جدیدترین مطالب

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

Loading

أحدث المقالات

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

Loading

ارزیابی اروپا از توسل بی‌اساس آمریکا به مکانیسم ماشه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رئیس جمهور آمریکا با اعلام خروج از برجام نشان داد که خواهان مرگ این توافق هسته ای است. این کشور در تاریخ ۲۰ سپتامبر اعلام کرد مجددا تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از طریق مکانیسم ماشه فعال می‌کند.

میشل دوکلو، سفیر پیشین فرانسه و تحلیلگر ارشد موسسه مونتنی در تحلیلی که اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: در حال حاضر روندی که دولت ترامپ طی می‌کند، منجر به انزوای بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا شده است. جامعه بین‌المللی نه راضی به اعمال مکانیسم ماشه شده و نه برقراری مجدد تحریم‌ها به خواست آمریکا را به رسمیت شناخته است.

این نخستین باری نیست که دولت ترامپ خواسته باقی جهان را به چالش بکشد. با این حال شاهد وضعیت عجیبی هستیم که در آن آمریکا واقعیتی موازی را شکل داده؛ آن هم در حالی که جامعه بین‌المللی از نظر حقوقی در سوی مخالف قرار گرفته است. «واقعیت واقعی» این است که در عمل امکان تجارت در حدی بسیار اندک با ایران به دلیل وضع مجدد تحریم‌های آمریکا مقدور است. در نتیجه تصمیم آمریکا بیشتر نمادین بوده است.

سوال کلیدی اکنون این است که ایران چگونه پاسخ خواهد داد. چند ماه پیش می‌شد پیش‌بینی کرد که ایران به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان خواهد داد؛ اما این سناریو اکنون بعید است. اول اینکه ایران همچون دیگر اعضای جامعه بین‌المللی بر این عقیده است که اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل برخلاف تخیل دولت ترامپ اتفاق نیفتاده است. دوم اینکه از ماه ژانویه جمهوری اسلامی ایران سیاستی نسبتاً کم سر و صدا را در قبال آمریکا اتخاذ کرده است. به نظر می‌رسد که این اقدام به معنای انتظار آن‌ها برای مشخص شدن نتیجه انتخابات ماه نوامبر در آمریکا است.

در همین حال باید در نظر داشت که ایران همچنان در منطقه فعال است، نیروهای نیابتی‌اش نیز به فعالیت خود مشغولند و برنامه هسته‌ای این کشور هم ادامه دارد.

در همین حال آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا چارچوب حقوقی کافی را برای برجام حفظ کرده‌اند که بتوان با دولت دموکرات‌ها در آمریکا برای بازگشت به آن به توافق رسید.

در واقع به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی توانسته‌اند اعتبار خود را نزد ایرانی‌ها حفظ کنند و درک کرده‌اند که تلاش اروپا برای مقاومت در برابر تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا واقعی بوده است.

 

تحول در وضعیت کنونی میان آمریکا و اروپا؟

در صورتی که دونالد‌ ترامپ مجدد در انتخابات آمریکا پیروز شود، واضح است که فضای اندکی برای همکاری فرا آتلانتیکی در خصوص ایران باقی خواهد ماند. تا جایی که به اروپا مربوط می‌شود این نگرانی در صورت انتخاب دوباره دولت ترامپ، موضوعی ثانویه محسوب خواهد شد، چرا که مسائلی همچون مناقشه تجاری، حملات جدید به اتحادیه اروپا و ناتو و اتخاذ سیاست‌های مخاطره‌آمیز در خصوص چین و روسیه موضوعات مهم‌تری هستند.

 

فعال بودن ایران در  منطقه و تداوم برنامه هسته‌ای

اما ممکن است این تحلیل خوشبینانه را هم داشت که معماران راهبرد فشار حداکثری احتمالاً درک کنند که متحدان‌شان از آمریکا در اجرای این راهبرد حمایت نخواهند کرد.

اگر جو بایدن انتخاب شود لزوماً به آن معنا نیست که موضوع ایران یا روابط فرا آتلانتیک به راحتی قابل حل و فصل خواهد بود. بایدن به صورت علنی اعلام کرده است که در صورت پایبندی ایران به برجام، پیگیر بازگشت به این توافق هسته‌ای خواهد بود.

اما از نگاه اروپا این خطر وجود دارد که دولت احتمالی بایدن بر این باور باشد که نیازی به تخصص اروپا ندارد، زیرا بسیاری از کارکنان بایدن تجربه دست اولی از خدمت در دولت اوباما دارند. این در حالی است که منطقه پرتنش خاورمیانه، پیچیدگی موضوعات مرتبط با برجام و چالش‌های جدید ممکن است نقش اروپا را برای دولت بایدن بیش از هر زمان دیگری مفید سازد.

در صورت احیای گفتگوهای فرا آتلانتیکی، واقعیت‌های سیاسی ایران نیز باید مد نظر قرار گیرد. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سیاست فشار حداکثری آمریکا موجب تقویت این دیدگاه در تهران شده است که نیازی به مذاکرات جدید نیست.

در کنار این، این مسئله مطرح است که پیامدهای عادی‌سازی روابط اسرائیل و دولت‌های عربی برای آینده مذاکرات با ایران چه خواهد بود. فرض کلی این است که آمریکا دست برتر را در مذاکره با تهران خواهد داشت، اما افزایش تنش میان ایران و همسایگانش، کار دولت بایدن را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *