جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود

وزیر امور خارجه در پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس نوشت «امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمام کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثنا و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست».

عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود

تهران- ایرنا- احسان عطایا عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به پیشنهاد مبادله اسرا که از سوی رژیم صهیونیستی ارائه شده است، گفت که این پیشنهاد با مفاد و ابهامات فعلی آن منجر به توافق نمی‌شود.

کنعانی: با اقدامات پلیسی صدای دانشجویان معترض خاموش نمی‌شود/ اروپایی‌ها درباره سپاه درست بیندیشند/ افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است

نشست سخنگوی وزارت خارجه امروز(دوشنبه) در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد.

Loading

چشم انداز تقابل آمریکا و ترکیه در عفرین

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حمله نظامی ترکیه به منطقه عفرین در شمال سوریه که از چندی پیش آغاز شده و همچنان تداوم دارد، بیش از همه از نگرانی‌های امنیتی ترکیه ناشی می‌شود که بخشی از آن، به سیاست‌های آمریکا مربوط است. بدین معنا که سیاست آمریکا در چند سال اخیر به ویژه در یک سال گذشته و بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، در حمایت از کردها باعث بروز تنش در روابط ترکیه و آمریکا شده است.

شعیب بهمن*

از نظر ترکیه، کردهای سوریه شاخه اقماری پ‌‌ک‌ک به شمار می‌آیند و به همین دلیل باید به عنوان یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار بگیرند. درحالی که آمریکایی‌ها تفاوتی را میان ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک قائل هستند و معتقدند که اساسا این دو گروه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به همین دلیل نه تنها ی‌پ‌گ را به عنوان یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار نمی‌دهند بلکه حمایت‌های تسلیحاتی نیز از این گروه می‌کنند. هدف اصلی آمریکا این است که بتواند از کردها به عنوان پیاده نظام خود در عرصه تحولات میدانی استفاده کند و همچنین در عرصه سیاسی نیز آنها را به برگه خودشان در پای میز مذاکرات سیاسی مبدل کنند. اما این مسئله مورد رضایت آنکارا نیست؛ به ویژه با توجه به اینکه قدرت‌گیری کردها در نوار مرزی ترکیه و سوریه می‌تواند به به‌هم پیوسته شدن سه کانتون کردی در داخل سوریه و درواقع دسترسی ژئوپلیتیکی آنها به آب‌های آزاد مدیترانه منتهی شود. این مسئله از نظر ترکیه می‌تواند ژئوپلیتیک کل منطقه را دستخوش تغییر کند و حتی شرایط برای تجزیه‌طلبی کردهای ترکیه بیش از گذشته مهیا کند.

به همین دلیل دولت ترکیه دست به این حمله و اقدام نظامی زد و به نظر می‌رسد بیش از هر چیز نیز نارضایتی خود را از آمریکا ابراز می‌کند.

در این میان در خصوص آینده تقابل غیرمستقیم آنکارا و واشنگتن در شمال سوریه چند سناریو را می‌توان متصور بود؛ نخست اینکه باید توجه داشت آینده این تقابل بیش از آنکه به ترکیه بستگی داشته باشد تاحد زیادی بستگی به آمریکا دارد؛ یک سناریو این است که با توجه به عضویت ترکیه در ناتو و اتحاد سنتی این کشور با آمریکا و بلوک غرب در منطقه، احتمالا واشنگتن قادر خواهد بود مواضع آنکارا را داخل سوریه مدیریت کند. در این سناریو مدیریت بحران در دست آمریکایی‌ها خواهد بود.

سناریوی دوم به تشدید درگیری و تنش میان آمریکا و ترکیه مربوط می‌شود؛ به این مفهوم که احتمال دارد تنش موجود بین ترکیه و آمریکا موجب تداوم درگیری‌ها شود و در این تداوم درگیری‌ها، تنش میان دو کشور افزایش پیدا کند.

یک سناریوی سوم هم می‌توان متصور بود مبنی بر اینکه سایر بازیگران از جمله روسیه در این مناقشه بین ترکیه و کردها به عنوان یک میانجی ظاهر شود. با توجه با روابط نسبتا مطلوبی که روسیه هم با ترکیه و هم با کردها در شمال سوریه دارد، این احتمال وجود دارد که کردها به عنوان یک میانجی وارد شوند و تلاش کنند تاحدی شرایط را به سمت آرامش پیش ببرند.

لذا این سه سناریو را می‌توان درباره آینده بازی ترکیه و آمریکا در سوریه متصور بود. اما آنچه که مشخص است خطر بهم پیوستگی کانتون‌های کردی و دسترسی آنها به دریای مدیترانه یعنی ایجاد کریدور کردی یک خطر جدی برای ترکیه محسوب می‌شود و آنکارا به رغم آنکه می‌داند اقدام نظامی در شمال سوریه دارای چه تبعات و پیامدهایی است و حتی می‌تواند روابط آنکارا با غرب را دستخوش تحول و دگرگونی کند، ناگزیر با هدف حفظ یکپارچگی جغرافیایی و حفظ تمامیت ارضی‌اش دست به این اقدام و عملیات زده است. در نتیجه چشم‌انداز این تحول بیشتر بستگی به بازی طرف ‌آمریکایی دارد. در این میان ترکیه تا به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نکند، احتمالا عملیات در عفرین را متوقف نخواهد کرد. چرا که این عملیات هم به لحاظ وجهه و پرستیژ بین‌المللی برای ترکیه دارای تبعات زیادی است و هم می‌تواند به انجام اقدامات تروریستی از سوی کردها داخل این کشور منتهی شود. ولی هدف نهایی ترکیه این است که از بهم پیوستگی این کانتون‌های کردی و راه یافتن آنها به دریای مدیترانه جلوگیری کند و در ازای آن بتواند آوارگان و پناهندگانی که طی سال‌های گذشته از سوریه به ترکیه پناهنده شده‌اند بازگرداند و در مناطق مدنظر اسکان دهد.

ترکیه با این اقدامات هم از شکل‌گیری منطقه کردی جلوگیری کرده و هم می‌تواند یک منطقه تحت نفوذ در شمال سوریه برای خود ایجاد کند. در نتیجه ترکیه تا به این اهداف خود دست پیدا نکند این عملیات را با تمام مخاطرات ادامه خواهد داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *