جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading
جنگ با روسیه روي ميز اندیشکده آمریکایی

بازهای آمریکایی فعال شده اند؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شوراآنلاین – ترجمه: یک اندیشکده نومحافظه‌کار آمریکایی در مقاله ای به جنگ بعدی آمریکا با روسیه و معرفی 10 "سلاح کشنده" اصلی در این جنگ پرداخته است.

اندیشکده مهم جنگ‌طلبان آمریکا موسوم به  «مرکز منافع ملی» در مقاله ای که در سایت خود نشنال اینترست منتشر کرد، این باور را مطرح کرد که جنگ علیه روسیه به طور فزاینده‌ای اجتناب ناپذیر است.

ایروینگ کریستول، پدرخوانده نومحافظه‌کاری و بیل کریستول، پدر معمار جنگ عراق این اندیشکده را تاسیس کرده اند.

در این مقاله، بر مبنای چنین فرضی، ارزیابی شده است که چه سلاح‌ها‌یی در نهایت در چنین نبردی، بیشترین تعداد از افراد را می‌کشد.

در مقاله «نشنال اینترست» آمده است: “در میان درگیری پایان ناپذیر در اوکراین، بحران در سوریه و اکنون ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه به هک سایبری علیه آمریکا مشغول شده است، روابط بین مسکو و واشنگتن به حدی تقلیل یافته که از سخت ترین روز‌ها‌ی جنگ سرد تا کنون دیده نشده است.”

این نشریه در همین حال، در پیش‌بینی احتمال “نوعی درگیری علنی” مراقب است که این ایده را محکوم کند که آشکارا حامی نوعی برخورد نظامی‌ است و نوشته است: “در حالی که قطعا هیچ کس جرات ندارد چنین عاقبتی را آرزو کند، منعکس کردن موجودی دارایی‌ها‌ی نظامی آمریکا و روسیه (در یک مجله و بر روی نشریه اینترنتی که در دسترس عموم قرار می‌گیرد) حائز اهمیت است.”

این مقاله با سوخوی اس.یو-35 فلانکر-ای روسیه شروع می‌کند و می‌نویسد این “بهترین هواپیمای جنگنده عملیاتی است که روسیه تا به امروز ساخته” و یادآور می‌شود این هواپیما از “قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و سرعت فوق العاده” و قدرت مانور پیشرفته برخوردار است.

هم‌چنین به نظر می‌رسد «مرکز منافع ملی» نسبت به زیردریایی موشک بالستیک هسته‌ای روسیه ردۀ آمور، تانک پیشرفته تی-90 (با یادآوری این که آرماتا نوع ارتقا یافته آن خواهد بود)، موشک ضدکشتی مافوق صوت برهموس، و اژدر تعقیب کننده کشتی از نوع 56-53 و پرتاب شونده از زیردریایی که آن را تهدیدی برای کشتی‌ها‌ی سطح آب نیروی دریایی ایالت متحده تلقی می‌کنند، نگران است.

در این مقایسه، اندیشکده منافع ملی آمریکا، جت جنگنده نسل پنجم  راپتور رادارگریز اف-22، مجموعه‌ای از سامانه‌ها‌ی دفاع موشکی ایالات متحده، زیردریایی موشک‌انداز بالستیک ردۀ اوهایو (اس.اس.بی.ان)، و بمب افکن ب-2 را دسته‌بندی می‌کند، در حالی که اشاره دارد که “متحدان ایالات متحده” پنجمین سلاح خطرناک این کشور هستند.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که یک جت جنگنده 20 ساله و برخی سلاح‌ها‌ی هسته‌ای حاصل جمع وضعیت ماشین جنگی کنونی ایالات متحده در چشم تحلیلگران دفاعی در «مرکز منافع ملی» بوده است.

اما سوال اینجاست که چرا یک اندیشکده آمریکایی، وقوع جنگ جهانی سوم را لازم می‌داند و حتی تلاش می‌کند به تفصیل و با جزییات، قابلیت های متحدان ایالات متحده را در اروپا، خاورمیانه و آسیا برشمرد، آن هم در حالی که به نظر می‌رسد به حساب خودشان در «مرکز منافع ملی» کاهش تکان دهنده ای در دارایی‌ها‌ی نظامی ‌ایالت متحده رخ داده است.

به نظر می‌رسد در دستگاه نظامی آمریکا، نسل جدید بازها هیاهویی برای جنگی که آنها می‌توانند جنگ خود بنامند، به پا شده است – اما سوال اینجاست که چرا نگاه‌شان به روسیه معطوف شده است؟

منبع: Sputnik International

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *