جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است

با گذشت ۲۰۰ روز از شروع جنگ در نوار غزه یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید که این جنگ نظام بهداشتی در این باریکه را کاملا از بین برده است. تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت، به خبرنگاران در ژنو گفت که تنها چند روز پس از شروع جنگ در نوار غزه «آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های بهداشتی» در این منطقه وارد شد.

Loading

تنش بین آنکارا و واشنگتن درباره کردهای سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: رسانه ها: روز چهارشنبه دهم ماه می آمریکایی ها اعلام کردند سلاح هایی را به شبه نظامیان کرد در سوریه برای مبارزه با داعش تحویل می دهند. این تصمیم خشم مقامات آنکارا را برانگیخته است.

روز چهارشنبه دهم ماه می دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که آمریکایی ها به منظور مبارزه موثرتر با داعش «در آینده ای نزدیک» سلاح هایی را به شبه نظامیان کُرد در سوریه تحویل خواهند داد.
کاخ سفید به پنتاگون اجازه داده است. به گفته سرهنگ جان دوریان، سخنگوی آمریکا در ائتلاف بین المللی بر ضد داعش، بخشی از تجهیزات در حال حاضر در محل است.
از نظر آمریکایی ها این شبه نظامیان عامل مهمی برای تسریع شکست نیروهای جهادی در سوریه هستند. در واقع تنها کُردها با شناخت کامل از منطقه قادرند با داعش در دو طرف مرز بین سوریه و عراق نبرد کنند.
مداخله آمریکا
از سه سال پیش تا کنون آمریکایی ها با آموزش شبه نظامیان برای نبرد از شبه نظامیان کرد حمایت می کنند. دیدیه بیلیون، معاون مدیر موسسه روابط بین المللی و راهبردی، توضیح می دهد: «آمریکایی ها ترجیح می دهند آنها را آموزش دهند تا این که نیروهای نظامی بسیار زیادی را مستقر کنند، همان گونه که در عراق و افغانستان انجام دادند.»
این کارشناس مسایل ترکیه و خاورمیانه بر این باور است که تحویل سلاح ها بیش از پیش مهم است. به گفته وی ستاد مشترک این تصمیم را گرفته است. او هشدار داد: «این توئیت الزامی ترامپ نیست. دغدغه ارتش آمریکا از بین بردن داعش است.»
دیدیه بیلیون در تحلیلی می گوید که شبه نظامیانی که ابتدا توسط حزب کارگران کردستان ترکیه آموزش دیده اند، «با کمک آمریکایی ها جنگجویان بسیار کارآمدی هستند». آنها در کنار جنگجویان عرب (ارتش آزاد سوریه) با نیروهای جهادی در سوریه نبرد می کنند.
این پژوهشگر می گوید: «کُردها برای نبرد با گروه های جهادی چند دلیل دارند.» علاوه بر این در واقع شبه نظامیان در صددند از سرزمین و خانواده خود دفاع کنند، الگوی جامعه آنها نقطه مقابل الگوی داعش است. «این فرضیه وجود دارد که پس از آزادی شهر رقه در سوریه، آنها سرزمین هایی را برای تشکیل یک منطقه خود مختار یا حتی مستقل کردستان را به دست آورند.»
تنش ها با آنکارا
به همین دلیل است که سازماندهی نظامی کردها مقامات ترکیه را به شدت نگران کرده است. پس از خبر واشنگتن در دهم ماه می، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از دونالد ترامپ خواست تا از تصمیم خود صرف نظر کند. و به همین دلیل آنکارا این شبه نظامیان را توسعه حزب کارگران کردستان در سوریه می داند. دیدیه بیلیون توضیح می دهد: «حزبی که ترکیه از سال ١٩٨۴ تا کنون در درگیری مسلحانه با آن است.»
از نظر کشیش پاسکال گولنیش از انجمن اثر شرق، در نظر گرفتن هر کردی به عنوان تروریست اشتباه است، «جامعه کرد حق زندگی دارد.» با این حال این انجمن از کُردها خواست تا به حقوق جوامع مسیحی که در بین النهرین سوریه به سر می برند و طبق اعتقاد خود عمل می کنند، احترام بگذارند.
کشیش پاسکال گولنیش فریاد برآورد: «این کردها به آثار مسیحیان، مدارس و کلیساها خسارت وارد کردند. آنها می خواستند آرمان خود را به عنوان نوعی از کردستان سوریه به رسمیت بشناسند.
دیدیه بیلیون افزود: «یک منطقه کردنشین در سوریه به درگیری که در ترکیه وجود دارد، شدت می بخشد و به حزب کارگران کردستان ایده می دهد. تصور می کنم که اولویت ترک ها نبرد با داعش نیست بلکه جلوگیری از دست یابی کردها به قدرت و قلمروی بیشتر است.»
ملاقات روسای آمریکا و ترکیه در شانزدهم ماه مه
روسای جمهور آمریکا و ترکیه که در انتظار به دست آوردن کنترل شهر رقه هستند، قرار است در شانزدهم ماه می در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کنند.روز چهارشنبه دهم ماه می رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما می خواهیم باور کنیم که متحدان ما تصمیم خواهند گرفت در کنار ما باشند نه در کنار سازمان های تروریستی.»
علاوه بر بحران سوریه، قرار است ترامپ و اردوغان درباره فتح الله گولن، سیاستمدار ترک که در آمریکا در تبعید به سر می برد و دولت آنکارا وی را به دست داشتن در کودتای ژوئیه ٢٠١۶ متهم می کند، گفتگو کنند.

لیلاز آپولونیا فورنید، لاکروا (سوئیس)
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *