جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

راهکارهای جلوگیری از بحران هسته‌ای تمام‌عیار

شورای راهبردی آنلاین – رصد: توافق هسته‌ای با ایران به نقطه‌ای رسیده است که بازگشت بحران قریب‌الوقوع به‌نظر می‌رسد. مسائل مرتبط با کنترل تسلیحات نشان از اهمیت توافق هسته‌ای با ایران هم برای عدم‌اشاعه و هم برای امنیت منطقه دارد. می‌توان از بدترین سناریو اجتناب کرد، چراکه همچنان امکان جلوگیری از بازگشت بحران هسته‌ای تمام عیار وجود دارد.

تیتی ایراستو در مطلبی که در مجله اسپکتاتور موسسه کلینخندال هلند به چاپ رسید، نوشت: یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها توسط واشنگتن، ایران در مه ‌2019 کاهش تعهدات خود ذیل توافق یادشده را آغاز کرد. این در حالیست که استمرار توافق هسته‌ای اهمیت بسیاری دارد.

همسو با تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، لازم است بازیگران منطقه‌ای مسئولیت بیشتری برای کاهش تنش‌ها و کنترل تسلیحات در خاورمیانه بپذیرند.

 

شکست مدیریت منازعه دوجانبه و کم‌رنگ شدن برجام

علاوه‌بر اینکه برجام یک موفقیت در زمینه کنترل تسلیحات و نتیجه اعتماد آمریکا و ایران به یکدیگر بود، ابزار دوجانبه برای مدیریت منازعه بین دو کشور نیز بود.

علاوه‌بر مصالحه بر سر غنی‌سازی اورانیوم، رویکرد مدیریت منازعه مبتنی‌بر بخشی‌سازی مسائل بود با این امید که متعاقباً (در صورت تغییر رویکرد آمریکا) اختلاف نظرهای سیاسی و منطقه‌ای بر پایه اعتمادی که برجام ایجاد می‌کند حل و فصل شود.

ترامپ قبل از خروج رسمی از برجام، مدیریت تدریجی اختلافات با ایران را رد کرد و توافق هسته‌ای را بدترین توافق برشمرد و به رویکرد اعمال فشار برگشت و با رهیافت اهداف حداکثری از ایران خواست تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد.

سیاست ایران برای مقابله با رویکرد فشار حداکثری آمریکا، مقاومت بوده است و تهران در واکنش به عدم توانایی اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اعلام کرد که به تدریج تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد.

تا اوایل ژانویه 2020، ایران اجرای برخی محدودیت‌های عملیاتی، ازجمله مقدار ذخیره اورانیوم غنی‌شده و محدودیت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه در خصوص سانتریفیوژهای جدید را متوقف ساخت.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به کاهش تعهدات ایران واکنش نشان دادند و گفتند مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد. ایران در پاسخ گفت اگر این اقدام توسط سه کشور اروپایی صورت گیرد، نه تنها از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد، بلکه خروج از معاهده ان.پی.تی نیز مطرح شد.

هم‌زمان فشار داخلی بر دولت روحانی برای خروج از توافق هسته‌ای زیاد شد و رهبر ایران نسبت به هرگونه مذاکره با آمریکا هشدار داد و بیان داشت خروج آمریکا از برجام نشان داد که این کشور قابل اعتماد نیست.

از سوی دیگر سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران منجر به مذاکره این کشور با آمریکا نخواهد شد.

 

توافق هسته‌ای با ایران و امنیت منطقه‌ای

فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران موجب تسریع در پویایی‌های اشاعه منطقه‌ای خواهد شد. عربستان سعودی قصد ساخت 16 راکتور هسته‌ای تا سال 2040 دارد و به دنبال توسعه چرخه سوخت، تولید سوخت این راکتورها و حتی تولید بمب اتمی است.

به علاوه، فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند به وخامت بیشتر امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود.

 

نقش مهم اروپا

البته همچنان امکان جلوگیری از بازگشت بحران هسته‌ای تمام عیار وجود دارد. بدیهی‌ترین اقدام و راه حل این است که آمریکا تحریم‌های فعلی علیه ایران، به‌ویژه تحریم نفت به عنوان مابه‌ازای بازگشت کامل تعهدات این کشور ذیل توافق هسته‌ای را لغو کند و همه طرف‌های توافق یادشده به پایبندی کامل آن برگردند.

در حالی که چنین تغییری در دولت ترامپ بعید به نظر می‌رسد، اما ممکن است بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ دهد، چراکه نامزد دمکرات‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اعلام آمادگی کرده است.

در شرایط فعلی در وضعیتی که امکانی در سیاست آمریکا در قبال ایران وجود ندارد، اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. اگرچه اروپایی‌ها نتوانسته‌اند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کنند، اما همچنان می‌توانند پیامدهای منفی اقدامات تخریبی آمریکا علیه ایران را کاهش دهند. اروپایی‌ها می‌توانند با افزایش حجم تجارت با ایران در چارچوب سازوکار مالی موسوم به اینستکس با تحریم‌های آمریکا مقابله نمایند. اروپایی‌ها همچنین باید از ارجاع توافق هسته‌ای نیمه‌جان به شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کرده و اقدام به کاهش تنش بین آمریکا و ایران نمایند.

 

اهمیت راه حل‌های منطقه‌ای

وضعیت فعلی نشان داده که توافق هسته‌ای با ایران آسیب‌پذیر است. در چنین شرایطی بازیگران منطقه‌ای و کشورهای خاورمیانه باید مسئولیت بیشتری برای گسترش همکاری امنیتی جمعی برای تامین امنیت و کنترل تسلیحات در منطقه بپذیرند. بهبود مناسبات میان بازیگران منطقه‌ای، به‌ویژه بین ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج (فارس) می‌تواند به تقویت توافق هسته‌ای با ایران کمک کند.

اولین کنفرانس برقراری منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه در نوامبر 2019 در سازمان ملل متحد برگزار شد. در حالی که تشکیل منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه می‌تواند به گسترش منافع مشترک در کنترل تسلیحات هسته‌ای در سراسر منطقه کمک کند، دیالوگ امنیتی خلیج (فارس) نیز می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد.

دیالوگ امنیتی خلیج‌(فارس) به شرکت‎کنندگان فرصت خواهد داد تا پیشنهادهای قبلی برای همکاری بین ایران و کشورهای عربی در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند. این امر می‌تواند به رفع شکاف‌ها در معماری عدم اشاعه هسته‌ای منطقه‌ای نیز کمک کند.

دیالوگ امنیتی خلیج‌(فارس) بین همه کشورهای منطقه مناسب‌تر از مذاکرات با قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *