جدیدترین مطالب

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

گورهای جمعی بیمارستان ناصر و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است.نیروهای امدادرسانی می‌گویند: آنها اجسادی را با دستان بسته، شکم باز شده و بخیه زده پیدا کردند که با روش‌های معمول بخیه زدن زخم‌ها در نوار غزه مغایرت دارد و این موضوع شبهه‌هایی را در مورد سرقت برخی از اعضای بدن انسان ایجاد می‌کند.

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

سفیر و معاون نمایندگی پاکستان در سازمان ملل خواستار توقف ماشین جنگی اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه شد و افزود: تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل برای گسترش جنگ غزه به ویژه تجاوز به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، صلح منطقه‌ را تهدید کرده است.

Loading

سرمایه گذاری چین در حوزه هوانوردی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه:اندیشکده رند در پژوهشی به بررسی موضوع سرمایه گذاری چین در حوزه حمل و نقل هوایی آمریکا از سال 2005 تا 2016 پرداخته است.

 این پژوهش، اسناد و شواهد تقاضای چین برای محصولات هوانوردی و سیاست های صنعت هوانوردی این کشور را ارائه کرده و هم‌زمان، انتقال فن آوری و تاثیر آن بر رقابت پذیری آمریکا را ارزیابی می کند. از سال 2005، شرکت های چینی از طریق سرمایه گذاری مشترک یا ادغام با چند شرکت هوانوردی آمریکایی یا در اختیار گرفتن کامل آنها، به تدریج سرمایه گذاری های خود را در حوزه هوانوردی آمریکا افزایش داده اند، بدون اینکه قوانین آمریکا را نقض کرده باشند. سیاست دولت چین برای تبدیل شدن به رقیبی جهانی در حوزه هوانوردی به موازات برخورداری از سرمایه لازم، دست به دست هم داده و این سرمایه گذاری را به پیش می برد؛ اما این روند تا حدی بواسطه قوانین صادرات و سرمایه گذاری خارجی در آمریکا و نیز دغدغه های جاری در پکن درباره بازگشت سرمایه، محدود می شود. هرچند که سیاست های دولتی چین در حمایت از توسعه صنعت حوزه هوانوردی برای رقابت جهانی شفاف است، اما سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا در طول دهه گذشته در اصل تنها شامل محصولات هوانوردی عمومی با تکنولوژی پایین بوده است و از همین رئو رقابت پذیری آمریکا را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهد. اگرچه تقاضای چین برای هواپیماهای تجاری بزرگ شاید بالغ بر یک پنجم تقاضای جهانی باشد، اما ماهیت انحصاری صنعت هوانوردی جهان نیز مانعی در راه هدف چین برای توسعه صنعت تولید هواپیماهای تجاری با قدرت رقابت جهانی است، زیرا هدف تولید کننده هواپیماهای تجاری جدید دست یابی به بهره وری اقتصاد مقیاس است.

 

یافته های کلیدی

زمینه

  • چین احتمالا تا یک پنجم از تقاضای جهانی برای هواپیماهای تجاری بزرگ (LCA) را به خود اختصاص خواهد داد و به موازات آن برای توسعه صنعت داخلی هوانوردی عمومی (GA) توسعه نیافته خود نیز تلاش خواهد کرد.
  • سیاست شفاف چین از تلاش همه جانبه دولت برای توسعه صنعت هوانوردی برخوردار از قدرت رقابت پذیری جهانی با بهره گیری از تولید هواپیماهای تجاری بزرگ و توسعه بازار هوانوردی عمومی داخلی این کشور حکایت دارد.

سرمایه گذاری

  • دامنه و مقدار سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا طی دهه گذشته افزایش یافته است، اما احتمالا بخاطر قوانین موثر صادرات و سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، به شرکت های هوانوردی عمومی کوچک و فن آوری هایی محدود شده است که مشمول هواپیماهای نظامی و تجاری نمی باشند.
  • با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاری شرکت های چینی تابحال ماهیت هوانوردی عمومی داشته است، دغدغه انتقال فن آوری چندانی وجود ندارد. سود اصلی صنعت چین از این موضوع، جنبه تجاری آن می باشد که ازجمله آنها می توان به بازاریابی بین المللی، دستیابی به گواهینامه ایمنی اداره هوانوردی فدرال، و پشتیبانی محصولات اشاره کرد.

پیامدها

  • بعید است که رقابت پذیری آمریکا در کوتاه مدت تهدید شود، زیرا تولید هواپیماهای تجاری بزرگ (C919) توسط چین در مقایسه با هواپیماهای باریک پیکر فعلی غربی در بازار بین المللی کارآمدی کمتری خواهد داشت. با این وجود، و در حالی که برخی کارشناسان نگران انتقال فن آوری اویونیک یا موتور COMAC C919 از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های غربی هستند، اما برخی دیگر، انتقال فن آوری را با در نظر گرفتن قدرت قوانتیت کنترل صادرات آمریکا، بعید می دانند.
  • صنعت هوانوردی غیرنظامی با قابلیت رقابتی اساسا از هوانوردی نظامی چین حمایت خواهد کرد (مثلا، استعداد هرچه بیشتر، بهره وری اقتصاد مقیاس ، گزینه های هرچه بیشتر زنجیره تامین). با این حال، تاثیر مستقیم نظامی آن ناچیز است زیرا فن آوری پیشرفته هوانوردی تجاری با فن آوری هوانوردی نظامی (مانند، اختفا، رادار، موتور مافوق صوت) متفاوت است.

توصیه ها

  • اگرچه نگرانی فزاینده ای از سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا در این پژوهش یافت نشد، اما با توجه به سیاست تهاجمی صنعت هوانوردی چین، تداوم نظارت بر اثربخشی قوانین سرمایه گذاری خارجی درآمریکا و کنترل صادرات آمریکا عاقلانه است.
  • برای توصیه های بیشتر در مورد سیاست های صنعتی چین در هوانوردی تجاری نظیر مشارکت اتحادیه اروپا در سیاست صنعتی هوافضا، افزایش شفافیت فعالان چینی در هوافضا، و نظارت بر ورود C919 به بازارهای خارجی، رجوع شود به «اثربخشی سیاست های صنعتی چین در ساخت هواپیماهای تجاری”(گرین و همکاران، 2014 شرکت RAND، RR-245).

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *