جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

نگرانی آمریکا و اسراییل از پیامدهای عضویت فلسطین در دیوان لاهه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – گزارش تحلیلی: ارائه درخواست فلسطینی‌ها مبنی بر پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) رژیم صهیونیستی و آمریکا را به شدت نگران ساخته و به شیوه‌های مختلف درصدد برآمد‌ه‌اند که به موازات تحرکات‌شان جهت منصرف ساختن فلسطینی‌ها از پیگیری درخواست‌شان جهت پیوستن به دیوان، این نهاد حقوقی را نیز به رد درخواست فلسطینی ها مجبور کنند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از شکست طرح این تشکیلات درباره پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل به خاطر مخالفت آمریکا، 20 سند معاهدات بین‌المللی از جمله قرارداد پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی را امضاء کرد.

اعلام پیوستن کامل فلسطین به این نهاد قضایی بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک از شکلی از موفقیت فلسطینی‌ها در عرصه دیپلماتیک حکایت دارد.

فلسطین در ماه دسامبر با موافقت 122 کشور به عنوان عضو ناظر دیوان کیفری بین‌المللی پذیرفته شد و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز هفدهم دیماه با پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی موافقت و اعلام کرد که فلسطین اول آوریل (13 فروردین) به دیوان کیفری بین المللی می‌پیوندد.

اما باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی اعلام و این اقدام را غیر سازنده توصیف کرد. اوباما گفت آمریکا تصور نمی کند که پیوستن فلسطینیان به دادگاه لاهه اقدامی سازنده و پیشرفت باشد.

وزارت خارجه آمریکا هم پیشتر در بیانیه‎ای اعلام کرده بود تحرکات فلسطینیان برای پیوستن به دیوان کیفری بین‎المللی بر کمک‎های آمریکا به تشکیلات خودگردان تاثیر خواهد گذاشت.

رژیم صهیونیستی هم به طور ضمنی فلسطینی ها و هم دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرد که در صورت پیوستن فلسطینی ها به دیوان، هر دو طرف مسئول عواقب آن خواهند بود. اما سوالی که هم اکنون مطرح است اینکه چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی با پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی مخالف هستند؟

براساس قوانین دیوان کیفری بین المللی، عضویت فلسطین در این دادگاه امکان تعقیب عاملان جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را بدون رجوع به شورای امنیت سازمان ملل فراهم می کند.

به عبارتی در صورت موافقت اعضای دیوان کیفری بین المللی با پیوستن فلسطین به این دیوان، تحولی جدی در عرصه بین المللی در خصوص رویکرد جهانی به حقوق فلسطینیان و مهیا شدن شرایط برای دادخواهی‌های مردم فلسطین در نهاد های بین المللی روی می‌دهد.

در حملات زمینی، هوایی و دریایی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه در تابستان گذشته، نزدیک به 2500 فلسطینی شهید و بیش از 11 هزار تن دیگر زخمی شدند. اغلب قربانیان کودکان و زنان بودند. 95 هزار واحد مسکونی نیز ویران شد.

دقیقا از همین مقطع زمانی بود که خیزش جهانی در حمایت از مردم فلسطین شکل گسترده‌تری به خود گرفت و از این‌رو می‌توان موضوع ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل و نیز پیوستن به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را دستاورد مقاومت اسلامی برای مردم فلسطین دانست.

آنچه مسلم است اینکه با وجود ارائه گزارش‌های متعددی در زمینه جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی از سوی کمیته‌های متعدد حقیقت‌یاب سازمان ملل، به دلیل کارشکنی‌های حامیان این رژیم و اهمال مجامع بین المللی، جهانیان هیچگاه شاهد محاکمه سران این رژیم جنایتکار نبوده است.

اما رژیم صهیونیستی و آمریکا هم اکنون از این موضوع نگران هستند که با پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی زمینه برای به محاکمه کشیدن نیروها و مقامات این رژیم فراهم گردد. در این چارچوب می توان به گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل موسوم به گزارش قاضی “گلدستون” علیه کشتار مردم غزه در جنگ 22 روزه علیه غزه در سال 2009 اشاره کرد که با وجود کامل و جامع بودن آن، تنها به بایگانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارجاع شد و به این ترتیب جهان هیچگاه رژیم صهیونیستی را پای میز محاکمه ندید.

دیوان کیفری بین المللی به تازگی اعلام کرده تحقیقاتی مستقل و بی‌طرفانه را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.

تل آویو این تصمیم دیوان را محکوم کرده و آن را شرم آور خوانده است. جالب آنکه آمریکا هم ضمن محکوم کردن این تصمیم آن را طنزی تلخ توصیف کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که به شدت با اقدام دیوان کیفری بین المللی مخالف است.

فلسطینی ها پس از مخالفت آمریکا با قطعنامه ضداشغالگری در شورای امنیت، برنامه های بعدی خود را عضویت رسمی در دادگاه لاهه و شکایت از جنایات اسرائیل اجرا و پیگیری می کنند. اروپایی ها هم تاکنون از این روند حمایت کرده اند. در این چارچوب فلسطینی ها موضوع پیوستن به تعداد بیشتری از معاهدات، کنواسیون‌ها و مجامع و نهادهای وابسته به سازمان ملل را جهت عضویت کامل در این سازمان در دستور کار خود قرار داده‌اند.

روشن است که پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی می تواند از این پس نقش بازدارنده‌ای را در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین ایفا کند. دیوان کیفری بین‌المللی، اولین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز به عنف است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد.

پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی اول آوریل محقق می شود و فلسطین صد و بیست و سومین عضو دادگاه کیفری خواهد بود .

روزنامه رژیم صهیونیستیی “هاآرتص” اخیرا نوشت: احکام دیوان کیفری بین المللی تاثیر زیادی بر وجهه متزلزل رژیم صهیونیستی در عرصه بین الملل خواهد داشت.

گفتنی است جدای از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، ساخت شهرک‌های صهیونیستی هم به موجب اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، غیرقانونی بوده و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *