جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افق نه چندان روشن همکاری ایران و قاره آفریقا

افق نه چندان روشن همکاری ایران و قاره آفریقا

با این حال و برخلاف آنچه در این نشست روز جمعه عنوان شد، علی لقمانی اذعان دارد که صرفاً با برگزاری همایش و سخنرانی نمی‌توان از ظرفیت‌های بکر سایر نقاط جهان استفاده کرد. چراکه به باور این کارشناس حوزه بین‌الملل، «به نظر می‌رسد سیاست خارجی ایران، ریل‌گذاری خود را با تمرکز بر خاورمیانه عربی پیش برده است و مناطقی مانند آسیای میانه، شبه‌قاره و همچنین آفریقا به شکل جدی مدنظر دیپلماسی اقتصادی نیست».

شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت

تهران-ایرنا- وزارت بهداشت غزه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد: از هفتم اکتبر تاکنون، ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر در نوار غزه شهید و ۷۷ هزار و ۵۷۵ نفر هم مجروح شدند.

سفر معاون وزیر خارجه به عربستان

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد به عربستان سفر کرد.

Loading

قدرت سایبری در حال ظهور چین: گفتمان نخبگانی و آرمان های سیاسی

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ | علمی - فرهنگی

در 27 فوریه 2014 رییس جمهور شی جینپینگ در شبکه دولتی CCTV اعلام کرد که باید برای تبدیل شدن چین به یک قدرت سایبری تلاش شود. نخبگان چین در ماه های اخیر اولویتی ویژه را برای مسایل سایبری قایل شده اند که این کار با تشکیل گروه کوچک پیشرو امنیت و انفورماتیزه کردن اینترنت (ISILSG) به اوج خود رسید. اینکه رهبران چین چه درکی از قدرت سایبری دارند و برای رسیدن به آن چه مسیری را انتخاب می کنند تاثیراتی داخلی و جهانی دارد. باعث تعجب است که برای چنین اعلامیه مهمی تحلیل بسیار اندکی صورت گرفته است.

سایمون هانسن در مقاله ای تحلیلی که موسسه سیاست استراتژیک استرالیا به چاپ رسانده، با این مقدمه نوشت: فرضیات درباره تهدید سایبری چین فراوان است و تلاش های اعلام شده پکن برای ایجاد یک قدرت سایبری بدون تردید باعث نگرانی در محافل استراتژیک شده است. اقدامات نسبت داده شده به چین درباره جاسوسی سایبری توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. در یک نظرسنجی که موسسه لووی (Lowy) در سال 2014 انجام داد، مشخص شد که بیش از نیمی از استرالیایی ها حملات سایبری از جانب دیگر کشورها را یک تهدید برای امنیت ملی خود در نظر می گیرند. هدف اصلی این گزارش کمک به استرالیایی ها و دیگر دست اندرکاران کشوری برای تنظیم سیاست های شان با طرز تفکر چین درباره قدرت سایبری است.

استقرار گروه ISILSG دو گرایش فراگیر را در سیاست گذاری آتی چین در حوزه سایبر مشخص می سازد: همبستگی رهبری سیاسی در خصوص مسایل سایبری و تبدیل کردن اینترنت به بخشی از استراتژی ملی چین. در حالی که باید برای دیدن تاثیرات مدل جدید حکمرانی حزب کمونیست چین (CCP ) منتظر ماند، اما احتمالا برای هماهنگی با دستگاه سیاست پیچیده سایبری چین و تدوین و اجرای یک استراتژی ملی امنیت سایبری می توان کارهای بیشتری انجام داد.

تحلیل اعلامیه های مهم سیاسی نشاندهنده چهار فرض اساسی چین دراین باره است که اینترنت یک ابزار قدرت است.

متقاعد کننده ترین موضوع در تفکر چین درباره قدرت سایبری این است که نخبگان حزب حاکم مشغول حفظ ثبات اجتماعی و کنترل افکار عمومی هستند. رهبران چین در ابتدا از اینترنت رضایت نداشتند و آن را رسانه ای برای انتشار نظرات مخالف و خطرات سیاسی می دانستند. با وجود خطر برانگیخته شدن آنلاین اعتراضات و محقق شدن آنها به صورت آفلاین، نخبگان سیاسی در بهترین استفاده از اینترنت نبوغ نشان داده اند و در حالی که مزایای آن را در اختیار صدها میلیون چینی قرار داده اند طول عمر این رژیم را نیز تحکیم کرده اند. شی جینپینگ اعلام کرده است که اینترنت و امنیت اطلاعات هم شامل امنیت ملی و هم ثبات اجتماعی است.

موضوع دوم تمرکز بر رشد اقتصادی چین است. با در نظر گرفتن اینکه ظهور چین و مشروعیت حزب کمونیست حاکم مبتنی بر توسعه اقتصادی پایدار است و رفاه فردی و جوان سازی ملی را به دنبال دارد، جای تعجب نیست که اینترنت از نگاه نخبگان ابزاری برای کمک به رشد باشد. جینپینگ در این اعلامیه عنوان کرد که نقشه استراتژیک ایجاد قدرت سایبری در جهت هدف ایجاد زیر ساخت شبکه، تقویت نوآوری بومی و توسعه یک اقتصاد اطلاعاتی جامع قرار دارد.

موضوع سوم این است که استراتژی سایبری ملی چین بسیار پیچیده شده است. رویکرد چین به شکلی سنتی انفعالی و متمرکز بر چیزی بوده است که چین آن را یک هنجار بین المللی حاکم از “تهدید سایبری چین” در نظر می گیرد. مقامات این کشور برای رد اتهامات ادعا می کنند که چین هم قربانی حملات سایبری بوده و در عین حال دیگر کشورها به ویژه آمریکا را به انجام این حملات متهم می کنند. اخیرا استراتژی چین بسیار کنشگرانه شده و همکاری و پیشبرد دستور کار خود را در مذاکرات بین المللی درباره فضای سایبر خواستار شده است. این امر امیدوار کننده است زیرا چین خاطر نشان کرده که برای مذاکره و همکاری احتمالی آمادگی دارد اما در عین حال نگران کننده نیز می باشد زیرا دستور کار چین برای اینترنت ضرورتا با دیدگاه استرالیا ناسازگار است.

موضوع چهارم این است که اینترنت مستقیما در جاه طلبی های بزرگ تر چین برای قدرتی بزرگ بودن نمایان می شود. در عصر انتقال سریع داده ها، هیچ انقلاب تکنولوژیک مدرنی مهم تر از اینترنت برای حفظ پیشرفت چین وجود ندارد. در هر حال اینترنت قدرت را در میان توده های این کشور توزیع کرده، راه هایی را برای گسترش و افزایش نفوذ فراهم کرده، و در عین حال به شکلی متناقض قدرت سازمانی این دولت را نیز متمرکز کرده است. این گرایش ها اگر به درستی مدیریت شود تا تضمین طلوع چین ادامه خواهد داشت. قدرت های بزرگ به لحاظ تکنولوژی قدرت هایی پیشرفته هستند و یک اولویت مهم در دهه های پیش رو توسعه بیشتر منابع اطلاعاتی به هم پیوسته ای خواهد بود که راه چین را به سوی مدرنیته باز می کند. “رویای چین”، شعار محبوب رهبری این کشور، برجسته ترین توصیف برای جاه طلبی پکن درباره قدرتی بزرگ بودن است. جینپینگ در اعلامیه اش بیان کرد که ایجاد قدرت سایبری بخشی از اهداف “رویای چین” است.

با توجه به آنچه گفته شد ضروری ترین نیاز استرالیا این است که گفت و گویی واقعی را با چین درباره امنیت سایبر آغاز کند، به ویژه با توجه به اینکه چین امنیت سایبری را در قالب یک مساله استراتژیک سطح بالا درآورده است. همچنین لازم است که ما درباره قدرت سایبری خود بیشتر بیندیشیم . درس اصلی این است که استرالیا باید گزارش معتبر جدیدی را درباره فضای سایبر منتشر کند که سیاست بین المللی ما را در راستای تحولات اخیر ترسیم کند تا به دیگر دولت ها درباره استراتژی ما اطمینان دهد و دستور کار ما را در مذاکرات درباره فضای سایبر پیش برد. اقدامات دیگری نیز می تواند انجام گیرد، از جمله تجدید نظر درباره روابط سایبری استرالیا – چین در چارچوب اتحاد با آمریکا.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *