی دو کشور، پیام هشدار آمیز سفارت آمریکا به دولت عراق درباره حضور حشد الشعبی در منطقه سبز بغداد، احتمال برگزاری دور دیگر مذاکرات وین، احضار کاردار موقت آمریکا توسط بلاروس، آخرین تقلا‌های نتانیاهو برای جلوگيري از سرنگوني، خسارت ۱.۵ میلیون دلاری حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و احتمال تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت بایدن قرار است در حکم اجرایی جدیدی کمپانی‌های آمریکایی را از داد و ستد با ۵۹ کمپانی چینی مظنون به همکاری با بخش فناوری جاسوسی و دفاعی چین منع کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا این فهرست را به روز کرده و به این نکته اشاره دارد که این سیاستگذاری دوم اوت اجرایی می‌شود. این دستور اجرایی که شبیه به دستورهای اجرایی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکاست، نشان دهنده تمایلات دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای مطمئن شدن از این مساله است که اتباع این کشور به تامین مالی مجتمع‌های صنعتی چین اقدام نمی‌کنند. مقام‌های آگاه می‌گویند، گنجاندن شرکت‌های فناوری نظارت و جاسوسی چینی دامنه دستور قبلی را گسترش داده است.

خبرگزاری فارس: «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به معلق شدن حق رأی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد. ظریف در توییتر نوشت: «در دنیایی که “سیاه، سفید است” سازمان ملل ایران را به دلیل بدهی، از حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل محروم کرد. آنچه در نظر گرفته نشد این است: تروریسم اقتصادی به ایران اجازه پرداخت بابت غذا نمی‌دهد چه برسد به بدهی‌های سازمان ملل. این نامه من به آنتونیو گوترش است. پی‌نوشت: سازمان ملل می‌تواند این پول را از محل ۱۱۰ میلیون دلاری که آمریکا در دزدی دریایی اخیر به سرقت برد نیز به دست بیاورد.» ظریف به همراه این پیام در توییتر، تصویری از نامه‌اش به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد که به زبان انگلیسی نوشته شده منتشر کرده است. منظور وزیر خارجه ایران از سرقت ۱۱۰ میلیون دلاری آمریکا، اقدام واشنگتن در فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران بعد از توقیف یک نفتکش است.

خبرگزاری ایرنا: ژنرال استفانو دل کول فرمانده کل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) روز جمعه از “نشست فوق العاده نظامی ” بین لبنان و اسرائیل در سایت سازمان ملل در راس الناقوره در جنوب لبنان خبر داد. براساس بیانیه صادر شده از نیروهای یونیفل، در این جلسه محور بحث ها طول خط آبی، موارد نقض زمینی و هوایی [مرزی] همچنین سایر موارد در حیطه اختیارات یونیفل متمرکز خواهد بود که در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و سایر قطعنامه های مربوطه مندرج است. در این بیانیه اشاره شده است: در پی حوادث زیادی که در طول خط آبی و در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۵ ماه می (۲۳ اردیبهشت تا ۴ خرداد) در نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت رخ داده است، ژنرال دل کول بر اهمیت جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تأکید کرد، اتفاقاتی که بیانگر متزلزل بودن استقرار در طول خط آبی و نیز حفظ ثبات در منطقه است.

العالم فارسی: «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده پنجشنبه شب در یک نشست خبری مشترک با «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واشنگتن بر پایبندی واشنگتن به برتری نظامی اسرائیل تأکید کرد. وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: واشنگتن به برتری نظامی و اطمینان از قدرت دفاعی اسرائیل در برابر تهدیدات ایران متعهد است. به گزارش الجزیره، آستین افزود: هدف ما تحقق امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است و ما بر ضرورت کاهش تنش در کرانه باختری و قدس تأکید داریم.

اسپوتنیک روسیه: وزیر دفاع قطر روز پنجشنبه با همتای آمریکایی خود درباره تقویت روابط نظامی بین دو کشور گفتگو کرد. در این تماس، روابط دو جانبه در زمینه‌های نظامی بین دو کشور دوست و راه‌های تقویت آنها بررسی شد”. ۳۰ دسامبر، نیروی هوایی قطر و همتای آمریکایی آن تمرین سوخت گیری هوایی را انجام دادند. در آغاز ماه گذشته نیزوزارتخانه های دفاع قطر و ایالات متحده در مورد فعالیت‌های دریایی، توافق نامه نظامی امضا کردند. حدود ۱۳۰۰۰ سرباز آمریکایی در قطر مستقر هستند که بیشتر آنها از نیروی هوایی هستند و در پایگاه “العدید” در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دوحه حضور دارند.

خبرگزاری ایلنا: یک منبع آگاه عراقی امروز -پنج‌شنبه- اعلام کرد که سفارت آمریکا با ارسال پیامی به دولت عراق نسبت به سیطره حشد الشعبی بر منطقه سبز بغداد ابراز نگرانی کرده است. این منبع گفت: «سفارت آمریکا با ارسال پیامی نگرانی و ناراحتی خود را نسبت به سیطره حشد الشعبی بر منطقه سبز بغداد و رسیدن به نزدیکی مقر سفارت بیان و تاکید کرده است که اگر با حشد و گروه‌های مستقر در منطقه سبز بغداد برخورد نشود، سفارت برخورد خواهد کرد.» وی افزود: «دولت عراق هنوز به این پیام پاسخی نداده است.» این منبع درباره عدم دلیل پاسخگویی دولت توضیحی نداد.

خبرگزاری مهر : «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا احتمال برگزاری دور دیگر مذاکرات وین پیرامون احیای برجام را رد نکرد. گفتنی است، «انریکه مورا» در پایان نشست شامگاه چهارشنبه گفت: در مقام یک هماهنگ کننده، آرزو می‌کردم که این آخرین دور (گفتگوها) باشد. این امر حاصل نشد، اما ما به کار و فعالیت ادامه می‌دهیم و من مطمئن هستم که ما بلاخره در دور بعدی به یک توافق می‌رسیم و ایالات متحده را به برجام و ایران را به اجرای کامل تعهدات خود (ذیل برجام) بر می‌گردانیم. وی افزود: این یک فرآیند پیچیده با تصمیمات سیاسی و همچنین به همراه موضوعات نسبتاً فنی است. آنها به طور موازی از هم پیش می‌روند. اکنون ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که در آن باید با هسته اصلی این موضوعات روبرو شویم.

ایران پرس: «جفری جوک» کاردار موقت سفارت آمریکا در بلاروس به وزارت خارجه این کشور احضار و پاسخ مینسک به تحریم های آمریکا به وی ابلاغ شد. آناتولی گلاز سخنگوی این وزارتخانه روز پنجشنبه با اشاره به احضار کاردار سفارت امریکا در مینسک خاطرنشان کرد که پاسخ بلاروس به تحریم های آمریکا به اجرا گذاشته شد. سخنگوی وزارت خارجه بلاروس گفت: بلاروس به عنوان کشور مستقل نمی تواند این اقدام غیردوستانه آمریکا را نادیده بگیرد. دولت آمریکا هفته گذشته به پیروی از سیاست اتحادیه اروپا اقدام به تحریم شماری از مسئولان و شرکت‌های دولتی بلاروس کرد. علت این تحریم‌ها اقدام بلاروس برای فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری و دستگیری یک منتقد سیاسی بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر برای برگزاری تظاهرات علیه دولت جدید که قرار است به زودی تشکیل شود با احزاب راستگرا به توافق رسید.نتانیاهو از اعضای راستگرای کنست خواست با دولت جدید که آن را خطرناک دانست، مخالفت کنند. نتانیاهو این موضع را پس از آن اتخاذ کرد که یائیر لاپید رئیس مخالفان توانست آراء لازم را برای تشکیل دولت ائتلافی که به دوران حکومت ۱۲ ساله نتانیاهو پایان می‌دهد، جمع کند.

خبرگزاری تسنیم: دادستان های فدرال اخیرا اعلام کرده اند که حمله طرفداران افراطی دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز 6 ژانویه بیش از 1.5 میلیون دلار خسارت وارد کرده است. دادستان های فدرال گفتند: افرادی که متهم به دست داشتن در این حمله هستند، باید خسارات وارد شده را بپردازند. تاکنون بیش از 450 نفر در ارتباط با حمله به ساختمان کنگره آمریکا دستگیر شده اند. این نخستین بار است که خسارات حمله به ساختمان کنگره از سوی دادستان های فدرال برآورد شده است.

خبرگزاری موج: سایت واینت و روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مسؤول ارشد اسرائیلی اعلام کردند: احتمال امضای معامله تبادل اسیران با حماس افزایش یافته است. اسرائیل در حال حاضر منتظر پیشنهادی از سوی میانجیگران مصری برای چنین معامله‌ای است که شامل آزادی زندانیان امنیتی در اسرائیل در ازای بازگرداندن اجساد ارون شاوول و هدار گولدن، دو سرباز اسرائیلی و ابرا منغیستو و هشام السید، دو شهروند اسرائیلی است که توسط حماس در غزه بازداشت شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *