جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

بمب‌گذار استانبول به ۷ بار حبس ابد و ۱۸۰۰ سال زندان محکوم شد!

دادستانی استانبول حکم احلام البشیر که در سال ۲۰۲۲ با بمبگذاری در میدان تقسیم استانبول باعث کشته شدن ۶ نفر و مجروح شدن ۹۹ نفر دیگر شد را صادر کرد. بر اساس این حکم، البشیر به اتهام تخریب اتحاد و یکپارچگی حکومت و قتل عمد ۶ نفر به ۷ بار حبس ابد محکوم شد. وی همچنین به اتهام اقدام به قتل عمد، پیدا کردن بدون اجازه مواد خطرناک در مجموع به ۱۷۹۴ سال زندان و ۲۲ هزار لیره جزای نقدی محکوم شد.

آمریکا: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

Loading
تضعیف سیاه نهادهای قضایی بین المللی

آیا پایان دیوان کیفری ‌‌بین‌المللی فرارسیده است؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین - ترجمه: اعمال نفوذ سیاسی برخی قدرتها و همچنین عدم اصلاح رویه دیوان کیفری ‌‌بین‌المللی موجب شده است چندکشور آفریقایی خروج رسمی از دیوان را آغاز کنند. سوالی که اکنون مطرح می شود اینکه آیا این اقدام از وقوع یک خروج دسته‌جمعی توسط کشورهای آفریقایی خبر ‌‌می‌دهد؟

کیت کرونین-فورمن، استفانی شوارتز :  هفته گذشته مجلس بروندی به خروج از  «دیوان کیفری ‌‌بین‌المللی» (آی.سی.سی) رای داد. برای بسیاری از مفسران، این پرسش مطرح می شود که آیا این اقدام از وقوع یک خروج دسته‌جمعی توسط کشورهای آفریقایی خبر ‌‌می‌دهد ؟

در این پیوند، مجلس کنیا  اقدام مشابهی در سال 2013 اتخاذ کرد و نامیبیا نیز  قانون‌گذاران مجلس آن در سال 2015 همان کار را انجام دادند و حتی رئیس جمهور اوگاندا به تازگی از آی.سی.سی  به شدت انتقاد کرده است. اما این آفریقای جنوبی بود که در یک اقدام تکان‌دهنده در روز چهارشنبه نسبت به بروندی پیش‌دستی کرد و اولین کشور عضو شد که ترک رسمی ‌آی.سی.سی را  کلید زد.

آفریقای جنوبی  به عنوان یکی از کشورهای بانفوذ  قاره آفریقا و همچنین از طرفداران سرسخت عدالت ‌‌بین‌المللی ،از اولین حامیان آی.سی.سی بود. درحالی که انگیزه بروندی برای خروج به وضوح در منافع سیاسی داخلی کوتاه مدت رژیم کنونی ریشه دارد، انگیزه آفریقای جنوبی برای جدایی ، به مراتب آسیب بیشتری به چشم‌انداز بلندمدت دیوان ‌‌می‌رساند.

 چرا بروندی دیوان را ترک ‌‌می‌کند؟

کشور بروندی از آوریل 2015 هنگا‌‌می ‌که «پی‌یر انکورونزیزا» ، رئیس جمهور اعلام کرد که به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری است، در یک بحران سیاسی خشونت‌آمیز درگیر شده است. در طول 17 ماه گذشته، حزب حاکم بارها تلاش‌‌‌های نهادهای منطقه‌ای و ‌‌بین‌المللی را برای مداخله پس زده است. هنگا‌‌می ‌که دادستان کل آی.سی.سی بررسی اولیه خشونت سیاسی در بروندی را در آوریل گذشته آغاز کرد، مدافعان حقوق بشر از این خبر استقبال کردند و امیدوار بودند که مداخله آی.سی.سی رهبران این کشور را مهار کند اما خشونت‌‌‌ها ، ​​شکنجه ها ، اعدام‌‌‌های فراقضایی و ناپدید شدنها ، ادامه یافته‌اند. دولت  بروندی همچنین  از تلاش‌‌‌های سازمان ملل برای اعزام ناظران بین المللی طفره رفت و ادعا کرد که نیروهای امنیتی کشور تحت کنترل هستند. در حالی که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر دولت‌‌‌های شرق آفریقا خواستار مشارکت کامل در روند صلح منطقه‌ای شدند، دولت بروندی تشکیل کمیسیون گفت‌وگوی داخلی و تحقیقات حقوق بشری را راه مناسب برای رسیدن به اصلاحات اعلام کرد. همچنین هنگا‌‌می ‌که اتحادیه آفریقا در دسامبر 2015 استقرار یک نیروی پیشگیری و حمایت برای حفاظت از غیرنظامیان را تصویب کرد، «انکورونزیزا» ، رئیس جمهور بروندی  بی درنگ آن را رد کرد و گفت:  ” حضور نیروهای خارجی در بروندی غیرضروری است و استقرار ‌‌آنها به منزله حمله به خاک بروندی تلقی ‌‌می‌شود.”

اما با وجود تلاش بروندی برای جلوگیری از بازدید ناظران حقوق بشر از این کشور، یک تحقیق مستقل سازمان ملل نمایندگان دولتی را مسئول “نقض فاحش حقوق بشر” و در بعضی موارد “جنایت علیه بشریت” شناخت. این جنایات از نوعی هستند که آی.سی.سی می تواند تحت پیگرد قانونی قرار دهد. تنها چند هفته پس از انتشار این گزارش، بروندی کارشناسان حقوق بشری که این گزارش را نوشته بودند عناصر نامطلوب اعلام و طرح خروج این کشور از  آی.سی.سی را مطرح  کرد. این در حالیست که بروندی قطعا آزاد است که دیوان را ترک کند چراکه عضویت در آی.سی.سی  داوطلبانه و محدود به کشورهایی است که پیمان تاسیس دیوان «اساسنامه رم» را تصویب کرده‌اند. بروندی در سال 2004 این پیمان را تصویب  و ادعا  کرد  آی.سی.سی “حقوق مردم آفریقا را نقض می‌کند.”

دولت بروندی اولین دولتی نیست که چنین اتهامی را وارد می‌کند. در موارد متعدد، اعضای اتحادیه آفریقا درخواست کرده‌اند که دست به یک اعتصاب گروهی بزنند. دولت‌‌‌های اوگاندا، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی از آی.سی.سی خواسته‌اند تا وقوع خشونت در قلمرو آنها را بررسی کند. فهرست کشورهایی که دفتر دادستان بررسی‌های اولیه را به ابتکار خود آغاز کرده به طور قابل توجهی متنوع‌تر است. هم‌راه با بروندی، این فهرست شامل افغانستان، کلمبیا، گینه، هندوراس، عراق، نیجریه، فلسطین، کره جنوبی، اوکراین و ونزوئلا می‌باشد. درهر صورت، خروج بروندی توقفی در تحقیقات ایجاد نمی‌کند، اما علامت روشنی مبنی براین که رهبران این کشور قصد ندارند از خشونت بیشتر علیه غیرنظامیان منصرف شوند، ارسال می‌کند.

 

چرا آفریقای جنوبی متفاوت است؟

بر خلاف بروندی، آفریقای جنوبی هرگز تحت بررسی آی.سی.سی قرار نگرفته است. از نظر تاریخی، رابطه قوی با دیوان داشته و در برابر تقاضاهای اولیه برای خروج اتحادیه آفریقا بسیار مقاومت کرده است. اوضاع از سال 2015 هنگا‌‌می ‌که آفریقای جنوبی اجازه داد رئیس جمهور سودان «عمر حسن البشیر» برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا آزادانه به کشور وارد و از آن خارج شود، رو به وخامت گذاشت، با وجودی که آی.سی.سی حکم دستگیری وی را صادر کرده بود و آفریقای جنوبی به عنوان عضوی از دیوان موظف به اجرای آن بود؛ عدم بازداشت بشیر پیامدهای سیاسی به دنبال داشت و دادگاه آفریقای جنوبی حکم صادر کرد که دولت نه تنها تعهدات حقوقی ‌‌بین‌المللی خود بلکه قوانین داخلی خود را نیز نقض کرده و به طور جدی به شهرت ‌‌بین‌المللی کشور آسیب رسانده است.

پس از این رویداد ناگوار، مقامات آفریقای جنوبی تهدید به ترک  آی.سی.سی کردند. با این وجود، اقدام روز چهارشنبه آنها شگفت‌انگیز به نظر می آید. توجیه ادعایی آفریقای جنوبی برای خروج، بحث صلح در مقابل عدالت را تایید می کند: “جمهوری آفریقای جنوبی دریافته است که تعهدات آن با توجه به حل صلح‌آمیز اختلافات در بعضی موارد با تفسیر دیوان جنایی ‌‌بین‌المللی از تعهدات مندرج در اساسنامه رم ناسازگار است.” اما منطقی متفاوت ممکن است در کار باشد: با تشدید احساسات ضد آی.سی.سی در میان اتحادیه آفریقا، آفریقای جنوبی تلاش کرده است نقش خود را به عنوان یک رهبر منطقه‌ای با جاه‌طلبی‌‌‌های خود به عنوان یک قدرت جهانی در حال ظهور متعادل کند. یک خوانش از وضعیت این است که خروج از دیوان کمتر در مورد رابطه آفریقای جنوبی با دیوان است و بیشتر در ارتباط با بقیه کشورهای این قاره است. اگر، در واقع، خروج گروهی قریب‌الوقوع باشد، آفریقای جنوبی ترجیح ‌‌می‌دهد به جای پیروی از دیگران رهبری جنبش را داشته باشد.

سرمقاله واشنگتن پست

بازنشر یادداشت به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *