جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

Loading
بنياد هريتج ارايه داد

ارزیابی توان نظامی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آمریکا برخوردار از نیروی نظامی است که اساسا برای حفظ این کشور در مقابل حملات و حفظ منافع آن در خارج ایجاد شده است. مضاف بر این کاربردهای دیگری نظیر کمک به مقامات کشوری در مواقع بحران و یا بازدارندگی دشمنان از تهدید منافع آمریکا را نیز دارد. اما هدف اصلی این نیروها این است که تحمیل فیزیکی اراده آمریکا بر دشمن را در مواقع لازم امکان‌پذیر سازد.

بنیاد هریتج با انتشار گزارشی درباره ارزیابی از قدرت نظامی این کشور نوشت: با در نظر گرفتن این مسئولیت قانونی، ممکن است چنین فرض شود که دولت از مراجع استاندارد برای درک وضعیت امور امنیتی بهره می گیرد تا وضعیت تهدیدآمیز برای منافع آمریکا، محیط عملیاتی برای حفظ این منافع و شرایط ارتش آمریکا را ارزیابی کند. اما اینطور نیست. واشنگتن از سیل مدارکی که این نظریات را ارائه می کنند، لبریز شده است، اما این مدارک فاقد انسجام، قوام، دوام و عینیت هستند.

به دلیل فقدان مرجعی استاندارد و منسجم، رهبری ملی آمریکا نمی‌تواند وضعیت نظامی فعلی را ارزیابی کرده و خطر راهبردی مربوط به توانایی دفاعی کشور از منافع حیاتی ملی را درک کند. در واقع بدون چنین مرجعی ملت آمریکا قادر به فهم وضعیت امنیت آمریکا و اینکه آیا آین شرایط سال به سال بدتر می شود یا بهتر، نخواهد بود.

بر همین اساس بنیاد هریتج با بررسی شاخص های میزان قدرت نظامی آمریکا به دنبال پر کردن این خلا از طریق ارزیابی سالانه وضعیت «قدرت سخت» آمریکا و زمینه راهبردی مربوطه آن است. اولین نسخه 2015 آن، اساس ارزیابی را ارائه می کند که نسخه های سالانه آینده آن بر این اساس خواهد بود و هر موضوع وضعیت امور را در سال مربوطه ارزیابی کرده و تغییرات اوضاع را نسبت به سال قبل بررسی می کند.

این شاخص چه چیزی را ارزیابی می کند؟

این شاخص سهولت و یا دشواری عملیات در مناطق کلیدی بر اساس ائتلاف های موجود، ثبات سیاسی منطقه‌ای، حضور نیروهای نظامی آمریکا و شرایط زیربنایی مهم را ارزیابی می کند. تهدیدها بر اساس توانمندی های فیزیکی و رفتاری فعالانی ارزیابی می شود که منافع ملی حیاتی آمریکا را به چالش می‌کشند. علاوه بر این وضعیت قدرت نظامی آمریکا از منظر میزان توانمندی‌ها یا نوسازی آن و ظرفیت عملیاتی و آمادگی در انجام وظایف محوله بررسی می شود.

محیط عملیاتی جهانی

با در نظر گرفتن جهان به عنوان محیطی که در آن نیروهای آمریکا برای حفظ منافع این کشور به عملیات خواهند پرداخت، این شاخص بر سه منطقه اروپا، خاورمیانه و آسیا تمرکز کرده است. به طور خلاصه وضعیت هر منطقه ما را قادر می سازد تا چالش های فراروی آمریکا در اجرای قدرت نظامی خود در این مناطق و انجام عملیات های نظامی در هر یک از این مناطق را بررسی کنیم. به طور کلی، جهان اکنون با نرخ تهدید متوسط روبروست و این بدین معناست که آمریکا می تواند قدرت نظامی خود را در هر جای جهان که برای دفاع از منافع خود لازم بداند بدون مواجهه با مخالفت یا خطری جدی پیاده کند.

محیط عملیاتی: اروپا

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

 

×

 

ثبات سیاسی

 

 

 

×

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

 

×

 

کلی

 

 

 

×

 

 

محیط عملیاتی: خاورمیانه

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

×

 

 

ثبات سیاسی

 

 

 

×

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

محیط عملیاتی: آسیا

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

 

×

 

ثبات سیاسی

 

 

×

 

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

محیط عملیاتی جهانی

 

خیلی ضعیف

نامطلوب

متوسط

مطلوب

عالی

ائتلاف ها

 

 

 

×

 

ثبات سیاسی

 

 

×

 

 

وضعیت نظامی آمریکا

 

 

×

 

 

تاسیسات

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

تهدید های منافع آمریکا

در این شاخص، کشورها و فعالان غیردولتی آشوبگر که از توانایی فیزیکی برای تهدید معنادار امنیت آمریکا برخوردار نبودند، حذف شده و به یک دسته کاهش یافته اند که توانایی تهدید را داشته و مستلزم برنامه‌ریزی دفاعی آمریکا هستند. این شاخص ویژگی های آنها را در پنج مقیاس نزولی ارائه می کند:

طبقه بندی تهدیدها

رفتار

خصمانه

تهاجمی

آزمایشی

ادعایی

ملایم

توانایی

قوی

روبه رشد

با استعداد

آرمانی

حاشیه ای

 

رفتار تهدید

 

خصمانه

تهاجمی

آزمایشی

ادعایی

ملایم

روسیه

 

×

 

 

 

ایران

 

×

 

 

 

تروریسم خاورمیانه

 

×

 

 

 

تروریسم آفریقا-پاکستان

 

×

 

 

 

چین

 

×

 

 

 

کره شمالی

 

×

 

 

 

کلی

 

×

 

 

 

 

قدرت تهدیدها

 

قوی

روبه رشد

با استعداد

آرمانی

حاشیه ای

روسیه

 

×

 

 

 

ایران

 

 

 

×

 

تروریسم خاورمیانه

 

 

 

×

 

تروریسم آفریقا-پاکستان

 

 

×

 

 

چین

 

×

 

 

 

کره شمالی

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

تهدید های منافع حیاتی آمریکا

 

شدید

زیاد

متوسط

بی خطر

ضعیف

روسیه

 

×

 

 

 

ایران

 

 

×

 

 

تروریسم خاورمیانه

 

 

×

 

 

تروریسم آفریقا-پاکستان

 

 

×

 

 

چین

 

×

 

 

 

کره شمالی

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

وضعیت قدرت نظامی آمریکا

سرانجام این شاخص به ارزیابی قدرت نظامی ایالات متحده در سه حوزه به شرح زیر می پردازد: توانمندی، ظرفیت و آمادگی. این ارزیابی بر اساس روشن‌ترین روش های سنجش توانمندی نیروهای نظامی صورت گرفته است که عبارتند از برنامه های نوسازی، آمادگی واحدها و قدرت عملکردی جنگی (در خشکی و دریا).

این سه حوزه ارزیابی (توانمندی، ظرفیت و آمادگی) نقش محوری را در این سوال کلی ایفا می کنند که آیا آمریکا به قدر کافی از قدرت نظامی مدرن برخوردار است یا نه و اینکه ایا این واحدهای نظامی قادر به انجام عملیات نظامی مورد نیاز به صورت موثر هستند یا خیر.

قدرت نظامی آمریکا: ارتش

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

 

×

 

 

توانمندی

 

 

×

 

 

آمادگی

 

×

 

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

قدرت نظامی آمریکا: نیروی دریایی

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

 

×

 

 

توانمندی

 

×

 

 

 

آمادگی

 

 

 

×

 

کلی

 

 

×

 

 

 

قدرت نظامی آمریکا: نیروی هوایی

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

 

 

×

 

توانمندی

 

 

×

 

 

آمادگی

 

 

 

×

 

کلی

 

 

 

×

 

 

قدرت نظامی آمریکا: تفنگداران دریایی

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ظرفیت

 

×

 

 

 

توانمندی

 

 

×

 

 

آمادگی

 

 

×

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

در این شاخص توانمندی هسته ای آمریکا بصورت جداگانه در نظر گرفته شده و با عناصر منحصر به فردی که ارزیابی را ممکن می سازد، از خود سلاح ها گرفته تا زیربناهای حفاظتی آنها را بررسی می کند.

قدرت نظامی آمریکا: قدرت هسته ای

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ضامن کلاهک

 

 

×

 

 

بستر های نرم افزاری تحویل قابلیت اطمینان

 

 

 

×

 

نوسازی کلاهک

 

×

 

 

 

نوسازی سیستم های تحویل

 

×

 

 

 

مجتمع سلاح های هسته ای

 

×

 

 

 

آزمایشگاه ملی استعدادهای درخشان

 

 

×

 

 

آمادگی نیروها

 

 

×

 

 

پیمان های دفاعی

 

 

 

×

 

آمادگی آزمایش هسته ای

 

×

 

 

 

کلی

 

 

×

 

 

 

قدرت نظامی آمریکا

 

خیلی ضعیف

ضعیف

متوسط

قوی

خیلی قوی

ارتش

 

 

×

 

 

نیروی دریایی

 

 

×

 

 

نیروی هوایی

 

 

 

×

 

تفنگداران دریایی

 

 

×

 

 

هسته ای

 

 

×

 

 

 

 

 

×

 

 

 

در مجموع می توان گفت که وضعیت نظامی کنونی آمریکا برای پاسخگویی به نیازهای این کشور کافی است، هرچند که شرایط بین المللی و کاهش مداوم بودجه نظامی می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *