جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading
تضعیف سیاه نهادهای قضایی بین المللی

آیا پایان دیوان کیفری ‌‌بین‌المللی فرارسیده است؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین - ترجمه: اعمال نفوذ سیاسی برخی قدرتها و همچنین عدم اصلاح رویه دیوان کیفری ‌‌بین‌المللی موجب شده است چندکشور آفریقایی خروج رسمی از دیوان را آغاز کنند. سوالی که اکنون مطرح می شود اینکه آیا این اقدام از وقوع یک خروج دسته‌جمعی توسط کشورهای آفریقایی خبر ‌‌می‌دهد؟

کیت کرونین-فورمن، استفانی شوارتز :  هفته گذشته مجلس بروندی به خروج از  «دیوان کیفری ‌‌بین‌المللی» (آی.سی.سی) رای داد. برای بسیاری از مفسران، این پرسش مطرح می شود که آیا این اقدام از وقوع یک خروج دسته‌جمعی توسط کشورهای آفریقایی خبر ‌‌می‌دهد ؟

در این پیوند، مجلس کنیا  اقدام مشابهی در سال 2013 اتخاذ کرد و نامیبیا نیز  قانون‌گذاران مجلس آن در سال 2015 همان کار را انجام دادند و حتی رئیس جمهور اوگاندا به تازگی از آی.سی.سی  به شدت انتقاد کرده است. اما این آفریقای جنوبی بود که در یک اقدام تکان‌دهنده در روز چهارشنبه نسبت به بروندی پیش‌دستی کرد و اولین کشور عضو شد که ترک رسمی ‌آی.سی.سی را  کلید زد.

آفریقای جنوبی  به عنوان یکی از کشورهای بانفوذ  قاره آفریقا و همچنین از طرفداران سرسخت عدالت ‌‌بین‌المللی ،از اولین حامیان آی.سی.سی بود. درحالی که انگیزه بروندی برای خروج به وضوح در منافع سیاسی داخلی کوتاه مدت رژیم کنونی ریشه دارد، انگیزه آفریقای جنوبی برای جدایی ، به مراتب آسیب بیشتری به چشم‌انداز بلندمدت دیوان ‌‌می‌رساند.

 چرا بروندی دیوان را ترک ‌‌می‌کند؟

کشور بروندی از آوریل 2015 هنگا‌‌می ‌که «پی‌یر انکورونزیزا» ، رئیس جمهور اعلام کرد که به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری است، در یک بحران سیاسی خشونت‌آمیز درگیر شده است. در طول 17 ماه گذشته، حزب حاکم بارها تلاش‌‌‌های نهادهای منطقه‌ای و ‌‌بین‌المللی را برای مداخله پس زده است. هنگا‌‌می ‌که دادستان کل آی.سی.سی بررسی اولیه خشونت سیاسی در بروندی را در آوریل گذشته آغاز کرد، مدافعان حقوق بشر از این خبر استقبال کردند و امیدوار بودند که مداخله آی.سی.سی رهبران این کشور را مهار کند اما خشونت‌‌‌ها ، ​​شکنجه ها ، اعدام‌‌‌های فراقضایی و ناپدید شدنها ، ادامه یافته‌اند. دولت  بروندی همچنین  از تلاش‌‌‌های سازمان ملل برای اعزام ناظران بین المللی طفره رفت و ادعا کرد که نیروهای امنیتی کشور تحت کنترل هستند. در حالی که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر دولت‌‌‌های شرق آفریقا خواستار مشارکت کامل در روند صلح منطقه‌ای شدند، دولت بروندی تشکیل کمیسیون گفت‌وگوی داخلی و تحقیقات حقوق بشری را راه مناسب برای رسیدن به اصلاحات اعلام کرد. همچنین هنگا‌‌می ‌که اتحادیه آفریقا در دسامبر 2015 استقرار یک نیروی پیشگیری و حمایت برای حفاظت از غیرنظامیان را تصویب کرد، «انکورونزیزا» ، رئیس جمهور بروندی  بی درنگ آن را رد کرد و گفت:  ” حضور نیروهای خارجی در بروندی غیرضروری است و استقرار ‌‌آنها به منزله حمله به خاک بروندی تلقی ‌‌می‌شود.”

اما با وجود تلاش بروندی برای جلوگیری از بازدید ناظران حقوق بشر از این کشور، یک تحقیق مستقل سازمان ملل نمایندگان دولتی را مسئول “نقض فاحش حقوق بشر” و در بعضی موارد “جنایت علیه بشریت” شناخت. این جنایات از نوعی هستند که آی.سی.سی می تواند تحت پیگرد قانونی قرار دهد. تنها چند هفته پس از انتشار این گزارش، بروندی کارشناسان حقوق بشری که این گزارش را نوشته بودند عناصر نامطلوب اعلام و طرح خروج این کشور از  آی.سی.سی را مطرح  کرد. این در حالیست که بروندی قطعا آزاد است که دیوان را ترک کند چراکه عضویت در آی.سی.سی  داوطلبانه و محدود به کشورهایی است که پیمان تاسیس دیوان «اساسنامه رم» را تصویب کرده‌اند. بروندی در سال 2004 این پیمان را تصویب  و ادعا  کرد  آی.سی.سی “حقوق مردم آفریقا را نقض می‌کند.”

دولت بروندی اولین دولتی نیست که چنین اتهامی را وارد می‌کند. در موارد متعدد، اعضای اتحادیه آفریقا درخواست کرده‌اند که دست به یک اعتصاب گروهی بزنند. دولت‌‌‌های اوگاندا، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی از آی.سی.سی خواسته‌اند تا وقوع خشونت در قلمرو آنها را بررسی کند. فهرست کشورهایی که دفتر دادستان بررسی‌های اولیه را به ابتکار خود آغاز کرده به طور قابل توجهی متنوع‌تر است. هم‌راه با بروندی، این فهرست شامل افغانستان، کلمبیا، گینه، هندوراس، عراق، نیجریه، فلسطین، کره جنوبی، اوکراین و ونزوئلا می‌باشد. درهر صورت، خروج بروندی توقفی در تحقیقات ایجاد نمی‌کند، اما علامت روشنی مبنی براین که رهبران این کشور قصد ندارند از خشونت بیشتر علیه غیرنظامیان منصرف شوند، ارسال می‌کند.

 

چرا آفریقای جنوبی متفاوت است؟

بر خلاف بروندی، آفریقای جنوبی هرگز تحت بررسی آی.سی.سی قرار نگرفته است. از نظر تاریخی، رابطه قوی با دیوان داشته و در برابر تقاضاهای اولیه برای خروج اتحادیه آفریقا بسیار مقاومت کرده است. اوضاع از سال 2015 هنگا‌‌می ‌که آفریقای جنوبی اجازه داد رئیس جمهور سودان «عمر حسن البشیر» برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا آزادانه به کشور وارد و از آن خارج شود، رو به وخامت گذاشت، با وجودی که آی.سی.سی حکم دستگیری وی را صادر کرده بود و آفریقای جنوبی به عنوان عضوی از دیوان موظف به اجرای آن بود؛ عدم بازداشت بشیر پیامدهای سیاسی به دنبال داشت و دادگاه آفریقای جنوبی حکم صادر کرد که دولت نه تنها تعهدات حقوقی ‌‌بین‌المللی خود بلکه قوانین داخلی خود را نیز نقض کرده و به طور جدی به شهرت ‌‌بین‌المللی کشور آسیب رسانده است.

پس از این رویداد ناگوار، مقامات آفریقای جنوبی تهدید به ترک  آی.سی.سی کردند. با این وجود، اقدام روز چهارشنبه آنها شگفت‌انگیز به نظر می آید. توجیه ادعایی آفریقای جنوبی برای خروج، بحث صلح در مقابل عدالت را تایید می کند: “جمهوری آفریقای جنوبی دریافته است که تعهدات آن با توجه به حل صلح‌آمیز اختلافات در بعضی موارد با تفسیر دیوان جنایی ‌‌بین‌المللی از تعهدات مندرج در اساسنامه رم ناسازگار است.” اما منطقی متفاوت ممکن است در کار باشد: با تشدید احساسات ضد آی.سی.سی در میان اتحادیه آفریقا، آفریقای جنوبی تلاش کرده است نقش خود را به عنوان یک رهبر منطقه‌ای با جاه‌طلبی‌‌‌های خود به عنوان یک قدرت جهانی در حال ظهور متعادل کند. یک خوانش از وضعیت این است که خروج از دیوان کمتر در مورد رابطه آفریقای جنوبی با دیوان است و بیشتر در ارتباط با بقیه کشورهای این قاره است. اگر، در واقع، خروج گروهی قریب‌الوقوع باشد، آفریقای جنوبی ترجیح ‌‌می‌دهد به جای پیروی از دیگران رهبری جنبش را داشته باشد.

سرمقاله واشنگتن پست

بازنشر یادداشت به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *