جدیدترین مطالب

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی درباره آتش‌بس جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک آتش‌بس جنگ غزه به ملت قهرمان فلسطین، اعضای محور مقاومت و همه آزادیخواهان جهان، خطاب به فلسطینیان اعلام کرد: شما بار دیگر به اثبات رساندید که نمی‌توان با قدرت نظامی اراده ملت‌ها را منکوب ساخت. 

پشتیبانی غرب از نقش نیابتی امارات در غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی حدود ۱۵ سال اخیر امارات نقش متفاوتی از آنچه که تصور می‌رود را به عهده گرفته است؛ یعنی نقشی فراتر از نقش منطقه‌ای و نقشی که دارای ابعاد سیاسی و نظامی است.

نقش و اهمیت حشدالشعبی در تضمین امنیت و ثبات عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حشدالشعبی یکی از «مؤلفه‌های مهم قدرت در عراق» است که در کنار نیروهای مسلح این کشور «نقش مؤثری» در حفظ امنیت و تأمین منافع ملی عراق دارد. حشدالشعبی بعد از شکست‌های ارتش عراق در مقابل داعش، در 17 دسامبر 2014 با فتوای مرجعیت عراق شکل گرفت و در 25 نوامبر 2016 با تصویب قانونی در پارلمان، هویت و موجودیت قانونی و رسمی پیدا کرد.

تحولات سوریه و خطر گسترش تروریسم به سین کیانگ چین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سقوط دولت بشار اسد در سوریه رخداد مهمی است که بر نقش‌آفرینی بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در منطقه غرب آسیا اثرگذار خواهد بود و این اتفاق از منظر جمهوری خلق چین نیز موضوعی دارای اهمیت تلقی می‌شود. آنچه در سوریه رخ داد، توانایی ایجاد برخی از تهدید‌های جدی علیه منافع چین را دربردارد و به همین سبب، پکن رویکردی محافظه‌کارانه در خصوص تحولات سوریه اتخاذ کرده است.

پیامدهای تنش نظامی مرزی اخیر پاکستان و افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های اخیر نظامی مرزی بین پاکستان و افغانستان دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند منازعه فزاینده و تدریجی میان دو کشور طی سه سال و نیم گذشته و حتی قبل از آن کاملا متمایز کرده و پیامدهای آن رایزنی کشورهای همسایه را ضروری می‌نماید.

اهداف و راهبرد آمریکا برای احیای داعش در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تسلط گروه‌های مسلح بر سوریه و تشدید احتمالی هرج‌ومرج سیاسی، نظامی و امنیتی در این کشور از یک سو و مداخلات گسترده خارجی از سوی دیگر، خطر احیای داعش نه تنها در سوریه بلکه در محیط پیرامونی این کشور از جمله در عراق، مجددا قوت گرفته است.

اوکراین: نقطه عطف در هم‌پیمانی راهبردی چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیری‌های جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک هم‌پیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیت‌های همکاری میان قدرت‌های اقتدارگرا را به چالش می‌کشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بین‌المللی معرفی کند.»

منافع، رویکرد و مسئولیت قدرت‌های بزرگ در قبال بحران سوریه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقه‌ای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمی‌توانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیش‌بینی کند.»

Loading

أحدث المقالات

Loading

سرمایه گذاری چین در حوزه هوانوردی آمریکا

1398/04/03 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه:اندیشکده رند در پژوهشی به بررسی موضوع سرمایه گذاری چین در حوزه حمل و نقل هوایی آمریکا از سال 2005 تا 2016 پرداخته است.

 این پژوهش، اسناد و شواهد تقاضای چین برای محصولات هوانوردی و سیاست های صنعت هوانوردی این کشور را ارائه کرده و هم‌زمان، انتقال فن آوری و تاثیر آن بر رقابت پذیری آمریکا را ارزیابی می کند. از سال 2005، شرکت های چینی از طریق سرمایه گذاری مشترک یا ادغام با چند شرکت هوانوردی آمریکایی یا در اختیار گرفتن کامل آنها، به تدریج سرمایه گذاری های خود را در حوزه هوانوردی آمریکا افزایش داده اند، بدون اینکه قوانین آمریکا را نقض کرده باشند. سیاست دولت چین برای تبدیل شدن به رقیبی جهانی در حوزه هوانوردی به موازات برخورداری از سرمایه لازم، دست به دست هم داده و این سرمایه گذاری را به پیش می برد؛ اما این روند تا حدی بواسطه قوانین صادرات و سرمایه گذاری خارجی در آمریکا و نیز دغدغه های جاری در پکن درباره بازگشت سرمایه، محدود می شود. هرچند که سیاست های دولتی چین در حمایت از توسعه صنعت حوزه هوانوردی برای رقابت جهانی شفاف است، اما سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا در طول دهه گذشته در اصل تنها شامل محصولات هوانوردی عمومی با تکنولوژی پایین بوده است و از همین رئو رقابت پذیری آمریکا را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهد. اگرچه تقاضای چین برای هواپیماهای تجاری بزرگ شاید بالغ بر یک پنجم تقاضای جهانی باشد، اما ماهیت انحصاری صنعت هوانوردی جهان نیز مانعی در راه هدف چین برای توسعه صنعت تولید هواپیماهای تجاری با قدرت رقابت جهانی است، زیرا هدف تولید کننده هواپیماهای تجاری جدید دست یابی به بهره وری اقتصاد مقیاس است.

 

یافته های کلیدی

زمینه

  • چین احتمالا تا یک پنجم از تقاضای جهانی برای هواپیماهای تجاری بزرگ (LCA) را به خود اختصاص خواهد داد و به موازات آن برای توسعه صنعت داخلی هوانوردی عمومی (GA) توسعه نیافته خود نیز تلاش خواهد کرد.
  • سیاست شفاف چین از تلاش همه جانبه دولت برای توسعه صنعت هوانوردی برخوردار از قدرت رقابت پذیری جهانی با بهره گیری از تولید هواپیماهای تجاری بزرگ و توسعه بازار هوانوردی عمومی داخلی این کشور حکایت دارد.

سرمایه گذاری

  • دامنه و مقدار سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا طی دهه گذشته افزایش یافته است، اما احتمالا بخاطر قوانین موثر صادرات و سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، به شرکت های هوانوردی عمومی کوچک و فن آوری هایی محدود شده است که مشمول هواپیماهای نظامی و تجاری نمی باشند.
  • با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاری شرکت های چینی تابحال ماهیت هوانوردی عمومی داشته است، دغدغه انتقال فن آوری چندانی وجود ندارد. سود اصلی صنعت چین از این موضوع، جنبه تجاری آن می باشد که ازجمله آنها می توان به بازاریابی بین المللی، دستیابی به گواهینامه ایمنی اداره هوانوردی فدرال، و پشتیبانی محصولات اشاره کرد.

پیامدها

  • بعید است که رقابت پذیری آمریکا در کوتاه مدت تهدید شود، زیرا تولید هواپیماهای تجاری بزرگ (C919) توسط چین در مقایسه با هواپیماهای باریک پیکر فعلی غربی در بازار بین المللی کارآمدی کمتری خواهد داشت. با این وجود، و در حالی که برخی کارشناسان نگران انتقال فن آوری اویونیک یا موتور COMAC C919 از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های غربی هستند، اما برخی دیگر، انتقال فن آوری را با در نظر گرفتن قدرت قوانتیت کنترل صادرات آمریکا، بعید می دانند.
  • صنعت هوانوردی غیرنظامی با قابلیت رقابتی اساسا از هوانوردی نظامی چین حمایت خواهد کرد (مثلا، استعداد هرچه بیشتر، بهره وری اقتصاد مقیاس ، گزینه های هرچه بیشتر زنجیره تامین). با این حال، تاثیر مستقیم نظامی آن ناچیز است زیرا فن آوری پیشرفته هوانوردی تجاری با فن آوری هوانوردی نظامی (مانند، اختفا، رادار، موتور مافوق صوت) متفاوت است.

توصیه ها

  • اگرچه نگرانی فزاینده ای از سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا در این پژوهش یافت نشد، اما با توجه به سیاست تهاجمی صنعت هوانوردی چین، تداوم نظارت بر اثربخشی قوانین سرمایه گذاری خارجی درآمریکا و کنترل صادرات آمریکا عاقلانه است.
  • برای توصیه های بیشتر در مورد سیاست های صنعتی چین در هوانوردی تجاری نظیر مشارکت اتحادیه اروپا در سیاست صنعتی هوافضا، افزایش شفافیت فعالان چینی در هوافضا، و نظارت بر ورود C919 به بازارهای خارجی، رجوع شود به «اثربخشی سیاست های صنعتی چین در ساخت هواپیماهای تجاری”(گرین و همکاران، 2014 شرکت RAND، RR-245).

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر