جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading

نگرانی آمریکا و اسراییل از پیامدهای عضویت فلسطین در دیوان لاهه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – گزارش تحلیلی: ارائه درخواست فلسطینی‌ها مبنی بر پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) رژیم صهیونیستی و آمریکا را به شدت نگران ساخته و به شیوه‌های مختلف درصدد برآمد‌ه‌اند که به موازات تحرکات‌شان جهت منصرف ساختن فلسطینی‌ها از پیگیری درخواست‌شان جهت پیوستن به دیوان، این نهاد حقوقی را نیز به رد درخواست فلسطینی ها مجبور کنند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از شکست طرح این تشکیلات درباره پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل به خاطر مخالفت آمریکا، 20 سند معاهدات بین‌المللی از جمله قرارداد پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی را امضاء کرد.

اعلام پیوستن کامل فلسطین به این نهاد قضایی بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک از شکلی از موفقیت فلسطینی‌ها در عرصه دیپلماتیک حکایت دارد.

فلسطین در ماه دسامبر با موافقت 122 کشور به عنوان عضو ناظر دیوان کیفری بین‌المللی پذیرفته شد و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز هفدهم دیماه با پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی موافقت و اعلام کرد که فلسطین اول آوریل (13 فروردین) به دیوان کیفری بین المللی می‌پیوندد.

اما باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی اعلام و این اقدام را غیر سازنده توصیف کرد. اوباما گفت آمریکا تصور نمی کند که پیوستن فلسطینیان به دادگاه لاهه اقدامی سازنده و پیشرفت باشد.

وزارت خارجه آمریکا هم پیشتر در بیانیه‎ای اعلام کرده بود تحرکات فلسطینیان برای پیوستن به دیوان کیفری بین‎المللی بر کمک‎های آمریکا به تشکیلات خودگردان تاثیر خواهد گذاشت.

رژیم صهیونیستی هم به طور ضمنی فلسطینی ها و هم دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرد که در صورت پیوستن فلسطینی ها به دیوان، هر دو طرف مسئول عواقب آن خواهند بود. اما سوالی که هم اکنون مطرح است اینکه چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی با پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی مخالف هستند؟

براساس قوانین دیوان کیفری بین المللی، عضویت فلسطین در این دادگاه امکان تعقیب عاملان جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را بدون رجوع به شورای امنیت سازمان ملل فراهم می کند.

به عبارتی در صورت موافقت اعضای دیوان کیفری بین المللی با پیوستن فلسطین به این دیوان، تحولی جدی در عرصه بین المللی در خصوص رویکرد جهانی به حقوق فلسطینیان و مهیا شدن شرایط برای دادخواهی‌های مردم فلسطین در نهاد های بین المللی روی می‌دهد.

در حملات زمینی، هوایی و دریایی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه در تابستان گذشته، نزدیک به 2500 فلسطینی شهید و بیش از 11 هزار تن دیگر زخمی شدند. اغلب قربانیان کودکان و زنان بودند. 95 هزار واحد مسکونی نیز ویران شد.

دقیقا از همین مقطع زمانی بود که خیزش جهانی در حمایت از مردم فلسطین شکل گسترده‌تری به خود گرفت و از این‌رو می‌توان موضوع ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل و نیز پیوستن به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را دستاورد مقاومت اسلامی برای مردم فلسطین دانست.

آنچه مسلم است اینکه با وجود ارائه گزارش‌های متعددی در زمینه جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی از سوی کمیته‌های متعدد حقیقت‌یاب سازمان ملل، به دلیل کارشکنی‌های حامیان این رژیم و اهمال مجامع بین المللی، جهانیان هیچگاه شاهد محاکمه سران این رژیم جنایتکار نبوده است.

اما رژیم صهیونیستی و آمریکا هم اکنون از این موضوع نگران هستند که با پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی زمینه برای به محاکمه کشیدن نیروها و مقامات این رژیم فراهم گردد. در این چارچوب می توان به گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل موسوم به گزارش قاضی “گلدستون” علیه کشتار مردم غزه در جنگ 22 روزه علیه غزه در سال 2009 اشاره کرد که با وجود کامل و جامع بودن آن، تنها به بایگانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارجاع شد و به این ترتیب جهان هیچگاه رژیم صهیونیستی را پای میز محاکمه ندید.

دیوان کیفری بین المللی به تازگی اعلام کرده تحقیقاتی مستقل و بی‌طرفانه را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.

تل آویو این تصمیم دیوان را محکوم کرده و آن را شرم آور خوانده است. جالب آنکه آمریکا هم ضمن محکوم کردن این تصمیم آن را طنزی تلخ توصیف کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که به شدت با اقدام دیوان کیفری بین المللی مخالف است.

فلسطینی ها پس از مخالفت آمریکا با قطعنامه ضداشغالگری در شورای امنیت، برنامه های بعدی خود را عضویت رسمی در دادگاه لاهه و شکایت از جنایات اسرائیل اجرا و پیگیری می کنند. اروپایی ها هم تاکنون از این روند حمایت کرده اند. در این چارچوب فلسطینی ها موضوع پیوستن به تعداد بیشتری از معاهدات، کنواسیون‌ها و مجامع و نهادهای وابسته به سازمان ملل را جهت عضویت کامل در این سازمان در دستور کار خود قرار داده‌اند.

روشن است که پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی می تواند از این پس نقش بازدارنده‌ای را در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین ایفا کند. دیوان کیفری بین‌المللی، اولین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز به عنف است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد.

پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین المللی اول آوریل محقق می شود و فلسطین صد و بیست و سومین عضو دادگاه کیفری خواهد بود .

روزنامه رژیم صهیونیستیی “هاآرتص” اخیرا نوشت: احکام دیوان کیفری بین المللی تاثیر زیادی بر وجهه متزلزل رژیم صهیونیستی در عرصه بین الملل خواهد داشت.

گفتنی است جدای از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، ساخت شهرک‌های صهیونیستی هم به موجب اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، غیرقانونی بوده و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *