جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

یک توهم بزرگ ضدایرانی

«نخست وزیر صهیونیست ها به تازگی از ضرورت ایجاد یک اتحاد منطقه ای در خاورمیانه علیه ایران سخن گفته است. این در حالی است که نتایج نظرسنجی های مختلف در میان افکار عمومی عربِ منطقه حاکی از این هستند که محبوبیت منطقه ای ایران به شدت افزایش یافته و در جهتی معکوس، صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری به کنشگرانی منفور در منطقه تبدیل شده اند.»

ترامپ: کامالا هریس در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد، زیرا او یهودی‌ها و اسرائیل را دوست ندارد / اگر هریس روی کار بیاید، آن‌ها یک قانون برای سقط جنین خواهند گذاشت تا نوزاد را در رحم در ۸ ماهگی، ۹ ماهگی یا حتی پس از تولد به قتل برسانند

«دونالد ترامپ» با اشاره به عدم حضور «کامالا هریس» در حین سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، این نامزد احتمالی حزب دموکرات را به «یهودستیزی» متهم کرد و گفت ایالات متحده «مضحکه عام و خاص» شده است.

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: مصوبه کنست نشاندهنده تمایل صهیونیست ها به افزایش تنش و ناامنی و بی ثباتی و توسعه درگیری در منطقه و عدم تمایل آنها به برقراری صلح و آرامش است. رژیم صهیونیستی با علم به اینکه بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین، امنیت و صلحی برای اسرائیل و شهروندانش نخواهد بود، تصور می کند با خشونت، تحقیر، اعمال زور، نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و صهیونیزه کردن اراضی فلسطنی می تواند برای خود و شهروندانش امنیت ایجاد کند.
Loading

راهبرد آمریکا؛ حفظ برتری در انرژی هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گزارش تازه منتشرشده «احیای برتری رقابتی آمریکا در حوزه انرژی هسته‌ای» که توسط گروه کاری سوخت هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا تهیه شد، گامی برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا، اعلانیه‌ای برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کمک به اقتصاد آمریکا و هم‌چنین نقطه عطف مهمی برای این کشور محسوب می‌شود.

توماس گراهام در یادداشتی که اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: اگرچه آمریکا عصر اتمی را با عنوان رهبر جهانی انرژی هسته‌ای آغاز کرد، اما در پی حوادث تری‌مایل‌آیلند در سال 1979، دولت آمریکا برنامه راکتور داخلی 102 راکتور را متوقف کرد.

صنعت انرژی هسته‌ای آمریکا در آغاز فعالیتش متوقف شد و اولویت به تولید سوخت‌های فسیلی داده شد. بعد از چندین دهه سیاست اشتباه، گزارش اخیر گروه کاری وزارت انرژی، آمریکا را به مسیر رهبری یک نظام جهانی انرژی هسته‌ای که مؤثر، قابل‌اعتماد و عاری از کربن است، بازگرداند. برای تحقق این اهداف باید توصیه‌های ارائه‌شده در این گزارش در اسرع وقت اجرا شود.

تقاضای جهانی انرژی به‌طور پیوسته افزایش‌یافته است و این تقاضا با توجه به نیاز به حمایت از بخش نقل‌وانتقال با انرژی برق و نیز کارخانه‌های بزرگ شیرین‌سازی آب دریا درحالی‌که بیابان‌زایی درنتیجه تغییرات اقلیمی شدت می‌گیرد، به‌زودی افزایش بیشتری خواهد داشت. دولت آمریکا همواره اصرار داشته است که استانداردهای قوی منع اشاعه در راکتورهای هسته‌ای بین‌المللی به اجرا درآید. به‌شدت به یک صنعت انرژی هسته‌ای آمریکایی قوی، قابل‌اعتماد و توانمند، در داخل و خارج که انرژی عاری از کربن و ایمن را برای همه‌جا فراهم کند، نیاز داریم. این ابتکار برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است.

آن‌طور که گزارش گروه کاری وزارت انرژی آمریکا توصیه می‌کند، زیرساخت داخلی برق هسته‌ای باید گسترش یابد و باید ژنراتورهای برق بیشتری ساخته شود. رهبری جهانی آمریکا در حوزه انرژی هسته‌ای با تأمین بودجه توسعه سوخت هسته‌ای پیشرفته، سرمایه‌گذاری در برنامه ملی راکتور آزمایشی و حمایت از تحقیق و توسعه فن‌آوری پیشرفته راکتور هسته‌ای به‌ویژه نسل چهارم راکتورها می‌تواند دوباره احیا شود. به‌علاوه، دولت آمریکا می‌تواند راکتورهای کوچک مدولار و راکتورهای هسته‌ای کوچک را به نمایش بگذارد و از این فن‌آوری‌ها برای تأسیسات نظامی استفاده کند. درنهایت آمریکا می‌تواند گام‌هایی را برای تقویت برنامه صادرات هسته‌ای غیرنظامی برای رسیدن به بازارهای خارجی بردارد.

آمریکا باید زمین‌بازی را در برابر رقبای خارجی هموار کند. روسیه و چین از حالا تا سال 2030 دو سوم از 107 راکتور برق هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده فعلی را در سراسر جهان خواهند ساخت. البته راکتورهای بسیار بیشتری باید ساخته شوند تا بتوان از آثار فجیع تغییرات اقلیمی جلوگیری کرد، درحالی‌که به تقاضای جهانی روبه افزایش انرژی نیز پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین ضروری است که آمریکا از طریق بودجه دولتی، مؤسسات مالی خود را توانمند سازند تا شرکت‌های هسته‌ای آمریکایی را قادر به ارائه بودجه رقابتی کنند.

اگر آمریکا بتواند از تمام وزن مؤسسات تأمین مالی صادرات خود استفاده کند، خیلی طول نخواهد کشید که دوباره به جایگاه رهبری جهانی برگردد. فن‌آوری هسته‌ای غیرنظامی آمریکا بهترین فن‌آوری بازار است و آمریکا در زمینه استانداردهای ایمنی و منع اشاعه بسیار قابل‌اعتمادتر از روسیه یا چین است. اگر آمریکا بتواند مؤسساتش – از بانک صادرات-واردات و موسسه مالی توسعه بین‌الملل آمریکا تا وزارت‌های امور خارجه و تجارت – را هماهنگ و فن‌آوری ساخت آمریکا را ارائه کند، کشورهای ثالث علاقه‌مند راکتورهای آمریکایی را خواهند خرید. گزارش گروه کاری سوخت هسته‌ای وزارت انرژی اولین گام برای رسیدن دوباره آمریکا به رهبری هسته‌ای است.

در حال حاضر، پاندمی کووید-19 باعث رنج فراوانی در سراسر جهان شده و اقتصادها را به شکل قابل‌توجهی با مشکل روبرو ساخته است. درهرصورت، این دوران خواهد گذشت و وقتی به پایان برسد، اقتصاد آمریکا با همه توان، نشاط و توانایی در نوآوری بازخواهد گشت. آمریکا باید در آن زمان آمادگی داشته باشد تا از فرصت صادرات انرژی هسته‌ای استفاده کند، درحالی‌که وزارت انرژی نیز به رهبری در این مسیر ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *