جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم + فیلم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

Loading

قرارداد تسلیحاتی ریاض – واشنگتن دروغ است!

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یکی از اعضای برجسته موسسه بروکینگز آمریکا ماهیت وجودی قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری که ترامپ در جریان سفرش به عربستان مدعی انعقاد آن شد را زیر سوال برد.

بروس ریدل، از اعضای برجسته موسسه بروکینز طی یادداشتی در این موسسه در توضیح این ادعای خود نوشته است: من با افراد متعددی در تجارت دفاعی درباره این موضوع گفت‌وگو کرده‌ام و همه آن‌ها به چنین مسئله‌ای اشاره کرده‌اند که هیچ توافق ۱۱۰ میلیارد دلاری در سفر اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به ریاض در کار نبوده است و در عوض به جای توافق مشتی یادداشت‌های تفاهم و همکاری به امضا رسیده است. بسیاری از این افرادی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ام می‌گویند شاید عربستان روزی به چنین توافقی تمایل نشان دهد.

تاکنون هیچ سندی تحت عنوان این توافق برای بازنگری به سنای آمریکا ارائه نشده است. آژانس همکاری امنیت دفاعی به عنوان شاخه فروش سلاح پنتاگون از این توافق به عنوان “فروش‌های موردنظر” نام داده است. تاکنون هیچ‌ یک از قراردادهایی که از آن‌ها به عنوان بخشی از قرارداد جدید یاد شده جدید نبوده وهمگی به دوران باراک اوباما برمی‌گردند.

برای مثال پیشنهاد قرارداد فروش چهار ناوچه آمریکایی به نیروی دریایی سلطنتی عربستان اولین بار از سوی وزارت‌خارجه در سال ۲۰۱۵ اعلام اما این اطلاعیه در نهایت به قرارداد منتهی نشد. مثال دیگر نیز سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا بود که سعودی‌ها سال‌ها نسبت به خرید آن تمایل نشان داده بودند اما هیچ قراردادی تاکنون برای فروش این سامانه به ریاض نهایی نشده است. اوباما در اصل در سال ۲۰۱۵ در نشستی در کمپ‌دیوید فروش این تسلیحات را تایید و نهایی کرد. علاوه بر این در این لیست بلند بالا فروش ۱۵۰ هلی‌کوپتر بلک هاوک نیز دیده می‌شود در حالی که این خبری قدیمی است که اکنون برای بار دیگر به خورد رسانه‌ها و مردم داده شده است.

در سفر اخیر ترامپ، کاری که دولت آمریکا و سعودی‌ها کردند در واقع تجمیع خواسته‌های عربستان در توافق‌های احتمالی بوده که به عنوان یک توافق به جهان عرضه شده است. حتی در این صورت هم رغم این قرار داد به ۱۱۰ میلیارد دلار نمی‌رسد؛ این یک خبر جعلی است.

علاوه بر این احتمال این وجود ندارد که سعودی‌ها  با وجود پایین بودن قیمت نفت و جنگ یمن دیگر بتوانند هزینه قراردادی با این رقم را بپردازند. اوبانا طی هشت سال گذشته حدود ۱۱۲ میلیارد دلار تسلیحات به این پادشاهی فروخته است که اکثر آن‌ها در سال ۲۰۱۲ و در زمان حضور رابرت گیتس در وزار دفاع آمریکا صورت گرفت. در جریان تصویب شدن این توافق در کنگره آمریکا گیتس مجبور شد جهت حفظ کیفیت ارتش اسرائیل در برابر همسایگان عربش درباره توافق دیگری با تل‌آویو گفت‌وگو کند. با سقوط قیمت نفت سعودی‌ها تاکنون برای پرداخت هزینه‌های همان توافق‌های پیشین هم تقلا می‌کنند.

زمانی درمی‌یابیم توافق آمریکا و عربستان واقعی بوده است که اسرائیل بسته تسلیحاتی جدیدی را با هدف حفظ کیفیت و کارآمدی ارتش خود از آمریکا درخواست کند. اتفاقی که به زودی رخ خواهد داد توافقی چند میلیارد دلاری برای مهمات بیشتر جهت استفاده در یمن است. نیروی هوایی عربستان سعودی برای تداوم بماباران هوایی خود در فقیرترین کشور جهان عرب به مهمات بیشتری نیاز دارد.

در نهایت از آن‌جایی که این توافق تسلیحاتی آن چیزی نیست که در تبلیغات از آن گفته می‌شود، بیم از بین رفتن اتحاد مسلمانان برای مبارزه با تروریسم می‌رود و در عوض به نظر می‌رسد کشورهای حوزه خلیج‌فارس در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. عربستان سعودی اکنون کمپینی را برای منزوی کردن قطر به راه‌ انداخته است. طی روزهای گذشته متحدان عرب از جمله بحرین، امارات، مصر و مالدیو روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند و ریاض نیز مرزهای خود با این کشور را بسته است.

این اولین باری نیست که چنین کشمکشی رخ می‌دهد اما این مورد می‌تواند خطرناک‌ترین آن‌ها باشد. عربستان سعودی و متحدانش قصد دارند به دلیل حمایت از اخوان‌المسلمین و داشتن روابط با ایران، قطر را گوشمالی دهند. در واقع می‌توان این چنین گفت در حالی که هدف ریاض تشکیل جبهه‌ای متحد علیه ایران بود اکنون نتیجه تلاش‌های این کشور دامن زدن به تنش‌های قومی و سیاسی در منطقه بوده است.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *