جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رفع تحریم تسلیحاتی ایران؛ فرصتی برای چین

شورای راهبردی – رصد: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در اکتبر 2020 به پایان خواهد رسید. تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با انتقاد گسترده جامعه بین‌المللی مواجه شده است. این اتفاق در زمانی که مناسبات چین – آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، رخ داده و وزن نظرات پکن درباره ایران را مضاعف ساخته است.

جاناتان فولتن در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: پکن تاکنون قصدش را درباره تحریم تسلیحاتی ایران به‌روشنی بیان داشته است. سخنگوی نمایندگی دائم این کشور نزد سازمان ملل متحد چنین توییت کرد: «آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران به تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 عمل نکرد. ازاین‌رو، واشنگتن هیچ حقی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد چه برسد به اینکه مکانیسم ماشه را فعال سازد. حفظ توافق هسته‌ای تنها مسیر منطقی به جلو است».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که چین از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران بهره خواهد گرفت.

چقدر احتمال دارد که چین به تأمین‌کننده عمده تسلیحات متعارف به ایران تبدیل شود؟ دو کشور ایران و چین مشارکت راهبردی جامع دارند که همکاری دفاعی وجه برجسته آن است. طرفین همچنین مناسبات دیپلماتیک طولانی‌مدت و ارتباطات تاریخی دارند که به چند قرن قبل برمی‌گردد. ایران بازار بالقوه بزرگی برای همه کالاها و تولیدات چینی است؛ به‌عبارت‌دیگر این کشور نه‌تنها بازار بزرگی برای تسلیحات متعارف ساخت چین، بلکه برای کالاهای مصرفی و صنعتی نیز هست.

ازسرگیری تأمین تسلیحات متعارف موردنیاز ایران توسط چین با اقتصاد 13 تریلیونی، درآمد ناچیزی را نصیب پکن خواهد کرد. بعلاوه، این امر دشمنی آمریکا و رقبای منطقه‌ای ایران را به همراه خواهد داشت که شرکای راهبردی چین نیز محسوب می‌شوند.

آمریکا عامل قابل‌توجه در محاسبات چین برای فروش تسلیحات متعارف به ایران است. همان‌گونه که جان آلترمن، معاون مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی اعلام داشت، ایران پوشش خوبی برای پکن فراهم می‌سازد و سیاست ایران موجب می‌شود تا آمریکا در خلیج‌فارس درگیر شود و به شرق دور و منطقه هندوپاسیفیک که به منافع حیاتی چین نزدیک‌تر است توجه نکند. ازاین‌رو، حمایت حداقلی چین از ایران ابزارهایی با هزینه کم برای مشغول نگه‌داشتن آمریکا در خاورمیانه و دورنگه داشتن واشنگتن از دریای جنوب چین است. فروش سلاح به ایران می‌تواند این اهرم را تقویت کند.

بالاترین سطح مراودات تجاری بین تهران – پکن به سال 2014 بازمی‌گردد که بالغ‌بر 38 میلیارد دلار بوده و مناسبات تجاری چین – آمریکا در سال 2019 به‌واسطه جنگ تجاری در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت و کمی بیش از 540 میلیارد دلار به ثبت رسید. این بدین معنا نیست که بگوییم مراودات و ملاحظات اقتصادی همه‌چیز است، اما مراودات اقتصادی و تجاری خیلی تعیین‌کننده و تأثیرگذار است. فروش تسلیحات به ایران با علم به اینکه خط قرمز دولت ترامپ است هزینه زیادی برای مناسبات آمریکا – چین خواهد داشت. با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بلافاصله بعد از پایان تحریم تسلیحاتی ایران برگزار خواهد شد، بعید است چین چنین ریسک پرخطری را بپذیرد.

اطلاعات موسسه سیپری سوئد مربوط به ماه ژانویه 2020 نشان می‌دهد که چهار شرکت دولتی چین فعال در زمینه فروش تسلیحات در فهرست بیست شرکت اول دنیا و سه شرکت در فهرست ده شرکت اول دنیا برای فروش تسلیحات قرار دارند. این شرکت‌های چینی دولتی هستند و هم باید ملاحظات تجاری و هم ملاحظات سیاسی را لحاظ نمایند. این شرکت‌ها قرار نیست مناسبات را فدای سود تجاری نمایند. خاورمیانه دومین بازار چین به شمار می‌رود و اغلب پهپاد به این بازار صادر می‌نماید.

با توجه به آنچه گفته شد، چین در صورت تمایل چه چیزی به ایران خواهد فروخت؟ ایران نیاز به ارتقا و به‌روزرسانی نیروی هوایی خود دارد و شایعاتی دال بر فروش هواپیمای جنگنده چنگدو جی-۱۰ به ایران وجود داشته است، اما چیزی ثابت نشده است. ایران احتمالاً به دانش چین در زمینه ماهواره نیاز دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *