جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

دلایل شتاب اعراب برای بازگشت به دمشق

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بر این باور هستند که خلأ خروج آمریکا از سوریه به‌سرعت توسط ایران پر خواهد شد و در صورت برقرار نشدن ارتباط میان کشورهای عربی و دمشق، این روند سرعت هم خواهد گرفت. ازاین‌رو به نظر می‌رسد هم‌زمان با خروج آمریکا از سوریه تلاش برخی کشورهای عربی برای بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در دمشق دنباله‌دار شود.

حسن هانی‌زاده – کارشناس مسائل غرب آسیا

با آغاز بحران سوریه در مارس 2011، کشورهای عربی تحت تأثیر فشار عربستان سعودی، اقدام به تعطیلی برخی سفارتخانه‌های‌شان و اخراج سوریه از اتحادیه عرب کردند. همچنان که نقش تخریبی عربستان، امارات، بحرین و قطر در سوریه را می‌توان برونداد سیاست‌های مشترک کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در خصوص بحران سوریه دانست، به‌طوری‌که عربستان سعودی به‌تنهایی در طول 7 سال بحران سوریه، 60 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار داد.

اما با همه این احوال، پس از شکست گروهک‌های تروریستی در سوریه و پیروزی محور مقاومت، کشورهای عربی به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند از رهگذر دخالت‌های تخریبی حاکمیت سوریه را تغییر دهند، چراکه این سیاست‌های تخریبی برای‌شان بسیار هزینه‌بر بوده است. از همین رو تغییر سیاست‌های پیشین و نزدیکی دوباره به دمشق را در دستور کار جدید خود قرار داده‌اند.

همچنان که سفر اخیر عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان به دمشق را می‌توان مقدمه‌ای برای تغییر نگاه کشورهای عربی به بحران سوریه تلقی کرد. ضمن آنکه یکی از اهداف سفر عمر البشیر، بررسی امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود؛ چراکه سودان اوایل 2019 ریاست شورای اتحادیه عرب را بر عهده خواهد داشت و برای همین از این کشور خواسته شده موضع دمشق را دراین‌باره جویا شود.

در خصوص تغییر سیاست‌های عربستان در سوریه نیز باید به این نکته توجه داشت ازآنجاکه آمریکا به این نتیجه رسیده که با حضور نظامی خود نمی‌تواند شطرنج سیاسی و میدانی سوریه را به نفع گروهک‌های تروریستی تغییر دهد، لذا عربستان سعودی که سیاست‌هایش تابعی از سیاست‌های آمریکا است در این رابطه تغییر نگرش داده و حتی اعلام آمادگی کرده که در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد.

درواقع، تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج دو هزار تفنگدار دریایی این کشور از سوریه موجب شده است که نه‌فقط عربستان، بلکه عمده کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس سیاست‌های خود را نسبت به نظام سوریه تغییر دهند.

درواقع کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بر این باور هستند که خلأ خروج آمریکا از سوریه به‌سرعت توسط ایران پر خواهد شد و عدم ارتباط میان کشورهای عربی و دمشق نیز به این روند کمک خواهد کرد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد هم‌زمان با خروج آمریکا از سوریه تلاش برخی کشورهای عربی برای بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در دمشق دنباله‌دار شود. از بعد دیگر، بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های امارات، بحرین و کویت در دمشق را می‌توان نشانه شکست سیاست‌های آمریکا و کشورهای عربی و پیروزی محور مقاومت ارزیابی کرد.

مسئله دیگری که از سوی برخی تحلیلگران موردتوجه قرار گرفته بحث حضور اقتصادی کشورهای عربی در سوریه است؛ در فضای پس از بحران در سوریه، نیاز اقتصادی مهم‌ترین نیاز این کشور است که این مسئله فرصت‌هایی را برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کند. به‌ویژه آنکه سیاست آمریکا نیز مشارکت این کشورها در بازسازی سوریه است و از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که در روند بازسازی آینده سوریه، عربستان و دیگر کشورهای عربی کمک‌های مالی به این کشور ارائه دهند، اما دور از ذهن است که این کشورها مشارکت فعالی در سوریه داشته باشند.

اما موضوع مهم‌تری که می‌تواند مسیر بازگشت کشورهای عربی به دمشق را هموار کند نگاه مثبت سوریه به کشورهای عربی و همکاری با این کشورها است. در این رابطه می‌توان گفت که سوریه تمایل دارد تا به جایگاه واقعی خود در اتحادیه عرب به‌عنوان یک کشور تأثیرگذار عربی بازگردد. اساساً سیاست دولت بشار اسد همواره بر حضور در اتحادیه عرب و همکاری با همه کشورهای عربی استوار بوده است، اما با توجه به اینکه دولت سوریه جزئی از محور مقاومت تلقی می‌شود، لذا بیشترین افق نگاه دولت سوریه به تقویت محور مقاومت و همکاری با کشورهای ضد اسرائیلی دوخته شده است.

در نهایت طبیعی است که موقعیت محور مقاومت با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تقویت شده است. اکنون ایران، حزب‌الله و روسیه به‌عنوان بازیگران تأثیرگذار بحران سوریه، ابتکار عمل سیاسی و میدانی این کشور را در دست گرفته‌اند و می‌توانند در تشکیل پازل حاکمیتی آینده سوریه ایفای نقش کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *