جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

نگرانی سناتورهای آمریکایی از احتمال اعزام گارد ملی برای مقابله با اعتراضات دانشگاهی

سناتور‌های آمریکایی پیشنهاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها به منظور مقابله با اعتراضات فزاینده علیه جنگ غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل را رد کردند. تیم کین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها را «ایده بسیار بدی» دانست و گفت این کار خاطرات دردناک دوران خشونت‌آمیز اعتراض‌های دانشگاهی علیه جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۰، به ویژه در دانشگاه ایالتی کنت را، که طی آن چهار دانشجو بر اثر تیراندازی گارد ملی کشته شدند، تداعی می‌کند.

ایتالیا و فرانسه برای تقویت صنعت دفاعی اروپا، تعهدنامه‌ امضا کردند

تهران-ایرنا- وزارت دفاع ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که رم و پاریس امروز (دوشنبه) تعهدنامه‌ای مبنی بر ایجاد یک مرکز صنعتی مشترک برای دفاع زمینی با مشارکت شرکت‌های هر ۲ کشور امضا کردند که به دنبال تقویت صنعت دفاعی اروپا است.

بلینکن در ریاض: بهترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه برقراری آتش‌بس است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با اشاره به افتتاح گذرگاه‌های جدید برای عبور کمک‌ها به غزه گفت پیشرفت‌هایی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه صورت گرفته است، اما اسرائیل باید اقدامات بیشتری انجام دهد. بلینکن در نشستی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت که بهترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه برقراری آتش‌بس است.

بلینکن در ریاض: بهترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه برقراری آتش‌بس است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با اشاره به افتتاح گذرگاه‌های جدید برای عبور کمک‌ها به غزه گفت پیشرفت‌هایی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه صورت گرفته است، اما اسرائیل باید اقدامات بیشتری انجام دهد. بلینکن در نشستی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت که بهترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه برقراری آتش‌بس است.

دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق از تحصیل کرد  

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا که از رسیدن به توافق با دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، ناتوان مانده و رئیس دانشگاه با همکاری پلیس، دست به سرکوب دانشجویان زده است، اکنون در پی پایان نیافتن این اعتراض ها، دانشجویان را تهدید کرد اعتراض ها را متوقف کنند، در غیر اینصورت از ادامه تحصیل تعلیق خواهند شد.

Loading

ادامه بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران

شورای راهبردی آنلاین - رصد: یک انفجار خساراتی را به یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران درست در زمانی وارد کرد که این کشور به یک شراکت راهبردی جدید در حوزه انرژی با چین نزدیک می‌شود، اما ایران هیچ علائمی از آهسته شدن روند برنامه هسته‌ای را نشان نداده است.

ری تکیه، کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی که وب سایت این اندیشکده منتشر کرد، با اشاره به انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز نوشت: این حادثه چقدر به برنامه هسته‌ای ایران خسارت زد؟ برآوردها نشان می‌دهد که این انفجار توان ایران برای راه‌اندازی هزاران سانتریفیوژ پیشرفته نصب شده را تا دو سال به تاخیر می‌اندازد. نطنز مرکز اصلی تولید انبوه سانتریفیوژهای مختلف ایران است، اما تنها مرکز ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نیست. پیشرفته‌ترین مدل با نام IR-8 در مرکز کالای الکتریک در تهران طراحی می‌شود.

با وجود تاخیرهایی که چنین حوادثی به بار می‌آورند، این برنامه به پیشروی ادامه خواهد داد، اما فعلا با سرعتی کمتر. در عین حال ایران احتمالا تمهیدات بیشتری برای حفاظت از تاسیساتش به کار خواهد بست.

 

ایران فعالیت‌های هسته‌ای را بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام از سرگرفته است. آیا برجام عملا مرده است؟

از وقتی که آمریکا در مه 2018 برجام را ترک کرد، ایران مفاد متعددی از آن را زیر پاگذاشت. غنی‌سازی را بالاتر از سطح تعیین شده انجام داد، از انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از کشور خودداری کرد، تحقیق و توسعه درباره سانتریفیوژهای پیشرفته را سرعت بخشید و آژانس را از دسترسی به دو تاسیسات محروم کرد. با این حال برجام هنوز کاملا نمرده است.

ظاهرا تا این لحظه ایران و دیگر اعضای برجام از جمله چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس می‌خواهند این توافق را زنده نگهدارند. آن‌ها این توافق را به عنوان یک چارچوب اساسی کنترل تسلیحات در نظر می‌گیرند و همچنین امیدوارند که اگر جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود و طبق وعده‌اش به برجام برگردد، ایران نیز به پایبندی به آن برخواهد گشت. با این همه احیای این توافق دشوار خواهد بود؛ ایران تأکید دارد که درباره هیچ وجهی از این توافق دوباره مذاکره نخواهد کرد، زیرا آمریکا طرف متخلفی است که توافق را ترک و سپس ایران را تحریم کرده است. دولت دونالد ترامپ این توافق را به این دلیل ترک کرد که معتقد بود به رفتارهای ایران مانند حمایت از دولت سوریه و حوثی‌ها پاداش می‌دهد.

 

چین در آستانه امضای توافقات انرژی با ایران است که دو کشور را از نظر اقتصادی به هم نزدیک‌تر می‌کند. این به چه معناست؟

این توافق بر اساس پیش نویس 18 صفحه‌ای آن که به بیرون درز کرده و به سند شراکت جامع 25 ساله ایران-چین معروف است، مستلزم سطوح بالای همکاری میان دو کشور است. ایران متعهد می‌شود نفت خام را با قیمتی مورد توافق دو طرف در اختیار چین قرار دهد و امکان فروش با نرخ تخفیف را باز می‌گذارد. به علاوه چین به بازیگری مهم در توسعه تاسیسات نفت، گاز طبیعی و پتروشیمی ایران تبدیل می‌شود. همچنین در بسیاری از حوزه‌های اقتصاد ایران مانند کشاورزی، بانکداری، زیرساخت و ارتباطات از راه دور فعال خواهد بود. این پیش نویس همچنین روابط نظامی نزدیک‌تر را خواستار است. اگر این توافق نهایی شود به شکلی بی‌سابقه ایران را به یک قدرت خارجی متعهد خواهد کرد.

مهم است که یادآوری شود این یک پیش نویس آرمانی است، اما اگر به ثمر بنشیند نشان خواهد داد که دولت ایران اهداف بلند مدت برای جوان‌سازی اقتصاد ایران با تکیه بر سرمایه‌گذاری و تجارت غربی را کنار گذاشته است. با این حال تصور گره خوردن به یک قدرت واحد برای دوره زمانی دراز مدت به مذاق بسیاری در ایران سازگار نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *