جدیدترین مطالب
سقوط دولت بشار اسد و نقشآفرینی و چالشهای ترکیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرتهای منطقهای بهویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوکهای اصلی قدرت در نظام بینالملل به سمت بلندپروازی و نقشآفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقهای روی آورد که مهمترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.
روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد
شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنشهای رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود میآورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).
دغدغههای شرکتهای ترکیهای در مذاکراتشان با شرکتهای چینی
شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکتهای چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیمبانک چین و ارائه قیمتهای رقابتی، پروژهها را به دست میگیرند. در حالی که مناقصه نیروگاههای حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامههای تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان میشود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه میشوند و چگونه در جامعه محلی ادغام میشوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.
جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر میجنگند. نمونههای کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناحهای متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانههای جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.
پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بینالمللی
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبهرو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماههای آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروههای مسلح آغاز کرد که منجر به نسلکشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بینالمللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسلکشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.
سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوالهای بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسشها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی میباشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟
أحدث المقالات
سقوط دولت بشار اسد و نقشآفرینی و چالشهای ترکیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرتهای منطقهای بهویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوکهای اصلی قدرت در نظام بینالملل به سمت بلندپروازی و نقشآفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقهای روی آورد که مهمترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.
روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد
شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنشهای رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود میآورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).
دغدغههای شرکتهای ترکیهای در مذاکراتشان با شرکتهای چینی
شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکتهای چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیمبانک چین و ارائه قیمتهای رقابتی، پروژهها را به دست میگیرند. در حالی که مناقصه نیروگاههای حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامههای تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان میشود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه میشوند و چگونه در جامعه محلی ادغام میشوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.
جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر میجنگند. نمونههای کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناحهای متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانههای جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.
پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بینالمللی
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبهرو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماههای آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروههای مسلح آغاز کرد که منجر به نسلکشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بینالمللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسلکشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.
سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوالهای بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسشها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی میباشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟
تشدید تنش و اختلاف بین اروپا و آمریکا طی دهه 2020
دیوید وینری در یادداشتی که وبسایت موسسه کارنگی آن را منتشر کرد، نوشت: بسیاری در اروپا رئیسجمهور ترامپ را مقصر این شرایط میدانند – در حقیقت دولت ترامپ نیز تا حدودی مقصر است؛ اما تنشهای فرا آتلانتیک به چهل و پنجمین ریاست جمهوری آمریکا محدود نمیشود. بدون اقدامات درست و سازنده، آمریکا و اروپا در دهه 2020 بیشازپیش از هم فاصله خواهند گرفت و فرقی نمیکند چه کسی در دفتر ریاست جمهوری آمریکا در کاخ سفید نشسته باشد.
تنشهای آمریکا با اروپا تازگی ندارد. در مهمترین مورد، جنگ عراق باعث دودستگی شرکای آتلانتیک شد. بااینحال، اختلافات قبلی آمریکا و اروپا در ارتباط باسیاست بوده است. در حال حاضر، مفهوم و ارزش ائتلاف فراآتلانتیک فینفسه زیر سؤال رفته است. دونالد ترامپ اولین رئیسجمهور معاصر آمریکاست که اتحاد اروپا را بهجای تقویت، تضعیف میکند، بهطوریکه وی اتحادیه اروپا را نه متحد آمریکا بلکه تهدیدی برای آمریکا تلقی کرده و ناتو را دچار بلاتکلیفی کرده است.
بسیاری از اروپاییها معتقدند که اختلافات آنها با آمریکا با اتمام ریاست جمهوری ترامپ از بین خواهد رفت. بهطور حتم، رئیسجمهور جدید آمریکا میتواند تنشها را کاهش دهد. وی احتمالاً آمریکا را دوباره به ناتو متعهد میگرداند، در نگرانیهای اروپا در مورد تغییرات اقلیمی سهیم میشود و اختلافات با روسیه را بهصورت خصوصی (بهجای توییتر) حلوفصل میکند. بااینحال، پس از یک دوره ماهعسل اولیه، کشورهای اروپایی با ناامیدی درمییابند که بسیاری از اختلافات آنها با آمریکا هنوز پابرجاست و از ناسازگاری بلندمدت منافع اروپا و آمریکا حکایت میکند. درخطر جدایی آمریکا و اروپا طی دهه 2020، پنج موضوع اهمیت ویژهای دارند که عبارتاند از:
نخست آنکه تنشها بر سر بودجه دفاعی ادامه مییابد. اروپا تحت پوشش امنیتی آمریکا، احتمالاً هزینه دفاعی خود را کمتر از حد انتظار واشنگتن ادامه خواهد داد. نارضایتی آمریکا از هزینههای پایین دفاعی اروپا با دولت ترامپ آغاز نشده و بعد از وی نیز ادامه خواهد داشت. درواقع، اگر رئیسجمهور آینده آمریکا تصمیم به کاهش هزینههای دفاعی آمریکا بگیرد و خواهان جبران آن توسط اروپا شود، تنشها ممکن است افزایش یابد. به همین ترتیب، تنشهای تجاری نیز در دولت جدید لزوماً کاهش نخواهد یافت.
موضوع دوم به تنش با چین مربوط است. اگرچه نگرش جمهوری خواهان و دموکراتها در قبال چین سختگیرانهتر شده است، اروپاییها در انتخاب بین روابط امنیتی خود با آمریکا و روابط سرمایهگذاری فزایندهشان با چین، مردد خواهند بود و واشنگتن را عصبانی خواهند کرد.
سوم، منافع آمریکا در اروپا (که نتیجهی سلطه جنگ سرد بر سیاست خارجی آمریکا بوده است) در این دهه کمتر و کمتر خواهد شد. همانطور که سایر تحلیلگران نیز معتقد هستند، جنگ سرد جدید با چین خواهد بود. سیاست خارجی آمریکا در دولت آینده بر اقیانوسیه متمرکز خواهد بود نه بر آتلانتیک.
چهارم، با ظهور قدرتهای جدید، توانایی آمریکا برای کنترل و اداره جهان رو به افول خواهد گذاشت و توسط مردم خسته آمریکا محدود خواهد شد. در واکنش به این موضوع، کشورهای اروپایی همدست به دامن دیگران (ازجمله روسیه و چین) خواهند شد، همانطور که امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه، به آن مبادرت کرده است.
و سرانجام، اروپا در چند سال اخیر، چه در مورد ایران و چه در مورد تغییرات اقلیمی، به مخالفت با آمریکا عادت کردهاند، طوری که در دولتهای قبلی آمریکا غیرقابلباور بوده است. حتی اگر رئیسجمهور بعدی تعهدات آمریکا در قبال اروپا را احیاء کند، بازهم کشورهای اروپایی میدانند که رئیسجمهور آینده آمریکا همواره ممکن است به رویکرد ترامپ بازگردد.
روابط قدرتمند فرا آتلانتیک به نفع آمریکا و اروپاست. دهه جدید احتمالاً با افول نظم بینالمللی قانون محور و ظهور عصر جدید رقابت قدرتهای بزرگ همراه خواهد بود؛ بنابراین، با آغاز این دهه جدید، برای مقابله با چین نوظهور و روسیهی توسعهطلب، اتحاد غرب ضروری است.
در این شرایط چه باید کرد؟ ازنظر اقتصادی، توافق تجاری جدید بین آمریکا و اتحادیه اروپا میتواند اروپا را از چین دور کرده و آنها را به تنظیم معیارهای جهانی جدید و قوانین جدید بینالمللی قادر سازد. ازنظر سیاسی، آمریکا و اتحادیه اروپا باید به هم نزدیکتر شده و چالشهای ایران، روسیه، چین، سوریه و … را حلوفصل کنند. ازنظر نظامی، آمریکا و اروپا باید بار دیگر بر تعهد خود در ناتو تأکید کرده و ناتو را بهعنوان سازمانی نظامی و سیاسی تغییر شکل دهند.
در حال حاضر، تعداد کمی از این اقدامات، محتمل به نظر میرسد. اروپا نباید انتظار داشته باشد که تنشهای فرا آتلانتیک بعد از ترامپ بهصورت معجزهوار ناپدید شود. اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، شکاف آتلانتیک در دهه آینده نهتنها کمتر نمیشود، بلکه عمیقتر هم خواهد شد.
0 Comments