جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

نخست‌وزیر مصر: هدف ما رسیدن به صادرات سالانه به ارزش ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است

«مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر اعلام کرد که دولت با شوراهای صادرات موافقت کرد که نرخ رشد صادرات را ۱۵ درصد افزایش دهد تا به هدفی که سالانه ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده ایم، محقق شود.

ببینید | عصبانیت شدید مجری شبکه اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا در ایالات متحده

مجری اینترنشنال گفت: وحشتناک است که مردم آمریکا، پرچم خودشان را آتش می‌زنند و شعار “مرگ‌برآمریکا” می‌دهند و از آن طرف پرچم محور مقاومت را روی دستانشان بالا می‌برند! این، آدم را نگران می‌کند! منبع: بیسیمچی مدیا

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.
Loading

ماندن ترامپ در برجام یا خروج از آن

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: «اگر ترامپ از توافق خارج شود، اما اروپایی‌ها بمانند و از صنایع خود در برابر تحریم‌های آمریکا دفاع کنند، این وضعیت بلاتکلیفی عوض خواهد شد»؛ این، اظهارات یکی از چند تحلیلگری است که خبرگزاری فرانسه در گزارش شنبه شب خود، نقطه نظرات آن‌ها درخصوص آینده اقتصاد ایران را جویا شد.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه معافیت ایران از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید و در عین حال تهدید کرد که چنانچه ظرف 120 روز تفاهمی برای دستیابی به توافق دیگری برسر مسائلی از جمله برنامه موشکی ایران صورت نگیرد، برجام را یکطرفه لغو خواهد کرد؛ اقدامی که از دید برخی تحلیلگران، می‌تواند با پایان دادن به شبهه‌های موجود، نتیجه مطلوبی برای اقتصاد ایران داشته باشد.
«اریک راندولف» خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: به گفته دیپلمات‌های اروپایی، در پشت پرده‌، وقایع بسیاری در جریان است. طی 2 سال گذشته و به آرامی، توافق‌هایی در زمینه‌های مختلف همچون تجهیزات صنعتی، نیروگاه‌های خورشیدی و زراعت لبنی صورت گرفته است.
یک دیپلمات اروپایی در همین رابطه می‌گوید: بسیاری شرکت‌ها آنقدر در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نمی‌توانند عقب بکشند. ترامپ هر تصمیمی که بگیرد، آن‌ها راهی پیدا خواهند کرد.
گرچه رئیس جمهوری آمریکا در یکسال گذشته پیوسته بر طبل ایران هراسی کوبیده، «توتال» غول نفتی فرانسوی، اخیرا قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار با ایران امضا کرد. درست چند روز قبل از سخنرانی اخیر ترامپ هم ایتالیا یک خط اعتباری 6 میلیارد دلاری برای پروژه‌های توسعه در ایران اختصاص داد.
یک مقام غربی می‌گوید: در سکوت کامل خبری، توافق‌هایی در حال شکل گرفتن است که علنی کردن آن‌ها فایده خاصی ندارد. بسیاری از این شرکت‌ها، یا منافعی در آمریکا دارند یا تعدادی از سرمایه‌گذارهای آن‌ها آمریکایی است و نمی خواهند مورد توجه قرار گیرند.
در فهم چرایی تداوم جذب سرمایه‌ خارجی با وجود نقض عهد مکرر آمریکا در برجام، «فرید دهدیلانی» مشاور امور بین‌المللی سازمان خصوصی سازی ایران به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: شکاف ایجاد شده بین آمریکا و اروپا در حال گسترش است. بیش از یک سال از تلاش‌های ترامپ برای تضعیف برجام می‌گذرد و او اساسا موفق به چنین کاری نشده است.
با این حال عده دیگری از تحلیلگران دیدگاه متفاوتی دارند. «نوید کلهر» تحلیلگر امور اقتصادی با اشاره به برخی اعتراض‌های شکل گرفته در خصوص مسائل معیشتی در ایران معتقد است: ما به شرکای تجاری بهتر و قابل اعتمادتر و دسترسی بیشتر به بازارهای جهانی نیاز داریم.
از بین بردن بوروکراسی غیرضروری، تسهیل در سرمایه‌گذاری خارجی و مدیریت صحیح منابع از جمله عناصری است که از دید تحلیلگران، می تواند تضمین کننده موفقیت برجام حتی درصورت خروج آمریکا از آن باشد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *