جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تنش و عدم همکاری آمریکا – چین در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: علیرغم رقابت راهبردی بین آمریکا – چین، دو کشور سابقه هماهنگی در بخش بحران‌های بهداشت عمومی و اقتصادی دارند. اما این بار و در جریان همه‌گیری ویروس کرونا چین و آمریکا به سمت دشمنی حرکت می‌کنند و ممکن است دیگر کشورها آن‌ها را به همکاری و اقدام مشترک سوق دهند.

ایوان اِی. فیگنبام در مطلبی که بنیاد کارنگی منتشر کرد، نوشت: آمریکا و چین از زمان آغاز و برقراری روابط در سال 1972، درگیر رقابت‌های امنیتی و ایدئولوژیکی بوده‌اند. وقتی که دو کشور در دهه 1990 شروع به مبادله کالا، سرمایه، فناوری و سفرهای مردمی در مقیاس زیاد کردند، برخی از دغدغه‌های امنیتی و سیاسی را کنار گذاشتند و اجازه دادند نیروی همگرایی اقتصادی به پیش برود.

آمریکا و چین که طی بیست و پنج سال گذشته پیشتاز جهانی‌شدن اقتصاد جهانی بوده‌اند، در برقراری و تقویت همکاری و اقدام جمعی برای مقابله با بحران بهداشت جهانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا ناکام بوده‌اند. این دو کشور بجای اقدام جمعی، تا حد امکان به رقابت روی آورده و شیوع ویروس کرونا را از دریچه رقابت ژئوپلیتیکی نگاه می‌کنند، ضمن اینکه قصد و توان یکدیگر را زیر سوال می‌برند.

 

هماهنگی در میان رقابت

سابقه مناسبات دو کشور نشان می‌دهد که آمریکا از بسیاری از نگرانی‌های خود در باره نظام سیاسی چین در تلاشی برای تضمین همگرایی بیش‌تر و انزوای کمتر این کشور دست کشیده بود. اما اکنون که چین از حیث اقتصادی بسیار قوی شده است، واشنگتن ناچاراً دست از برخی نگرانی‌هایش درباره پکن کشیده است.

از سوی دیگر چین بسیار خرسند بود که از دانش و فناوری آمریکا بهره می‌گیرد. بعلاوه، پکن به شهروندانش اجازه داد برای تحصیل به خارج از کشور، ازجمله به آمریکا سفر کنند.

چین خیلی زود به تقاضای بین‌المللی برای رشد اقتصادی و اشتغال بیش‌تر در بخش تولیدات وابسته شد. این کشور برای خروج از بحران فعلی همچنان باید وابسته به تقاضای بین‌المللی باشد. چین علیرغم جاه‌طلبی‌های گسترده و برنامه چنددهه‌ای برای جذب و بومی کردن هرچه بیش‌تر فناوری‌های خارجی، مجبور بوده است برای دستیابی به همان فناوری‌ای که امیدوار است بومی سازی کند، مرزهای خود را باز بگذارد.

چین علیرغم برنامه جذب حداکثری فناوری خارجی و بومی‌سازی آن، همچنان مجبور بود مرزهای کشورش را به روی خارجیان باز بگذارد. پکن به دنبال تبدیل فناوری‌های خارجی به فناوری چینی است و فعالیت فزاینده‌ای برای انتقال فناوری، ازجمله بیوتکنولوژی و تجهیزات دارویی و پزشکی انجام داده است. انتقال فناوری به چین، یکی از شروط فعالیت شرکت‌های خارجی در چین یا عقد قرارداد است.

با این سابقه، چین و آمریکا در مجموعه مهمی از موضوعات، به‌ویژه در زمان بحران هماهنگی انجام داده‌اند:

  • در سال‌های 2002 و 2003، کارگزاران بهداشت عمومی چین و آمریکا برای مقابله با شیوع سارس همکاری کردند.
  • در سال 2008، در جریان بحران ایمنی غذایی که در چین شروع شد، آمریکا دفاتر غذا و دارو در چین تاسیس کرد.
  • در سال 2008، آمریکا و چین برای مقابله با بحران مالی همکاری کردند.
  • در سال 2014، آمریکا و چین با دیگر کشورها برای مقابله با ویروس ایبولا همکاری کردند.

اما در بحران فعلی و در جریان پاندمی ویروس کرونا، هیچ همکاری و هماهنگی میان دو کشور وجود ندارد.

 

ورود به رقابت

تلویزیون دولت چین اعلام داشت که آمریکا خودش منبع انتشار ویروس کرونا و ورود این ویروس به چین بوده است. دیگر رسانه‌های چینی به‌طور ضمنی آمریکا را به استفاده از زنجیره عرضه زیست پزشکی تهدید کرده‌اند و اینکه آمریکا را به جهنمی از ویروس کرونا تبدیل خواهند کرد.

سفیر چین در آمریکا از این مطالب فاصله گرفت، اما این بیانیه‌ها اثرات تخریبی خود را بجای گذاشت و مانع از شکل‌گیری هرگونه همکاری با چین در بخش بهداشت عمومی، به‌ویژه برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا شده است. ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا پیروزمندانه گفت درگیری چین با همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند بازگشت مشاغل در آمریکا را تسریع کند.

دلیل تکرار نشدن مجموعه همکاری و هماهنگی قبلی در سال‌های دهه 2010، بین چین و آمریکا برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا نتیجه پویایی‌های چندگانه است:

  • شخصیت‌ها، گرایشات ستیزه‌گرایانه و الزامات سیاسی داخلی رهبرانی که هم اکنون بر دو کشور حاکم هستند.
  • بوروکراسی دو کشور هر چالشی را از لنز رقابت امنیتی نگاه می‌کند.
  • لفاظی ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا برای بهره‌گیری از وضع دشوار چین در مبارزه با ویروس کرونا.
  • تشدید جنگ لفظی بین پکن و واشنگتن بر سر مسئولیت‌ها و تقصیرکار بودن.
  • نادیده گرفتن سابقه همکاری مشترک دو کشور برای مقابله با بحران‌های بهداشتی و مالی در سال‌های گذشته توسط مقامات طرفین.

نتیجه این عدم هماهنگی بین آمریکا و چین برای مقابله با ویروس کرونا این است که رقابت‌های امنیتی به تعاملات طرفین، ازجمله همگرایی اقتصادی، تحقیقات علمی مهم، جلوگیری از عفونت‌های بیماری‌زا و درمان آسیب زده است.

 

معمای جهانی

تنش‌های فعلی سوال دشواری برای بقیه جهان مطرح می‌سازد که آمریکا و چین دست به چه اقدامی خواهند زد.

واشنگتن برای سازماندهی و پیشبرد واکنش جهانی به بحران بهداشتی و اقتصادی کمکی نکرده است. بحران همه‌گیری ویروس کرونا از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است. آمریکا و چین نهادهای بین‌المللی و ابزارهای بین‌المللی مالی و بهداشتی را بسیج نکرده‌اند. این امر موجب شده تا کشورها به تنهایی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا تلاش کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *