جدیدترین مطالب

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

Loading

أحدث المقالات

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

Loading

نگاه آمریکایی به سیاست شبه نظامی‌گری در پاکستان

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: اگر بتوان در سیاست شبه نظامی‌گری پاکستان نقطه عطفی را مشخص کرد، عبارت است از پیامد خونریزی مدرسه پیشاور در دسامبر 2014 که در آن طالبان پاکستان، 152 نفر را از جمله 133 کودک کشتند و خونین‌ترین حمله تروریستی در تاریخ پاکستان را رقم زدند. این حادثه خونبار به بروز اختلافاتی میان نهادهای نظامی و سیاسی پاکستان بر سر چگونگی برخورد با طالبان افغان (ریشه طالبان پاکستان) انجامید.

یلنا بیبرمن در مقاله‌ای در مجله آسیای جنوبی وابسته به اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: رهبران پاکستان قول دادند که برای جلوگیری از تکرار این حادثه اقداماتی از جمله: استقرار ارتش در نواحی قبیله ای، رسمیت یافتن مجدد حکم اعدام، تاسیس دادگاه‌های نظامی برای پیگیری پرونده‌های تروریستی و همکاری با ارتش افغانستان را انجام دهند.

نواز شریف هم قول داد که دیگر فرقی بین طالبان «خوب» و «بد» وجود نخواهد داشت. هر چند که اقدامات پاکستان پس از حادثه پیشاور نشانگر تمایل آنان برای توقف تحرکات طالبان در مرزهاست، اما فقدان این همکاری‌ها با هند، شک و تردیدهایی را به وجود می‌آورد چرا که شبه نظامیان ضدهند در خاک پاکستان در مصونیت به سر می‌برند.

برای مثال حافظ محمد سعید، رهبر لشکر طیبه در تلویزیون ملی پاکستان گفته است که انتقام حادثه پیشاور را از هند خواهد گرفت. لشکر طیبه مسئول حمله سال 2008 بمبئی است که در آن 164 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند.

سوال اینجاست که چه چیزی باعث می شود که پاکستان رویکردی متفاوت به شبه نظامیان داشته باشد؟ این رویکرد چه هزینه‌هایی برای این کشور در پی خواهد داشت؟ و برای قطع وابستگی پاکستان به گروه‌های مسلح غیردولتی چه می‌توان کرد؟

علت‌ها 

سیاست پاکستان درباره شبه نظامیان مدت‌هاست توجه واشنگتن را به خود جلب کرده، به طوری که سازمان سیا در سال 2007 فاش کرد متحد وفادارش از طالبان حمایت می‌کرده است. همچنانکه معلوم شد اسامه بن لادن در غرب پاکستان مخفی بوده و پاکستان چندان با مقامات اطلاعاتی آمریکا صادق نبود. پاکستان در این سال‌ها پاسخگو نبوده و با یک سری پاسخ‌های کلی حضور طالبان در پاکستان را به تاریخ، فرهنگ و ایدئولوژی خاص این کشور مرتبط دانسته است.

علت اصلی همراهی پاکستان با طالبان، به «نگرانی» این کشور از هند، اشتهای سیری‌ناپذیر ژئوپلیتیکی، بحران هویت ملی، نظامی‌گری فرصت‌طلبانه، نهادهای مدنی ضعیف و فساد در این کشور مربوط می شود.

اکنون کارشناسان به واشنگتن هشدار می‌دهند که روابط با اسلام‌آباد به جای منافع مشترک، بر ابهام و درک نادرست استوار بوده است.

چنین استفاده ابزاری از شبه نظامی‌ها تنها خاص پاکستان نیست و بریتانیا و آمریکا هم از چنین سیاستی در قبال کشورهای مختلف از موزامبیک گرفته تا افغانستان به عنوان جزء کلیدی عملیات‌های مخفی استفاده کرده‌اند.

حل معمای رابطه پاکستان با شبه‌نظامیان مستلزم تشخیص منطق راهبردی خشونت است. عدم تمایل پاکستان به سرکوب همه گروه‌های تروریستی بیشتر محصول محاسبات نسنجیده است تا تنگ نظری‌های ایدئولوژیکی.

رویکرد پاکستان استفاده از آشوب به عنوان سلاح اصلی است. رویکرد اختفای نظم زیر چتر آشوب جدید نیست و از اصول اصلی کتاب «هنر جنگ» نوشته سان تزو به شمار می‌رود. همکاری با شبه نظامیان، پاکستان را قادر ساخته تا نقش مهمی در سیاست منطقه بازی و منافع ملی خود را تامین کند.

از طرف دیگر، نگرانی پاکستان از هند برای بیشتر ناظران گیج‌کننده و بی‌اساس به نظر می‌آید و تنها دستاویزی برای نظامیان برای تسلط بر جامعه پاکستان انگاشته می‌شود. هند بیش از آنکه برای پاکستان معضل امنیتی به شمار رود، تهدیدی برای سایر کشورها از جمله آمریکاست و به همین خاطر است که قدرت‌های خارجی به حل مناقشات دیرینه این دو کشور بر سر کشمیر کمکی نمی‌کنند. از این‌رو، نگرانی بی‌مورد یک کشور، معضل امنیتی کشور دیگر است، هر چند که این سیاست برای سیاستمداران آمریکا بی‌معنا باشد.

هزینه‌ها

سیاست جاری پاکستان در قبال شبه نظامی‌ها قطعا بدون هزینه نیست. استفاده از شبه نظامیان به عنوان ابزار امنیتی در حکم تیغ دو لبه‌ای است که مشروعیت و بقای دولت را تهدید می‌کند؛ همچنانکه این امر مشروعیت دولت پاکستان را در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی زیر سوال برده و این کشور را مقابل افکار عمومی جهان قرار داده است.

در حالی که کاهش شدید اعتبار و مشروعیت پاکستان در غرب و گسترش دیپلماسی هند و آمریکا، پاکستان را بر آن داشت تا در پی شریکی در میان قدرت های برجسته همچون روسیه باشد، در سطح داخلی نیز حادثه پیشاور افکار عمومی این کشور را به سمت جریان‌ها و احزاب مخالف دولت سوق داده است.

پیشنهادات

متقاعد ساختن نخبگان نظامی و سیاسی پاکستان برای توقف سیاست شبه‌نظامی‌گری دیرینه خود، مستلزم ترمیم رابطه آمریکا و پاکستان، ایجاد تغییرات بنیادین در محاسبات امنیتی منطقه‌ای پاکستان و رعایت حقوق مرتبط با سلاح‌های غیرمتعارف است.

ایجاد فرصت‌های روابط فرهنگی بین آمریکا و پاکستان اولین قدم در راه بهبودی روابط این دو کشور است. آمریکا نمی‌تواند بدون ارتقای روابط خود با پاکستان، نقشی سازنده در منطقه‌ای داشته باشد که احساسات ضدآمریکایی آن رو به گسترش است.

در این میان همانطور که پاکستان نقش مهمی در بهبود روابط آمریکا و چین در دهه 70 ایفا کرد، چین هم می‌تواند رهبران هند و پاکستان را برای مذاکره در مورد کشمیر سر میز مذاکره بیاورد و دولت اوباما هم بایستی روابط اقتصادی هند و پاکستان را در سخنرانی‌های عمومی و گردهمایی‌های بین‌المللی نظیر گروه 20 تشویق نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *