جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

نگاه آمریکایی به سیاست شبه نظامی‌گری در پاکستان

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: اگر بتوان در سیاست شبه نظامی‌گری پاکستان نقطه عطفی را مشخص کرد، عبارت است از پیامد خونریزی مدرسه پیشاور در دسامبر 2014 که در آن طالبان پاکستان، 152 نفر را از جمله 133 کودک کشتند و خونین‌ترین حمله تروریستی در تاریخ پاکستان را رقم زدند. این حادثه خونبار به بروز اختلافاتی میان نهادهای نظامی و سیاسی پاکستان بر سر چگونگی برخورد با طالبان افغان (ریشه طالبان پاکستان) انجامید.

یلنا بیبرمن در مقاله‌ای در مجله آسیای جنوبی وابسته به اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: رهبران پاکستان قول دادند که برای جلوگیری از تکرار این حادثه اقداماتی از جمله: استقرار ارتش در نواحی قبیله ای، رسمیت یافتن مجدد حکم اعدام، تاسیس دادگاه‌های نظامی برای پیگیری پرونده‌های تروریستی و همکاری با ارتش افغانستان را انجام دهند.

نواز شریف هم قول داد که دیگر فرقی بین طالبان «خوب» و «بد» وجود نخواهد داشت. هر چند که اقدامات پاکستان پس از حادثه پیشاور نشانگر تمایل آنان برای توقف تحرکات طالبان در مرزهاست، اما فقدان این همکاری‌ها با هند، شک و تردیدهایی را به وجود می‌آورد چرا که شبه نظامیان ضدهند در خاک پاکستان در مصونیت به سر می‌برند.

برای مثال حافظ محمد سعید، رهبر لشکر طیبه در تلویزیون ملی پاکستان گفته است که انتقام حادثه پیشاور را از هند خواهد گرفت. لشکر طیبه مسئول حمله سال 2008 بمبئی است که در آن 164 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند.

سوال اینجاست که چه چیزی باعث می شود که پاکستان رویکردی متفاوت به شبه نظامیان داشته باشد؟ این رویکرد چه هزینه‌هایی برای این کشور در پی خواهد داشت؟ و برای قطع وابستگی پاکستان به گروه‌های مسلح غیردولتی چه می‌توان کرد؟

علت‌ها 

سیاست پاکستان درباره شبه نظامیان مدت‌هاست توجه واشنگتن را به خود جلب کرده، به طوری که سازمان سیا در سال 2007 فاش کرد متحد وفادارش از طالبان حمایت می‌کرده است. همچنانکه معلوم شد اسامه بن لادن در غرب پاکستان مخفی بوده و پاکستان چندان با مقامات اطلاعاتی آمریکا صادق نبود. پاکستان در این سال‌ها پاسخگو نبوده و با یک سری پاسخ‌های کلی حضور طالبان در پاکستان را به تاریخ، فرهنگ و ایدئولوژی خاص این کشور مرتبط دانسته است.

علت اصلی همراهی پاکستان با طالبان، به «نگرانی» این کشور از هند، اشتهای سیری‌ناپذیر ژئوپلیتیکی، بحران هویت ملی، نظامی‌گری فرصت‌طلبانه، نهادهای مدنی ضعیف و فساد در این کشور مربوط می شود.

اکنون کارشناسان به واشنگتن هشدار می‌دهند که روابط با اسلام‌آباد به جای منافع مشترک، بر ابهام و درک نادرست استوار بوده است.

چنین استفاده ابزاری از شبه نظامی‌ها تنها خاص پاکستان نیست و بریتانیا و آمریکا هم از چنین سیاستی در قبال کشورهای مختلف از موزامبیک گرفته تا افغانستان به عنوان جزء کلیدی عملیات‌های مخفی استفاده کرده‌اند.

حل معمای رابطه پاکستان با شبه‌نظامیان مستلزم تشخیص منطق راهبردی خشونت است. عدم تمایل پاکستان به سرکوب همه گروه‌های تروریستی بیشتر محصول محاسبات نسنجیده است تا تنگ نظری‌های ایدئولوژیکی.

رویکرد پاکستان استفاده از آشوب به عنوان سلاح اصلی است. رویکرد اختفای نظم زیر چتر آشوب جدید نیست و از اصول اصلی کتاب «هنر جنگ» نوشته سان تزو به شمار می‌رود. همکاری با شبه نظامیان، پاکستان را قادر ساخته تا نقش مهمی در سیاست منطقه بازی و منافع ملی خود را تامین کند.

از طرف دیگر، نگرانی پاکستان از هند برای بیشتر ناظران گیج‌کننده و بی‌اساس به نظر می‌آید و تنها دستاویزی برای نظامیان برای تسلط بر جامعه پاکستان انگاشته می‌شود. هند بیش از آنکه برای پاکستان معضل امنیتی به شمار رود، تهدیدی برای سایر کشورها از جمله آمریکاست و به همین خاطر است که قدرت‌های خارجی به حل مناقشات دیرینه این دو کشور بر سر کشمیر کمکی نمی‌کنند. از این‌رو، نگرانی بی‌مورد یک کشور، معضل امنیتی کشور دیگر است، هر چند که این سیاست برای سیاستمداران آمریکا بی‌معنا باشد.

هزینه‌ها

سیاست جاری پاکستان در قبال شبه نظامی‌ها قطعا بدون هزینه نیست. استفاده از شبه نظامیان به عنوان ابزار امنیتی در حکم تیغ دو لبه‌ای است که مشروعیت و بقای دولت را تهدید می‌کند؛ همچنانکه این امر مشروعیت دولت پاکستان را در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی زیر سوال برده و این کشور را مقابل افکار عمومی جهان قرار داده است.

در حالی که کاهش شدید اعتبار و مشروعیت پاکستان در غرب و گسترش دیپلماسی هند و آمریکا، پاکستان را بر آن داشت تا در پی شریکی در میان قدرت های برجسته همچون روسیه باشد، در سطح داخلی نیز حادثه پیشاور افکار عمومی این کشور را به سمت جریان‌ها و احزاب مخالف دولت سوق داده است.

پیشنهادات

متقاعد ساختن نخبگان نظامی و سیاسی پاکستان برای توقف سیاست شبه‌نظامی‌گری دیرینه خود، مستلزم ترمیم رابطه آمریکا و پاکستان، ایجاد تغییرات بنیادین در محاسبات امنیتی منطقه‌ای پاکستان و رعایت حقوق مرتبط با سلاح‌های غیرمتعارف است.

ایجاد فرصت‌های روابط فرهنگی بین آمریکا و پاکستان اولین قدم در راه بهبودی روابط این دو کشور است. آمریکا نمی‌تواند بدون ارتقای روابط خود با پاکستان، نقشی سازنده در منطقه‌ای داشته باشد که احساسات ضدآمریکایی آن رو به گسترش است.

در این میان همانطور که پاکستان نقش مهمی در بهبود روابط آمریکا و چین در دهه 70 ایفا کرد، چین هم می‌تواند رهبران هند و پاکستان را برای مذاکره در مورد کشمیر سر میز مذاکره بیاورد و دولت اوباما هم بایستی روابط اقتصادی هند و پاکستان را در سخنرانی‌های عمومی و گردهمایی‌های بین‌المللی نظیر گروه 20 تشویق نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *