جدیدترین مطالب

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

Loading

أحدث المقالات

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

سرمایه گذاری چین در حوزه هوانوردی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه:اندیشکده رند در پژوهشی به بررسی موضوع سرمایه گذاری چین در حوزه حمل و نقل هوایی آمریکا از سال 2005 تا 2016 پرداخته است.

 این پژوهش، اسناد و شواهد تقاضای چین برای محصولات هوانوردی و سیاست های صنعت هوانوردی این کشور را ارائه کرده و هم‌زمان، انتقال فن آوری و تاثیر آن بر رقابت پذیری آمریکا را ارزیابی می کند. از سال 2005، شرکت های چینی از طریق سرمایه گذاری مشترک یا ادغام با چند شرکت هوانوردی آمریکایی یا در اختیار گرفتن کامل آنها، به تدریج سرمایه گذاری های خود را در حوزه هوانوردی آمریکا افزایش داده اند، بدون اینکه قوانین آمریکا را نقض کرده باشند. سیاست دولت چین برای تبدیل شدن به رقیبی جهانی در حوزه هوانوردی به موازات برخورداری از سرمایه لازم، دست به دست هم داده و این سرمایه گذاری را به پیش می برد؛ اما این روند تا حدی بواسطه قوانین صادرات و سرمایه گذاری خارجی در آمریکا و نیز دغدغه های جاری در پکن درباره بازگشت سرمایه، محدود می شود. هرچند که سیاست های دولتی چین در حمایت از توسعه صنعت حوزه هوانوردی برای رقابت جهانی شفاف است، اما سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا در طول دهه گذشته در اصل تنها شامل محصولات هوانوردی عمومی با تکنولوژی پایین بوده است و از همین رئو رقابت پذیری آمریکا را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهد. اگرچه تقاضای چین برای هواپیماهای تجاری بزرگ شاید بالغ بر یک پنجم تقاضای جهانی باشد، اما ماهیت انحصاری صنعت هوانوردی جهان نیز مانعی در راه هدف چین برای توسعه صنعت تولید هواپیماهای تجاری با قدرت رقابت جهانی است، زیرا هدف تولید کننده هواپیماهای تجاری جدید دست یابی به بهره وری اقتصاد مقیاس است.

 

یافته های کلیدی

زمینه

  • چین احتمالا تا یک پنجم از تقاضای جهانی برای هواپیماهای تجاری بزرگ (LCA) را به خود اختصاص خواهد داد و به موازات آن برای توسعه صنعت داخلی هوانوردی عمومی (GA) توسعه نیافته خود نیز تلاش خواهد کرد.
  • سیاست شفاف چین از تلاش همه جانبه دولت برای توسعه صنعت هوانوردی برخوردار از قدرت رقابت پذیری جهانی با بهره گیری از تولید هواپیماهای تجاری بزرگ و توسعه بازار هوانوردی عمومی داخلی این کشور حکایت دارد.

سرمایه گذاری

  • دامنه و مقدار سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا طی دهه گذشته افزایش یافته است، اما احتمالا بخاطر قوانین موثر صادرات و سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، به شرکت های هوانوردی عمومی کوچک و فن آوری هایی محدود شده است که مشمول هواپیماهای نظامی و تجاری نمی باشند.
  • با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاری شرکت های چینی تابحال ماهیت هوانوردی عمومی داشته است، دغدغه انتقال فن آوری چندانی وجود ندارد. سود اصلی صنعت چین از این موضوع، جنبه تجاری آن می باشد که ازجمله آنها می توان به بازاریابی بین المللی، دستیابی به گواهینامه ایمنی اداره هوانوردی فدرال، و پشتیبانی محصولات اشاره کرد.

پیامدها

  • بعید است که رقابت پذیری آمریکا در کوتاه مدت تهدید شود، زیرا تولید هواپیماهای تجاری بزرگ (C919) توسط چین در مقایسه با هواپیماهای باریک پیکر فعلی غربی در بازار بین المللی کارآمدی کمتری خواهد داشت. با این وجود، و در حالی که برخی کارشناسان نگران انتقال فن آوری اویونیک یا موتور COMAC C919 از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های غربی هستند، اما برخی دیگر، انتقال فن آوری را با در نظر گرفتن قدرت قوانتیت کنترل صادرات آمریکا، بعید می دانند.
  • صنعت هوانوردی غیرنظامی با قابلیت رقابتی اساسا از هوانوردی نظامی چین حمایت خواهد کرد (مثلا، استعداد هرچه بیشتر، بهره وری اقتصاد مقیاس ، گزینه های هرچه بیشتر زنجیره تامین). با این حال، تاثیر مستقیم نظامی آن ناچیز است زیرا فن آوری پیشرفته هوانوردی تجاری با فن آوری هوانوردی نظامی (مانند، اختفا، رادار، موتور مافوق صوت) متفاوت است.

توصیه ها

  • اگرچه نگرانی فزاینده ای از سرمایه گذاری چین در هوانوردی آمریکا در این پژوهش یافت نشد، اما با توجه به سیاست تهاجمی صنعت هوانوردی چین، تداوم نظارت بر اثربخشی قوانین سرمایه گذاری خارجی درآمریکا و کنترل صادرات آمریکا عاقلانه است.
  • برای توصیه های بیشتر در مورد سیاست های صنعتی چین در هوانوردی تجاری نظیر مشارکت اتحادیه اروپا در سیاست صنعتی هوافضا، افزایش شفافیت فعالان چینی در هوافضا، و نظارت بر ورود C919 به بازارهای خارجی، رجوع شود به «اثربخشی سیاست های صنعتی چین در ساخت هواپیماهای تجاری”(گرین و همکاران، 2014 شرکت RAND، RR-245).

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *