جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران

سرپرست سفارت افغانستان در تهران در دیدار با عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر افغانستان گفت که توزیع گذرنامه برای دانشجویان افغان در ایران از سرگرفته می شود.

آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد

یک شخصیت مقاومتی برجسته فلسطینی با اشاره به اینکه جنبش عظیم دانشجویی در آمریکا و جهان علیه رژیم صهیونیستی تحولی بزرگ در مسیر نابودی صهیونیسم است به چند حقیقت بزرگی که جنگ غزه برای جهانیان آشکار نمود اشاره کرد.

Loading

نقش چین در جلوگیری از فروپاشی همکاری‌های اقتصادی جهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت ترامپ با ارسال نیروهای نظامی مضاعف و دو ناو هواپیمابر به شرق آسیا، فشار بر چین را افزایش داده، اما درعین‌حال از اقتصاد شرق آسیا عقب‌نشینی کرده است.

پیتر پتری در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: در اواخر ژوئن، 15 کشور شرق آسیا که تقریباً 30 درصد از تولید و جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، برای امضای «توافق شراکت جامع منطقه‌ای» (متشکل از 10 کشور آ.سه.آن به‌اضافه استرالیا، چین، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند) در نوامبر 2020 از طریق ویدئوکنفرانس با یکدیگر دیدار کردند. این اقدام از برخی لحاظ در کنار دومین توافق مهم منطقه‌ای یعنی «توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک» (متشکل از استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام) که در سال 2018 اجرایی شده است، بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد بشمار می‌رود.

آمریکا در توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک حضور ندارد، چراکه دولت ترامپ از شکل پیشین آن، یعنی «پیمان ترانس پاسیفیک» خارج شد. هند نیز درست قبل از انعقاد این توافق از آن خارج شد. عدم حضور هند و آمریکا، اهرم محکمی در اختیار چین قرار داده است، زیرا چین بافاصله زیاد، بزرگ‌ترین اقتصادی است که اکنون بر منطقه شرق آسیا متمرکزشده است.

آیا چین از این اهرم برای پیشبرد منافع سیاسی کوتاه‌مدت خود (نوعی از راهبرد «اول چین») استفاده می‌کند یا یک نظام قانون محور ایجاد خواهد کرد که برای سایر کشورها (شاید مدلی برای همکاری جهانی) هم مناسب باشد؟ پاسخ رهبران چین به این پرسش، چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی را برای سال‌های آتی ترسیم خواهد کرد.

 

پتانسیل عظیم اقتصادی

توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) و شراکت جامع منطقه‌ای (RCEP) در صورت اجرای آن‌ها طبق برنامه می‌توانند 121 و 209 میلیارد دلار به درآمد جهانی بیفزایند. این موافقت‌نامه‌ها هزینه کسب‌وکار را در شرق آسیا کاهش داده و نقاط قوت این کشورها در فن‌آوری، تولید، کشاورزی و منابع طبیعی را به هم وصل می‌کند. این توافق‌ها موجب تعمیق پیوندها بین چین، ژاپن و کره جنوبی خواهد شد که هم‌اکنون نیز بزرگ‌ترین شرکای تجاری همدیگر محسوب می‌شوند.

طرح جاده و کمربند چین نیز موجب تقویت این روابط خواهد شد. باگذشت زمان، این طرح برای اقتصادهای همسایه 1.4 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی و مخابرات به ارمغان خواهد آورد. چین نیز از توافق شراکت جامع منطقه‌ای و توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک نفع برده و شرق آسیا به حوزه نفوذ اقتصادی چین تبدیل خواهد شد.

 

رویکرد چین

پرسش اصلی این است که چین نقش اقتصادی جدید خود را چگونه مدیریت خواهد کرد؟ پاسخ این سؤال حتی شاید برای سیاست‌گذاران چین هم مشخص نیست. برخی در چین ظاهراً لزومی برای آشتی با خارجی‌ها نمی‌بینند؛ اما دیگر رهبران چین می‌دانند که این کشور با مقاومت شدید بین‌المللی مواجه است، همان‌طور که نظرسنجی مرکز پژوهشی پیو (Pew) نشان می‌دهد. نگرانی‌های منطقه‌ای کاملاً مشخص بوده و طیفی از سیاست‌های چین، از هنگ‌کنگ گرفته تا دریای جنوبی چین را شامل می‌شود.

درست است که دولت ترامپ نیز اهداف غیرقابل قبولی را دنبال کرده و عبارات تفرقه‌آمیزی بکار می‌برد، اما این امر حقایق فراروی چین را تغییر نمی‌دهد. «قدرت غیرقابل‌کنترل» چین مایه گسترش نفوذ منطقه‌ای و جهانی این کشور نخواهد شد. همچنین، اگر بسیاری از کشورهای شرق آسیا، چین را تهدیدی نوظهور قلمداد کنند، دیگر این منطقه نمی‌تواند به یک الگو تبدیل شود.

درواقع، منافع چین در سال‌های اخیراً به همکاری و گفتگو با رهبران همسایه وابسته بوده و همکاری با چین به یک مسئولیت سیاسی برای بسیاری از رهبران منطقه تبدیل‌شده است.

 

آزمون پکن

در این دوره، یک مدل جدید همکاری منطقه‌ای به رهبری چین، منافع اقتصادی در پی داشته و با حمایت سیاسی مؤثر همراه خواه بود. مشارکت بین‌المللی هیچ‌گاه تا این حد برای چین و دنیا به‌صورت متقابل ضرورت نداشته است.

توافق شراکت جامع منطقه‌ای و توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک رویکرد مثبت چین را نوید می‌دهند. چین سال‌ها صبورانه در کنار شراکت جامع منطقه‌ای ایستاده است و اکنون اطمینان دارد که این توافق وارد فاز اجراشده و در مسائل سیاسی (مثلاً، تکمیل مذاکرات حقوقی دریای جنوبی چین) با همکاری آ.سه. آن همراه است. اظهارات غیرمنتظره اخیر لی ککیانگ نخست‌وزیر چین در مورد آغوش باز این کشور به روی توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک، فرصت مضاعفی در اختیار می‌گذارد. عضویت چین در این توافق بیانگر تمایل پکن به اتخاذ هنجارهای جهانی بوده و مایه رونق بازارها خواهد شد.

بااین‌حال، آسیب‌هایی نیز وجود دارد. اکنون بسیاری از کشورها تا حدی به خاطر کووید-19، از نقش هرچه بیشتر دولت‌ها در اقتصاد حمایت می‌کنند. حتی آمریکا نیز قوانینی برای «خرید [کالای] آمریکایی» پیشنهاد کرده و سرمایه‌گذاری و تجارت را کنترل می‌کند.

توافق شراکت جامع منطقه‌ای و توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک برای چین ازنظر اقتصادی سودمند خواهد بود اما رهبری چین را نیز به بوته آزمایش خواهد گذاشت. این توافق‌ها فرصت بی‌نظیری برای جلوگیری از سقوط آزاد همکاری بین‌المللی در اختیار می‌گذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *