جدیدترین مطالب

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

Loading

أحدث المقالات

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

Loading

قدرت سایبری در حال ظهور چین: گفتمان نخبگانی و آرمان های سیاسی

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ | علمی - فرهنگی

در 27 فوریه 2014 رییس جمهور شی جینپینگ در شبکه دولتی CCTV اعلام کرد که باید برای تبدیل شدن چین به یک قدرت سایبری تلاش شود. نخبگان چین در ماه های اخیر اولویتی ویژه را برای مسایل سایبری قایل شده اند که این کار با تشکیل گروه کوچک پیشرو امنیت و انفورماتیزه کردن اینترنت (ISILSG) به اوج خود رسید. اینکه رهبران چین چه درکی از قدرت سایبری دارند و برای رسیدن به آن چه مسیری را انتخاب می کنند تاثیراتی داخلی و جهانی دارد. باعث تعجب است که برای چنین اعلامیه مهمی تحلیل بسیار اندکی صورت گرفته است.

سایمون هانسن در مقاله ای تحلیلی که موسسه سیاست استراتژیک استرالیا به چاپ رسانده، با این مقدمه نوشت: فرضیات درباره تهدید سایبری چین فراوان است و تلاش های اعلام شده پکن برای ایجاد یک قدرت سایبری بدون تردید باعث نگرانی در محافل استراتژیک شده است. اقدامات نسبت داده شده به چین درباره جاسوسی سایبری توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. در یک نظرسنجی که موسسه لووی (Lowy) در سال 2014 انجام داد، مشخص شد که بیش از نیمی از استرالیایی ها حملات سایبری از جانب دیگر کشورها را یک تهدید برای امنیت ملی خود در نظر می گیرند. هدف اصلی این گزارش کمک به استرالیایی ها و دیگر دست اندرکاران کشوری برای تنظیم سیاست های شان با طرز تفکر چین درباره قدرت سایبری است.

استقرار گروه ISILSG دو گرایش فراگیر را در سیاست گذاری آتی چین در حوزه سایبر مشخص می سازد: همبستگی رهبری سیاسی در خصوص مسایل سایبری و تبدیل کردن اینترنت به بخشی از استراتژی ملی چین. در حالی که باید برای دیدن تاثیرات مدل جدید حکمرانی حزب کمونیست چین (CCP ) منتظر ماند، اما احتمالا برای هماهنگی با دستگاه سیاست پیچیده سایبری چین و تدوین و اجرای یک استراتژی ملی امنیت سایبری می توان کارهای بیشتری انجام داد.

تحلیل اعلامیه های مهم سیاسی نشاندهنده چهار فرض اساسی چین دراین باره است که اینترنت یک ابزار قدرت است.

متقاعد کننده ترین موضوع در تفکر چین درباره قدرت سایبری این است که نخبگان حزب حاکم مشغول حفظ ثبات اجتماعی و کنترل افکار عمومی هستند. رهبران چین در ابتدا از اینترنت رضایت نداشتند و آن را رسانه ای برای انتشار نظرات مخالف و خطرات سیاسی می دانستند. با وجود خطر برانگیخته شدن آنلاین اعتراضات و محقق شدن آنها به صورت آفلاین، نخبگان سیاسی در بهترین استفاده از اینترنت نبوغ نشان داده اند و در حالی که مزایای آن را در اختیار صدها میلیون چینی قرار داده اند طول عمر این رژیم را نیز تحکیم کرده اند. شی جینپینگ اعلام کرده است که اینترنت و امنیت اطلاعات هم شامل امنیت ملی و هم ثبات اجتماعی است.

موضوع دوم تمرکز بر رشد اقتصادی چین است. با در نظر گرفتن اینکه ظهور چین و مشروعیت حزب کمونیست حاکم مبتنی بر توسعه اقتصادی پایدار است و رفاه فردی و جوان سازی ملی را به دنبال دارد، جای تعجب نیست که اینترنت از نگاه نخبگان ابزاری برای کمک به رشد باشد. جینپینگ در این اعلامیه عنوان کرد که نقشه استراتژیک ایجاد قدرت سایبری در جهت هدف ایجاد زیر ساخت شبکه، تقویت نوآوری بومی و توسعه یک اقتصاد اطلاعاتی جامع قرار دارد.

موضوع سوم این است که استراتژی سایبری ملی چین بسیار پیچیده شده است. رویکرد چین به شکلی سنتی انفعالی و متمرکز بر چیزی بوده است که چین آن را یک هنجار بین المللی حاکم از “تهدید سایبری چین” در نظر می گیرد. مقامات این کشور برای رد اتهامات ادعا می کنند که چین هم قربانی حملات سایبری بوده و در عین حال دیگر کشورها به ویژه آمریکا را به انجام این حملات متهم می کنند. اخیرا استراتژی چین بسیار کنشگرانه شده و همکاری و پیشبرد دستور کار خود را در مذاکرات بین المللی درباره فضای سایبر خواستار شده است. این امر امیدوار کننده است زیرا چین خاطر نشان کرده که برای مذاکره و همکاری احتمالی آمادگی دارد اما در عین حال نگران کننده نیز می باشد زیرا دستور کار چین برای اینترنت ضرورتا با دیدگاه استرالیا ناسازگار است.

موضوع چهارم این است که اینترنت مستقیما در جاه طلبی های بزرگ تر چین برای قدرتی بزرگ بودن نمایان می شود. در عصر انتقال سریع داده ها، هیچ انقلاب تکنولوژیک مدرنی مهم تر از اینترنت برای حفظ پیشرفت چین وجود ندارد. در هر حال اینترنت قدرت را در میان توده های این کشور توزیع کرده، راه هایی را برای گسترش و افزایش نفوذ فراهم کرده، و در عین حال به شکلی متناقض قدرت سازمانی این دولت را نیز متمرکز کرده است. این گرایش ها اگر به درستی مدیریت شود تا تضمین طلوع چین ادامه خواهد داشت. قدرت های بزرگ به لحاظ تکنولوژی قدرت هایی پیشرفته هستند و یک اولویت مهم در دهه های پیش رو توسعه بیشتر منابع اطلاعاتی به هم پیوسته ای خواهد بود که راه چین را به سوی مدرنیته باز می کند. “رویای چین”، شعار محبوب رهبری این کشور، برجسته ترین توصیف برای جاه طلبی پکن درباره قدرتی بزرگ بودن است. جینپینگ در اعلامیه اش بیان کرد که ایجاد قدرت سایبری بخشی از اهداف “رویای چین” است.

با توجه به آنچه گفته شد ضروری ترین نیاز استرالیا این است که گفت و گویی واقعی را با چین درباره امنیت سایبر آغاز کند، به ویژه با توجه به اینکه چین امنیت سایبری را در قالب یک مساله استراتژیک سطح بالا درآورده است. همچنین لازم است که ما درباره قدرت سایبری خود بیشتر بیندیشیم . درس اصلی این است که استرالیا باید گزارش معتبر جدیدی را درباره فضای سایبر منتشر کند که سیاست بین المللی ما را در راستای تحولات اخیر ترسیم کند تا به دیگر دولت ها درباره استراتژی ما اطمینان دهد و دستور کار ما را در مذاکرات درباره فضای سایبر پیش برد. اقدامات دیگری نیز می تواند انجام گیرد، از جمله تجدید نظر درباره روابط سایبری استرالیا – چین در چارچوب اتحاد با آمریکا.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *