جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

ببینید | شوک جدید به تل‌آویو؛ دومین حادثه رانندگی وزرای اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته

خودرو «حیم زیتون» وزیر آموزش رژیم اسراییل دچار حادثه شد. گفته شده پدر این وزیر مجروح شده است. روز جمعه هم «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسراییل با خودرو خود دچار حادثه و مجروح شد./هم میهن

Loading

روسیه و سیاست مشارکت همسایگی شرقی اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نقصان اصلی سیاست مشارکت شرقی اتحادیه اروپا، طراحی آن است که اجازه می‌دهد نخبگان سیاسی محلی دمکراسی اسمی برقرار کنند، درحالی‌که هسته اصلی تحول دمکراتیک حاکمیت قانون و امنیت در برابر تهدیدهای خارجی است.

دیمیتری مینزاراری و وادیم پیترینسیو در مطلبی که شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر ساخت، نوشتند: مشارکت همسایگی شرقی به‌عنوان ابتکاری بین اتحادیه اروپا و ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی و اکراین در سال 2009، آغاز شد.

این ابتکار از آغاز وضعیتی مبهم داشته است. منابع اروپایی آن را مجمعی برای سیاست تبادل و همکاری می‌دانند، درحالی‌که دیگران آن را بُعد ویژه سیاست همسایگی اروپا قلمداد می‌کنند.

ابتکار یادشده را می‌توان به تونلی تشبیه کرد که در این تونل اتحادیه اروپا نقشه راهی برای شرکایش در همسایگی شرقی فراهم ساخته و این تونل بیشتر شبیه هزارتو است، یعنی هر کشوری در این تونل هزارتو می‌تواند مسیر متفاوتی را انتخاب کند. مقصد مبهم و نامعلوم است.

سیاست مشارکت همسایگی شرقی اتحادیه اروپا با هدف رسیدگی به مشکلات شایع در شش کشور یادشده طراحی شده که نظام سیاسی آن‌ها در دوره پساشوروی سابق بیشتر روسیه‌محور نه غرب‌محور بود. این مشکلات و اصلاحات پیشنهادی در چارچوب مشارکت همسایگی شبیه معیارها برای کشورهای نامزد الحاق به اتحادیه اروپا نیست؛ اما مشارکت شرقی در ابتدا با هدف مواجهه با چالش‌ها طراحی نشده بود و این ابتکار و نسخه‌ها و سیاست‌های ظاهراً مشابه مسلماً بعد از گذشت یک دهه قطعاً مناسب دهه 2020 نیست. البته اتحادیه اروپا در سال‌های آتی باید دست به اقدامات مناسب‌تری در همسایگی شرقی‌اش بزند.

سیاستمداران اتحادیه اروپا نسبت به این چالش‌ها آگاهی دارند. در سال 2017، به دنبال تمرکز بر فعالیت‌ها در چارچوب همسایگی شرقی بودند و نشست سران مشارکت شرقی را در بروکسل برگزار کردند که بیست پیشنهاد تا سال 2020 ارائه نمودند.

این پیشنهاد‌ها و اهداف چهار اولویت کلیدی را تحت پوشش داشتند: 1) اقتصاد قوی‌تر 2) حکمرانی قوی‌تر 3) ارتباط قوی‌تر 4) جامعه قوی‌تر.

اما علیرغم ارزیابی بیش‌ازحد موفقیت‌آمیز و پیروزمندانه از سیاست مشارکت همسایگی شرقی توسط مقامات اتحادیه اروپا همراه با ملاحظات دیپلماتیک، رکود یا پسرفت در ارتباط با اهداف و پیشنهاد‌های بیست‌گانه در چارچوب ابتکار یادشده وجود داشته است.

شورای اروپا در سال 2019، به اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا دستور داد ابزارها و اقدامات موجود را با هدف تدوین سیاست بلندمدت جدید ارزیابی کند. وی متعاقباً از کمیسیونر جدید سیاست همسایگی و گسترش درخواست کرد سیاست جدیدی که دربردارنده اهداف جدید همراه با چارچوب‌های نوآورانه و واقع‌گرایانه برای تعامل باشد را در سال جاری تدوین کند.

احیای ابتکار مشارکت همسایگی شرقی برای دوره پس از سال 2020، احتمالاً بیشتر به‌روزرسانی و نه ارتقا بخشی خواهد بود. این امر پیامی را بدین معنا ارسال خواهد کرد که هرگونه احیای سیاست مشارکت همسایگی شرقی وارد دور باطل ابتکار قبلی خواهد شد. بدون تردید روندهای اداری، ضرورت اجماع سیاسی میان اعضای اتحادیه اروپا و زمان محدود در اختیار بیانگر کیفیت پایین برنامه یادشده است.

 

برقراری دمکراسی اسمی

برای فهم اینکه کجا و چگونه اتحادیه اروپا در ارتباط با مشارکت همسایگی شرقی‌اش موفق نبوده است، ابتدا لازم است اجزا و مؤلفه‌های یک جامعه دمکراتیک سالم و کارآمد را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا برگزاری منظم انتخابات شاخص مؤثر دمکراسی واقعی است؟ لزوماً نه. برگزاری منظم انتخابات در کشورهای واقع در همسایگی شرق اتحادیه اروپا دارای نظام‌های سیاسی فاسد و توانگرسالارانه (پلوتوکراتیک) نقش دوئل‌های غیررسمی و توافق‌شده بین گروه‌های الیگارشی رقیب را ایفا می‌کند.

احزاب سیاسی در این کشورها نقش حلول را برای گروه‌های الیگارشی ایفا نموده و به‌دست گیری قدرت سیاسی توسط این گروه‌ها را مشروعیت می‌بخشد. رقابت واقعی اندکی بین احزاب وجود دارد. مردم لزوماً ایدئولوژی احزاب را باور ندارند. البته حامیان گروه‌های ملی‌گرا و افرادی که از نمایندگان مستقل پشتیبانی می‌کنند و به آن‌ها رأی می‌دهند از این قاعده مستثنا هستند.

تحول دمکراتیک واقعی به معنای حاکمیت قانون است و به این دلیل سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا باید توجه زیادی به این امر به هنگام تجدیدنظر در سیاست مشارکت همسایگی شرقی داشته باشند. در یک کشور دمکراتیک، برابری و عدالت خیر عمومی است و همه از آن برخوردار هستند؛ اما چنین وضعیتی در کشورهای واقع در همسایگی شرقی اتحادیه اروپا وجود ندارد. در این کشورها همه از عدالت برخوردار نیستند و نخبگان سیاسی بر نظام قضایی کنترل دارند.

 

حاکمیت قانون و امنیت

وضعیت کنونی کشورهای واقع در همسایگی شرقی اتحادیه اروپا برای شهروندان دارای گرایش‌های اصلاحات‌محور بسیار نگران‌کننده است، چراکه مشارکت شرقی به‌طور کافی «مقاومت مضاعف» موجود در بسیاری از این کشورها را در نظر نمی‌گیرد.

این مقاومت از ناحیه نخبگان سیاسی بومی است که به‌نوبه خود با مقاومت از ناحیه روسیه تقویت شده است، جایی که کرملین کشورهای واقع در همسایگی شرقی اتحادیه اروپا را به‌طور غیرمستقیم با هدف تضعیف بافت اجتماعی آن‌ها، ایجاد درگیری در سرزمین این کشورها و بی‌اعتبارسازی سیاستمداران اصلاح‌طلب هدف قرار داده است. به‌عنوان‌مثال سیاست مسدودسازی درگیری که روسیه از طریق ابزارهای مالی و سیاسی دنبال می‌کند مسیری مناسب برای برانگیختن احساسات ضدغرب در این کشورها است.

بعلاوه، سیاست مشارکت شرقی اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری اندکی در ارتباط با حمایت مرتبط با امنیت برای کمک به کشورهای یادشده جهت پرداختن به تهدیدات امنیتی غیرمتعارف انجام می‌دهد. حمایت امنیتی اتحادیه اروپا بیشتر متمرکز بر امنیت عمومی همچون نیروهای انتظامی است و کمک اندکی در اختیار بخش امنیت سایبری قرار می‌دهد. مولداوی، اکراین و گرجستان باید از حیث ظرفیت‌های نظامی و مقاومت در برابر تهدیدهای ترکیبی تقویت شوند.

مسکو بیش از 22 میلیارد دلار در شبه‌جزیره کریمه از زمان الحاق آن به روسیه سرمایه‌گذاری کرده است. این مبلغ دو برابر کمک‌های اتحادیه اروپا (11 میلیارد دلار) به اکراین از سال 2014 است.

 

نتیجه‌گیری

شش کشور واقع در همسایگی شرقی اتحادیه اروپا همسایگان بلافصل اروپا به شمار می‌روند و چالشی برای سازمانی قلمداد می‌شوند که بلندپروازی‌اش را برای اقدام ژئوپلیتیکی بیان داشته و حاکمیت و استقلالش را در صحنه جهانی به نمایش گذاشته است. این بلندپروازی مستلزم آن است که اتحادیه اروپا نفوذ و ظرفیتش را برای اقدام در همسایگی بلافصلش نشان دهد.

رویکرد فعلی رهبری اتحادیه اروپا نسبت به مشکل همسایگی شرقی ناامیدکننده است. تلاش‌های اتحادیه اروپا برای پی‌ریزی بنیان‌های اصلاحات در شش کشور واقع در همسایگی شرقی‌اش موفقیت‌آمیز نبوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *