جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

حساب‌وکتاب اسرائیلی‌ها را به هم ریخت

حساب‌وکتاب اسرائیلی‌ها را به هم ریخت

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: یکی از شگفت‌انگیزترین پی‌آمدهای بحران غزه و کشتار بیش از سی هزار فلسطینی، تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های آمریکا توسط دانشجویان و اعضای هیات علمی در حمایت از مردم فلسطین، لزوم برقراری آتش بس و پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

معادله زندگی در برابر مرگ

منطقه الفالوجه در شمال غزه گرچه با حمله زمینی نظامیان رژیم اشغالگر ویران شده، اما فلسطینیان خطر زندگی در این منطقه را بر رنج آوارگی به جان خریدند.

عذرخواهی رسمی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)

«انتشارات بین‌الملل آکوبر» هند در بیانیه‌ای رسمی به زبان‌های انگلیسی و فارسی، بابت عنوان گذاری توهین‌آمیز به بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) در یکی از کتاب‌های درسی منتشر شده توسط این انتشارات عذرخواهی کرد.

انتقاد سناتور دموکرات از نحوه نظارت دولت بایدن بر کاربرد تسلیحات آمریکایی در غزه

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز نوشت که یکی از سناتورهای دموکرات کنگره با انتشار بیانیه ای عملکرد دولت بایدن در ارزیابی نحوه کاربرد سلاح های آمریکایی به وسیله رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

روایت الجزیره؛ تکرار رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب، این‌بار توسط سربازان صهیونیستی در غزه

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره نوشت: بدرفتاری سربازان رژیم اسرائیل با زندانیان فلسطینی در غزه یادآور رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب است و با حمایت و تامین مالی همان دولتی انجام می‌شود که با شکنجه زندانیان عراقی، جهان را شوکه کرد.

نخست‌وزیر اسپانیا استعفا نمی‌دهد

تهران- ایرنا- «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا پس از ۵ روز تامل در مواجهه با کارزار «آزار و اذیت» احزاب و رسانه‌های جناح راست و راست افراطی علیه او و همسرش، از تصمیم خود برای ادامه رهبری قوه مجریه «با قدرت بیشتر» خبر داد.

Loading

راهکارهای جلوگیری از بحران هسته‌ای تمام‌عیار

شورای راهبردی آنلاین – رصد: توافق هسته‌ای با ایران به نقطه‌ای رسیده است که بازگشت بحران قریب‌الوقوع به‌نظر می‌رسد. مسائل مرتبط با کنترل تسلیحات نشان از اهمیت توافق هسته‌ای با ایران هم برای عدم‌اشاعه و هم برای امنیت منطقه دارد. می‌توان از بدترین سناریو اجتناب کرد، چراکه همچنان امکان جلوگیری از بازگشت بحران هسته‌ای تمام عیار وجود دارد.

تیتی ایراستو در مطلبی که در مجله اسپکتاتور موسسه کلینخندال هلند به چاپ رسید، نوشت: یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها توسط واشنگتن، ایران در مه ‌2019 کاهش تعهدات خود ذیل توافق یادشده را آغاز کرد. این در حالیست که استمرار توافق هسته‌ای اهمیت بسیاری دارد.

همسو با تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، لازم است بازیگران منطقه‌ای مسئولیت بیشتری برای کاهش تنش‌ها و کنترل تسلیحات در خاورمیانه بپذیرند.

 

شکست مدیریت منازعه دوجانبه و کم‌رنگ شدن برجام

علاوه‌بر اینکه برجام یک موفقیت در زمینه کنترل تسلیحات و نتیجه اعتماد آمریکا و ایران به یکدیگر بود، ابزار دوجانبه برای مدیریت منازعه بین دو کشور نیز بود.

علاوه‌بر مصالحه بر سر غنی‌سازی اورانیوم، رویکرد مدیریت منازعه مبتنی‌بر بخشی‌سازی مسائل بود با این امید که متعاقباً (در صورت تغییر رویکرد آمریکا) اختلاف نظرهای سیاسی و منطقه‌ای بر پایه اعتمادی که برجام ایجاد می‌کند حل و فصل شود.

ترامپ قبل از خروج رسمی از برجام، مدیریت تدریجی اختلافات با ایران را رد کرد و توافق هسته‌ای را بدترین توافق برشمرد و به رویکرد اعمال فشار برگشت و با رهیافت اهداف حداکثری از ایران خواست تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد.

