جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بحران دیپلماتیک اکوادور- مکزیک؛ شکایت متقابل به لاهه

تهران- ایرنا- بحران دیپلماتیک میان اکوادور و مکزیک تا جایی بالا گرفته است که پس از تعلیق روابط و شکایت اخیر مکزیک به «دیوان بین‌المللی دادگستری»، دولت کیتو نیز در اقدامی متقابل، از مکزیکوسیتی شکایت کرد.

کیشیدا: برنامه‌ای برای انحلال مجلس ملی وجود ندارد

تهران- ایرنا- فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن که در انتخابات میاندوره‌ای برخی از کرسی‌ها را به احزاب مخالف واگذار کرده و تحت فشار برای برگزاری انتخابات زودهنگام است، اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای انحلال مجلس ملی وجود ندارد.

امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

«انگاته روبارد» وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی که برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

Loading

روند تحولات در تعاملات آمریکا و اکراد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اجرای سیاست یکجانبه واشنگتن در قبال کردها با تمرکز بر یک بُعد، مثلاً انرژی برای قدرتی مثل آمریکا بلاتکلیفی و سردرگمی‌های بیشتری ایجاد خواهد کرد. آمریکا باید در سیاست خارجی خود در قبال کردها تجدیدنظر کند، چراکه مناسبات این کشور با کردهای سوریه و ترکیه در مراحل آغازین قرار دارد.

ماریانا چارونتاکی در مطلبی که شورای امور بین‌الملل روسیه منتشر کرد، نوشت: روابط بین‌الملل طی چند دهه گذشته دستخوش تحول تدریجی و پایدار شده است. به‌عنوان مثال اگرچه جنگ بین داعش و نیروهای پیشمرگه در مقیاس محدود و نامتقارن بود، ولی موجب تعامل بیش‌تر آمریکا با جنگجویان کرد شد. تعاملات بین دولت و کنشگران غیردولتی را به‌طور فزاینده می‌توان در تدوین سیاست و حکومت مشاهده کرد. مناسبات آمریکا با کردهای عراق شاهد مثالی برای این امر است. از سال 1994 به این طرف وزارت امور خارجه آمریکا کار با اقلیم کردستان عراق را افزایش داده است. نقش برجسته کردها در برنامه‌های آمریکا برای تغییر رژیم در عراق همراه با همگرایی منافع طرفین بتدریج منجر به شکل‌گیری سیاست کردی آمریکا شد.

در حالی که سیاست خارجی آمریکا به‌طور سنتی عراق را یک واحد یکپارچه قلمداد می‌کرد، تغییرات ساختاری درونی و برونی که همچنان در جریان است سیاست خارجی آمریکا را از تماس صرف با کردهای عراق در دهه 1960 به مناسبات نهادینه‌شده شبیه به مناسبات با یک دولت تغییر داده است. این تعاملات بین دولت‌ها و کنشگران غیردولتی در نهایت در حال تغییر چگونگی درک سیاست خارجی و تدوین و اجرای آن است.

با توجه به نمایان شدن تحولات منطقه‌ای، سه دغدغه در ارتباط با قضیه کردی بروز کرده است: 1) اهمیت تعیین اینکه کدام واحد کردی خاص مد نظر است. 2) رفع سردرگمی در مورد رویکرد سیاست خارجی آمریکا در قبال کردها. 3) سوء‌برداشت‌ها مانع از درکی روشن از این تعاملات شده است.

باید مشخص شود کدام واحد کردی مد نظر است. این قبیل سردرگمی‌ها و فقدان تعریف مشخص، مناسبات آمریکا با کردها را به چالشی جدی تبدیل کرده است. رهگیری تحول در مناسبات آمریکا با اقلیم کردستان به ترسیم این امر کمک می‌کند و نشان می‌دهد که در بستری بزرگتر ما فقط می‌توانیم مناسبات نهادینه‌شده موجود بین آمریکا و کردهای عراق را در نظر بگیریم.

 

نقش کنشگران غیردولتی

کنشگران غیردولتی را می‌توان به الف) نهادها ب) گروه‌های بنیادگرا ج) گروه‌های قومی د) تشکیلاتی همچون نیروهای پیشمرگه و دیگران ه) گروه‌های شبه‌نظامی و) شبه‌دولت همچون تشکیلات خودگردان فلسطین و اقلیم کردستان تقسیم‌بندی کرد.

منطقه کردستان عراق با توجه به برخورداری از ویژگی‌های شبیه به دولت به‌عنوان یک واحد شبه‌دولت در دسته آخر قرار می‌گیرد. ظرفیت اقلیم کردستان حاکی از آن است که به‌عنوان یک بازیگر شبه‌دولتی می‌تواند مناسبات نهادینه‎‌شده با کنشگران دولتی برقرار سازد.

 

مناسبات نهادینه‌شده آمریکا با اقلیم کردستان عراق

تکامل در مناسبات آمریکا با کردها را فقط می‌توان در قضیه کردهای عراق ردیابی کرد. در مقابل، مناسبات آمریکا با کردهای سوریه و ترکیه همچنان در مرحله اولیه قرار دارد. تعاملات محدود بین آمریکا و کردهای یادشده در چارچوب تحولات سوریه (2011) یا کمی پیشتر از آن در قضیه دستگیری اوجلان در فوریه 1999 انجام شده است.

بحران سوریه موجب شکل‌گیری اتحاد تاکتیکی بین آمریکا و بازیگران مرتبط با جنبش کردی سوریه، به‌ویژه از سال 2014 به اینطرف شده است. بعلاوه، جنگ سوریه روشن ساخته است که آمریکا بجز کردها گزینه‌های دیگری برای اتحاد ندارد. این وضعیت اهمیت بازیگران غیردولتی را نمایان ساخته است.

مناسبات مستقیم آمریکا با کردهای عراق حدود اگوست سال 1969 از طریق کمک اقتصادی شروع شد. این تحولات به بستری گسترده‌تر مربوط به تغییرات ساختاری دوران جنگ سرد مرتبط است نه به مسئله کردی.

روابط پنهان آمریکا با کردها به تماس مستقیم در سطح رسمی در ژوئیه 1972 تغییر یافت. مداخله مستقیم آمریکا در خاورمیانه از دهه 1990 به اینطرف علامتی دال بر عصر جدیدی در سیاست بین‌الملل بود. تماس‌های مستقیم آمریکا و انجام سفرهای رسمی و مبادله هیئت‌ها با اقلیم کردستان در می‌1992 آغازی بر سومین مرحله از مناسبات فیمابین بود تا جاییکه مناسبات رسمی و آشکار در دهه 1990 برقرار شد.

در سومین مرحله از تکامل مناسبات آمریکا و کردهای عراق، روابط فیمابین به ثبات رسید. این مناسبات تعاملی آمریکا با اقلیم کردستان عراق بذر چهارمین تحول در روابط طرفین را پاشید و از سال 2011 به اینطرف به مناسبات نهادینه‌شده با اهمیت راهبردی تبدیل شده است و این مناسبات به نوبه خود به سیاست کردی آمریکا در چارچوب دوره پساصدام تغییر یافت.

سیاست رسمی آمریکا در قبال کردهای عراق به زمان ریاست جمهوری بوش پسر و تحولات بعدی باز می‌گردد. در دوره ریاست جمهوری اوباما، مرحله ششم مناسبات آمریکا – کردستان عراق برقرار شد.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ، مناسبات آمریکا با کردهای عراق به سطح سیاسی ارتقا پیدا کرده است. در این دوره بر حمایت امنیتی آمریکا از اقلیم کردستان از طریق همکاری نظامی و دیپلماتیک تاکید شد. در دوره ترامپ تغییرات قابل توجهی در مناسبات آمریکا با کردهای عراق صورت نگرفته است.

فاصله گرفتن ترامپ از سیاست خارجی خطی آمریکا، ویژگی دوره ریاست جمهوری‌اش به‌شمار می‌رود. وی سیاست خارجی انقلابی را در دستورکار قرار داده که استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی و نادیده گرفتن بوروکراسی چندلایه در سیاست‌گذاری را به تصویر کشیده  است. در حالیکه در عمل، در اجرای اهداف اصلی سیاست خارجی آمریکا تغییر قابل توجهی ایجاد نشده، ترامپ گفتمان مستقیم را انتخاب کرد.

 

نتیجه‌گیری

در دهه گذشته، دو دولت متوالی آمریکا تغییر قابل توجهی در اساس و پایه برقرار شده برای تعاملات آمریکا با کردهای عراق ایجاد نکرده‌اند. در عوض، مجموعه‌ای از تغییرات ساختاری منطقه‌ای و بین‌المللی (عمدتاً به شکل مادی)، ماهیت راهبردی تعامل فی‌مابین را تحکیم بخشیده است.

عراق و سوریه متغیرهای مهم در تدوین و تنظیم سیاست خارجی منطقه‌ای آمریکا هستند. حضور آمریکا در این دو کشور نباید تک بُعدی باشد و متوقف به منابع انرژی باشد. در این ارتباط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه چنین بیان داشت: “ترامپ بهترین رئیس جمهور آمریکا است، چراکه با شفافیت کامل نیت خود را برای تصاحب منابع نفتی سوریه در استان دیرالزور اعلام داشت”.

در حال حاضر روسیه تسلط مطلق خود را در سوریه به عنوان متحد بلندمدت (حداقل از دهه 1950 و در زمان شوروی سابق در قالب همکاری شوروی – سوریه)، حفظ کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *