جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading
بنياد هريتج ارايه داد

ارزیابی توان نظامی آمریکا

1398/04/03 | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آمریکا برخوردار از نیروی نظامی است که اساسا برای حفظ این کشور در مقابل حملات و حفظ منافع آن در خارج ایجاد شده است. مضاف بر این کاربردهای دیگری نظیر کمک به مقامات کشوری در مواقع بحران و یا بازدارندگی دشمنان از تهدید منافع آمریکا را نیز دارد. اما هدف اصلی این نیروها این است که تحمیل فیزیکی اراده آمریکا بر دشمن را در مواقع لازم امکان‌پذیر سازد.

بنیاد هریتج با انتشار گزارشی درباره ارزیابی از قدرت نظامی این کشور نوشت: با در نظر گرفتن این مسئولیت قانونی، ممکن است چنین فرض شود که دولت از مراجع استاندارد برای درک وضعیت امور امنیتی بهره می گیرد تا وضعیت تهدیدآمیز برای منافع آمریکا، محیط عملیاتی برای حفظ این منافع و شرایط ارتش آمریکا را ارزیابی کند. اما اینطور نیست. واشنگتن از سیل مدارکی که این نظریات را ارائه می کنند، لبریز شده است، اما این مدارک فاقد انسجام، قوام، دوام و عینیت هستند.

به دلیل فقدان مرجعی استاندارد و منسجم، رهبری ملی آمریکا نمی‌تواند وضعیت نظامی فعلی را ارزیابی کرده و خطر راهبردی مربوط به توانایی دفاعی کشور از منافع حیاتی ملی را درک کند. در واقع بدون چنین مرجعی ملت آمریکا قادر به فهم وضعیت امنیت آمریکا و اینکه آیا آین شرایط سال به سال بدتر می شود یا بهتر، نخواهد بود.

بر همین اساس بنیاد هریتج با بررسی شاخص های میزان قدرت نظامی آمریکا به دنبال پر کردن این خلا از طریق ارزیابی سالانه وضعیت «قدرت سخت» آمریکا و زمینه راهبردی مربوطه آن است. اولین نسخه 2015 آن، اساس ارزیابی را ارائه می کند که نسخه های سالانه آینده آن بر این اساس خواهد بود و هر موضوع وضعیت امور را در سال مربوطه ارزیابی کرده و تغییرات اوضاع را نسبت به سال قبل بررسی می کند.

این شاخص چه چیزی را ارزیابی می کند؟

این شاخص سهولت و یا دشواری عملیات در مناطق کلیدی بر اساس ائتلاف های موجود، ثبات سیاسی منطقه‌ای، حضور نیروهای نظامی آمریکا و شرایط زیربنایی مهم را ارزیابی می کند. تهدیدها بر اساس توانمندی های فیزیکی و رفتاری فعالانی ارزیابی می شود که منافع ملی حیاتی آمریکا را به چالش می‌کشند. علاوه بر این وضعیت قدرت نظامی آمریکا از منظر میزان توانمندی‌ها یا نوسازی آن و ظرفیت عملیاتی و آمادگی در انجام وظایف محوله بررسی می شود.

محیط عملیاتی جهانی

با در نظر گرفتن جهان به عنوان محیطی که در آن نیروهای آمریکا برای حفظ منافع این کشور به عملیات خواهند پرداخت، این شاخص بر سه منطقه اروپا، خاورمیانه و آسیا تمرکز کرده است. به طور خلاصه وضعیت هر منطقه ما را قادر می سازد تا چالش های فراروی آمریکا در اجرای قدرت نظامی خود در این مناطق و انجام عملیات های نظامی در هر یک از این مناطق را بررسی کنیم. به طور کلی، جهان اکنون با نرخ تهدید متوسط روبروست و این بدین معناست که آمریکا می تواند قدرت نظامی خود را در هر جای جهان که برای دفاع از منافع خود لازم بداند بدون مواجهه با مخالفت یا خطری جدی پیاده کند.

محیط عملیاتی: اروپا

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

 

×

 

ثبات سیاسی

 

 

 

×

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

 

×

 

کلی

 

 

 

×

 

 

محیط عملیاتی: خاورمیانه

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

×

 

 

ثبات سیاسی

 

 

 

×

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

محیط عملیاتی: آسیا

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

 

×

 

ثبات سیاسی

 

 

×

 

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

محیط عملیاتی جهانی

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

 

×

 

ثبات سیاسی

 

 

×

 

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

تهدید های منافع آمریکا

در این شاخص، کشورها و فعالان غیردولتی آشوبگر که از توانایی فیزیکی برای تهدید معنادار امنیت آمریکا برخوردار نبودند، حذف شده و به یک دسته کاهش یافته اند که توانایی تهدید را داشته و مستلزم برنامه‌ریزی دفاعی آمریکا هستند. این شاخص ویژگی های آنها را در پنج مقیاس نزولی ارائه می کند:

طبقه بندی تهدیدها

رفتار

خصمانه

تهاجمی

آزمایشی

ادعایی

ملایم

توانایی

قوی

روبه رشد

با استعداد

آرمانی

حاشیه ای

 

رفتار تهدید

 

خصمانه

تهاجمی

آزمایشی

ادعایی

ملایم

روسیه

 

×

 

 

 

ایران

 

×

 

 

 

تروریسم خاورمیانه

 

×

 

 

 

تروریسم آفریقا-پاکستان

 

×

 

 

 

چین

 

×

 

 

 

کره شمالی

 

×

 

 

 

کلی

 

×

 

 

 

 

قدرت تهدیدها

 

قوی

روبه رشد

با استعداد

آرمانی

حاشیه ای

روسیه

 

×

 

 

 

ایران

 

 

 

×

 

تروریسم خاورمیانه

 

 

 

×

 

تروریسم آفریقا-پاکستان

 

 

×

 

 

چین

 

×

 

 

 

کره شمالی

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

تهدید های منافع حیاتی آمریکا

 

شدید

زیاد

متوسط

بی خطر

ضعیف

روسیه

 

×

 

 

 

ایران

 

 

×

 

 

تروریسم خاورمیانه

 

 

×

 

 

تروریسم آفریقا-پاکستان

 

 

×

 

 

چین

 

×

 

 

 

کره شمالی

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

وضعیت قدرت نظامی آمریکا

سرانجام این شاخص به ارزیابی قدرت نظامی ایالات متحده در سه حوزه به شرح زیر می پردازد: توانمندی، ظرفیت و آمادگی. این ارزیابی بر اساس روشن‌ترین روش های سنجش توانمندی نیروهای نظامی صورت گرفته است که عبارتند از برنامه های نوسازی، آمادگی واحدها و قدرت عملکردی جنگی (در خشکی و دریا).

این سه حوزه ارزیابی (توانمندی، ظرفیت و آمادگی) نقش محوری را در این سوال کلی ایفا می کنند که آیا آمریکا به قدر کافی از قدرت نظامی مدرن برخوردار است یا نه و اینکه ایا این واحدهای نظامی قادر به انجام عملیات نظامی مورد نیاز به صورت موثر هستند یا خیر.

قدرت نظامی آمریکا: ارتش

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

 

×

 

 

توانمندی

 

 

×

 

 

آمادگی

 

×

 

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

قدرت نظامی آمریکا: نیروی دریایی

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

 

×

 

 

توانمندی

 

×

 

 

 

آمادگی

 

 

 

×

 

کلی

 

 

×

 

 

 

قدرت نظامی آمریکا: نیروی هوایی

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

 

 

×

 

توانمندی

 

 

×

 

 

آمادگی

 

 

 

×

 

کلی

 

 

 

×

 

 

قدرت نظامی آمریکا: تفنگداران دریایی

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

×

 

 

 

توانمندی

 

 

×

 

 

آمادگی

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

در این شاخص توانمندی هسته ای آمریکا بصورت جداگانه در نظر گرفته شده و با عناصر منحصر به فردی که ارزیابی را ممکن می سازد، از خود سلاح ها گرفته تا زیربناهای حفاظتی آنها را بررسی می کند.

قدرت نظامی آمریکا: قدرت هسته ای

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ضامن کلاهک

 

 

×

 

 

بستر های نرم افزاری تحویل قابلیت اطمینان

 

 

 

×

 

نوسازی کلاهک

 

×

 

 

 

نوسازی سیستم های تحویل

 

×

 

 

 

مجتمع سلاح های هسته ای

 

×

 

 

 

آزمایشگاه ملی استعدادهای درخشان

 

 

×

 

 

آمادگی نیروها

 

 

×

 

 

پیمان های دفاعی

 

 

 

×

 

آمادگی آزمایش هسته ای

 

×

 

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

قدرت نظامی آمریکا

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ارتش

 

 

×

 

 

نیروی دریایی

 

 

×

 

 

نیروی هوایی

 

 

 

×

 

تفنگداران دریایی

 

 

×

 

 

هسته ای

 

 

×

 

 

 

 

 

×

 

 

 

در مجموع می توان گفت که وضعیت نظامی کنونی آمریکا برای پاسخگویی به نیازهای این کشور کافی است، هرچند که شرایط بین المللی و کاهش مداوم بودجه نظامی می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *