جدیدترین مطالب
نظامیسازی فضا و تسلیحات هستهای
شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنشها و خطرات مناقشه هستهای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هستهای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بینالمللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاشهای تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا میپردازد.
آیا نشست بینالافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبانماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمدهاند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بینالافغانی» بحث و گفتوگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیحالله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.
تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاستهای اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.
دکتر خرازی در مصاحبه با المیادین:
احتمال افزایش برد موشکی ایران وجود دارد
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در مورد مسئله برد موشک ها تا به حال حساسیت غربی ها، به خصوص اروپاییها را لحاظ میکردیم، ولی وقتی آنها حساسیت های ما را به خصوص در موضوع تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران لحاظ نمیکنند، دلیلی ندارد که ما هم حساسیت های آنان را در نظر بگیریم. لذا احتمال اینکه برد موشک های ایران افزایش یابد، وجود دارد.
نقش بریکس در تحقق نظم نوین جهانی
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بریکس در چهارچوب سیاستهای «ایجابی» و نه «سلبی»، بدون اینکه از اصول و مؤلفههای نظمساز مبتنی بر منشور ملل متحد تخطی کند یا با آن مخالفت نماید، به دنبال ترتیبات جدیدی است که حاکمیت پارادایمهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و … آمریکا و نظام لیبرال را در دنیای کنونی به چالش میکشد.
الزامات اتحادیه اروپا در قبال رژیم صهیونیستی بر اساس نظر دیوان بینالملل دادگستری
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «در ماه ژوئیه، دیوان بینالمللی دادگستری یک نظر مشورتی مبتکرانه درباره پیامدهای حقوقی سیاستها و اقدامات اسرائیل در سرزمینهای اشغالی فلسطین صادر کرد، اسرائیل را مسئول تبعیض نژادی و آپارتاید علیه فلسطینیها دانست و فهرست بلندبالایی از سوء استفاده و نقض قوانین بینالمللی توسط مقامات اسرائیلی ارائه کرد. دیوان اعلام کرد که اشغالگری توسط اسرائیل غیرقانونی است و الزاماتی واضح را برای اسرائیل جهت پرداخت غرامت به فلسطینیها تعیین کرد.»
أحدث المقالات
رفع تحریم تسلیحاتی ایران؛ فرصتی برای چین
جاناتان فولتن در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: پکن تاکنون قصدش را درباره تحریم تسلیحاتی ایران بهروشنی بیان داشته است. سخنگوی نمایندگی دائم این کشور نزد سازمان ملل متحد چنین توییت کرد: «آمریکا با خروج از توافق هستهای ایران به تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 عمل نکرد. ازاینرو، واشنگتن هیچ حقی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد چه برسد به اینکه مکانیسم ماشه را فعال سازد. حفظ توافق هستهای تنها مسیر منطقی به جلو است».
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که چین از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران بهره خواهد گرفت.
چقدر احتمال دارد که چین به تأمینکننده عمده تسلیحات متعارف به ایران تبدیل شود؟ دو کشور ایران و چین مشارکت راهبردی جامع دارند که همکاری دفاعی وجه برجسته آن است. طرفین همچنین مناسبات دیپلماتیک طولانیمدت و ارتباطات تاریخی دارند که به چند قرن قبل برمیگردد. ایران بازار بالقوه بزرگی برای همه کالاها و تولیدات چینی است؛ بهعبارتدیگر این کشور نهتنها بازار بزرگی برای تسلیحات متعارف ساخت چین، بلکه برای کالاهای مصرفی و صنعتی نیز هست.
ازسرگیری تأمین تسلیحات متعارف موردنیاز ایران توسط چین با اقتصاد 13 تریلیونی، درآمد ناچیزی را نصیب پکن خواهد کرد. بعلاوه، این امر دشمنی آمریکا و رقبای منطقهای ایران را به همراه خواهد داشت که شرکای راهبردی چین نیز محسوب میشوند.
آمریکا عامل قابلتوجه در محاسبات چین برای فروش تسلیحات متعارف به ایران است. همانگونه که جان آلترمن، معاون مرکز مطالعات راهبردی و بینالمللی اعلام داشت، ایران پوشش خوبی برای پکن فراهم میسازد و سیاست ایران موجب میشود تا آمریکا در خلیجفارس درگیر شود و به شرق دور و منطقه هندوپاسیفیک که به منافع حیاتی چین نزدیکتر است توجه نکند. ازاینرو، حمایت حداقلی چین از ایران ابزارهایی با هزینه کم برای مشغول نگهداشتن آمریکا در خاورمیانه و دورنگه داشتن واشنگتن از دریای جنوب چین است. فروش سلاح به ایران میتواند این اهرم را تقویت کند.
بالاترین سطح مراودات تجاری بین تهران – پکن به سال 2014 بازمیگردد که بالغبر 38 میلیارد دلار بوده و مناسبات تجاری چین – آمریکا در سال 2019 بهواسطه جنگ تجاری در پایینترین سطح خود قرار داشت و کمی بیش از 540 میلیارد دلار به ثبت رسید. این بدین معنا نیست که بگوییم مراودات و ملاحظات اقتصادی همهچیز است، اما مراودات اقتصادی و تجاری خیلی تعیینکننده و تأثیرگذار است. فروش تسلیحات به ایران با علم به اینکه خط قرمز دولت ترامپ است هزینه زیادی برای مناسبات آمریکا – چین خواهد داشت. با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بلافاصله بعد از پایان تحریم تسلیحاتی ایران برگزار خواهد شد، بعید است چین چنین ریسک پرخطری را بپذیرد.
اطلاعات موسسه سیپری سوئد مربوط به ماه ژانویه 2020 نشان میدهد که چهار شرکت دولتی چین فعال در زمینه فروش تسلیحات در فهرست بیست شرکت اول دنیا و سه شرکت در فهرست ده شرکت اول دنیا برای فروش تسلیحات قرار دارند. این شرکتهای چینی دولتی هستند و هم باید ملاحظات تجاری و هم ملاحظات سیاسی را لحاظ نمایند. این شرکتها قرار نیست مناسبات را فدای سود تجاری نمایند. خاورمیانه دومین بازار چین به شمار میرود و اغلب پهپاد به این بازار صادر مینماید.
با توجه به آنچه گفته شد، چین در صورت تمایل چه چیزی به ایران خواهد فروخت؟ ایران نیاز به ارتقا و بهروزرسانی نیروی هوایی خود دارد و شایعاتی دال بر فروش هواپیمای جنگنده چنگدو جی-۱۰ به ایران وجود داشته است، اما چیزی ثابت نشده است. ایران احتمالاً به دانش چین در زمینه ماهواره نیاز دارد.
0 Comments