سیاست ایران برای مقابله با رویکرد فشار حداکثری آمریکا، مقاومت بوده است و تهران در واکنش به عدم توانایی اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اعلام کرد که به تدریج تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد.

تا اوایل ژانویه 2020، ایران اجرای برخی محدودیت‌های عملیاتی، ازجمله مقدار ذخیره اورانیوم غنی‌شده و محدودیت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه در خصوص سانتریفیوژهای جدید را متوقف ساخت.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به کاهش تعهدات ایران واکنش نشان دادند و گفتند مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد. ایران در پاسخ گفت اگر این اقدام توسط سه کشور اروپایی صورت گیرد، نه تنها از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد، بلکه خروج از معاهده ان.پی.تی نیز مطرح شد.

هم‌زمان فشار داخلی بر دولت روحانی برای خروج از توافق هسته‌ای زیاد شد و رهبر ایران نسبت به هرگونه مذاکره با آمریکا هشدار داد و بیان داشت خروج آمریکا از برجام نشان داد که این کشور قابل اعتماد نیست.

از سوی دیگر سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران منجر به مذاکره این کشور با آمریکا نخواهد شد.

 

توافق هسته‌ای با ایران و امنیت منطقه‌ای

فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران موجب تسریع در پویایی‌های اشاعه منطقه‌ای خواهد شد. عربستان سعودی قصد ساخت 16 راکتور هسته‌ای تا سال 2040 دارد و به دنبال توسعه چرخه سوخت، تولید سوخت این راکتورها و حتی تولید بمب اتمی است.

به علاوه، فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند به وخامت بیشتر امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود.

 

نقش مهم اروپا

البته همچنان امکان جلوگیری از بازگشت بحران هسته‌ای تمام عیار وجود دارد. بدیهی‌ترین اقدام و راه حل این است که آمریکا تحریم‌های فعلی علیه ایران، به‌ویژه تحریم نفت به عنوان مابه‌ازای بازگشت کامل تعهدات این کشور ذیل توافق هسته‌ای را لغو کند و همه طرف‌های توافق یادشده به پایبندی کامل آن برگردند.

در حالی که چنین تغییری در دولت ترامپ بعید به نظر می‌رسد، اما ممکن است بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ دهد، چراکه نامزد دمکرات‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اعلام آمادگی کرده است.

در شرایط فعلی در وضعیتی که امکانی در سیاست آمریکا در قبال ایران وجود ندارد، اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. اگرچه اروپایی‌ها نتوانسته‌اند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کنند، اما همچنان می‌توانند پیامدهای منفی اقدامات تخریبی آمریکا علیه ایران را کاهش دهند. اروپایی‌ها می‌توانند با افزایش حجم تجارت با ایران در چارچوب سازوکار مالی موسوم به اینستکس با تحریم‌های آمریکا مقابله نمایند. اروپایی‌ها همچنین باید از ارجاع توافق هسته‌ای نیمه‌جان به شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کرده و اقدام به کاهش تنش بین آمریکا و ایران نمایند.

 

اهمیت راه حل‌های منطقه‌ای

وضعیت فعلی نشان داده که توافق هسته‌ای با ایران آسیب‌پذیر است. در چنین شرایطی بازیگران منطقه‌ای و کشورهای خاورمیانه باید مسئولیت بیشتری برای گسترش همکاری امنیتی جمعی برای تامین امنیت و کنترل تسلیحات در منطقه بپذیرند. بهبود مناسبات میان بازیگران منطقه‌ای، به‌ویژه بین ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج (فارس) می‌تواند به تقویت توافق هسته‌ای با ایران کمک کند.

اولین کنفرانس برقراری منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه در نوامبر 2019 در سازمان ملل متحد برگزار شد. در حالی که تشکیل منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه می‌تواند به گسترش منافع مشترک در کنترل تسلیحات هسته‌ای در سراسر منطقه کمک کند، دیالوگ امنیتی خلیج (فارس) نیز می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد.

دیالوگ امنیتی خلیج‌(فارس) به شرکت‎کنندگان فرصت خواهد داد تا پیشنهادهای قبلی برای همکاری بین ایران و کشورهای عربی در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند. این امر می‌تواند به رفع شکاف‌ها در معماری عدم اشاعه هسته‌ای منطقه‌ای نیز کمک کند.

دیالوگ امنیتی خلیج‌(فارس) بین همه کشورهای منطقه مناسب‌تر از مذاکرات با قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *