جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

Loading

آیا مذاکرات سیاسی می‌تواند بحران لیبی را پایان دهد؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دهمین سالگرد خیزش مردم لیبی علیه معمر قذافی در حالی است که در سال 2014 با سقوط این کشور به اختلاف و جنگ داخلی، دیگر امیدی باقی نمانده است. 5 فوریه، هیئت اعزامی سازمان ملل گفتگوی سیاسی در لیبی را تسهیل کرده و مقامات اجرایی موقتی جدیدی انتخاب کرد؛ اما شرایط شکننده بوده و چند هفته آتی، حیاتی محسوب می‌شود.

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا در یادداشتی نوشت: یک سال پیش، با محاصره طرابلس توسط ژنرال خلیفه حفتر، لیبی غیرقابل‌برگشت به نظر می‌رسید. در آن زمان نهادهای ملی بین جناح‌های شرق و غرب لیبی تقسیم‌شده و مشروعیت داخلی‌شان از بین رفته بود. با توقف صادرات نفت، شرایط اقتصادی و اجتماعی وخیم شده و کووید-19 و جنگ به فلاکت مردم می‌افزود.

بااین‌حال، حمله حفتر (که از سال 2019 آغازشده و توسط امارات، روسیه و مصر شدیداً حمایت می‌شد) درنهایت باعث ایجاد شرایطی شد که غسان سلامه، نماینده وقت ویژه سازمان ملل، از آن برای برقراری فرایندی سیاسی بهره گرفت که اکنون اتحاد مجدد لیبی را نوید می‌دهد. سلامه ژانویه 2020 اجلاس بین‌المللی به میزبانی آلمان را تدارک دید تا برای جلب حمایت بین‌المللی از سه فرایند درون لیبی به رهبری خود مردم لیبی، اجماع بین‌المللی ایجاد کند.

در میدان عمل، استفاده حفتر از تسلیحات پیشرفته و حمایت‌های اطلاعاتی خارجی، دولت طرابلس را به طلب کمک از ترکیه سوق داد. حمایت نظامی ترکیه باعث شکست محاصره طرابلس و فرار نیروهای حفتر به‌طرف شرق شد. درنهایت، آتش‌بس ژوئن 2020 به‌طور ضمنی تائید کرد که نه دولت طرابلس و نه نیروهای حفتر نمی‌توانند بر لیبی تسلط نظامی داشته باشند.

آتش‌بس و آرامش تابستان و اویل پاییز 2020 دیدارهای رودررو در قالب 5+5 (پنج نماینده دولت وفاق ملی و پنج نماینده منتخب حفتر) با کمک سازمان ملل را امکان‌پذیر ساخت. این منافع مشترک لیبیایی‌ها در عدم واگذاری کنترل کشورشان به خارجی‌ها، باعث شد که 23 اکتبر 5+5 آتش‌بس فعلی را آتش‌بس ملی اعلام کرده و یک مهلت 90 روزه به نیروهای خارجی برای ترک این کشور تعیین کند. مردم لیبی توافق آتش‌بس 23 اکتبر را جشن گرفت و 5+5 به آشتی ملی دعوت کرد.

پس از دیدارهایی که «مرکز گفتگوهای انسان دوستانه» مستقر در ژنو هماهنگ کرده بود، بذر اولین گردهمایی برای «مجمع گفتگوهای سیاسی لیبی» در تونس در ماه نوامبر کاشته شده و نقشه راه ترسیم شد. این نقشه راه بر خواسته مردم لیبی در وحدت نهادهای کشور و انتخابات ملی تأکید کرده است. این نقشه راه ریشه در نیاز به بهبود حقوق بشر و پیشبرد اصول عدالت و مسئولیت‌پذیری دارد.

خود «مجمع گفتگوهای سیاسی لیبی» متشکل از نمایندگان دو نهاد یعنی «مجلس نمایندگان» و «شورای عالی کشور» بوده و شامل نیروهای سیاسی، جوانان، زنان، گروه‌های قومی و قبیله‌ای و شخصیت‌های مختلف جغرافیایی و همچنین، طرفداران رژیم قبلی است که البته انتخاب آن‌ها بدون بحث و جنجال نبوده است.

در کنار این تحولات سیاسی، هیئت اعزامی سازمان ملل نیز پیشرفت قابل‌توجهی در خط اقتصادی داشته است. برای اولین بار از سال 2014، لیبی از بودجه واحدی برخوردار شده و هیئت بانک مرکزی برای تعیین نرخ واحد مبادله ارز و کاهش بحران نقدینگی نشستی در ماه دسامبر داشته است.

همه بازیگران کلیدی داخلی ازجمله ژنرال حفتر فرایند مجمع را تائید کرده‌اند. بازیگران خارجی (ازجمله رهبران مصر، ترکیه، امارات، فرانسه و روسیه) نیز این تحولات را تحسین کرده‌اند. آمریکا نیز به همراه فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس فرایند مجمع را به‌طور مشترک تائید کرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل با غلبه بر اختلاف‌نظرها، نتایج این مجمع را «نقطه عطفی مهم» توصیف کرده است.

برای حفظ این شرایط، سهامداران لیبی و جامعه بین‌المللی باید به‌سرعت دست‌به‌کار شوند. با تداوم طرح‌های خلاقانه برای کمک به مردم لیبی در رفع اختلافات، جان کوبیس، فرستاده ویژه جدید سازمان ملل باید بازیگران خارجی را به حمایت لفظی و عملی از این فرایند سوق دهد.

اول آنکه، عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر تعیین‌شده، باید دولتی فراگیر، تکنوکرات و کوچکی با وظایفی مشخص تشکیل دهد. دوم آنکه، طی 21 روز پس از ارائه برنامه‌ها و کابینه الدبیبه، پارلمان لیبی باید قوه مجریه جدید را تائید کند. سوم آنکه، مجمع باید پاسدار و کنترل‌کننده این فرایند بوده و از تکرار اتفاقات پس از توافق 2015 جلوگیری کند. چهارم آنکه، هم دولت جدید و هم جامعه بین‌المللی باید از کمیسیون عالی انتخابات ملی قویاً حمایت کنند؛ و آخر آنکه، دولت‌هایی که مستقیماً در امور داخلی لیبی مداخله می‌کنند، باید به تعهدات خود طبق اجلاس 2020 برلین، قطعنامه 2510 شورای امنیت سازمان ملل و تحریم تسلیحاتی سازمان ملل پایبند باشند.

نکته مهم این است که دولت موقت نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد بلکه مردم از این قوه مجریه جدید به‌عنوان پلی به انتخابات ضروری استقبال کرده‌اند. دولت جدید با توجه به حیات محدود آن، برای نظارت بر انتخابات و بهبود شرایط زندگی و ارائه خدمات از مشروعیت لازم برخوردار خواهد بود.

بی‌تردید، راه پیش رو چالش‌برانگیز است. واضح است که مجمع نیز دارای مخاطرات، نقاط ضعف و نقص است؛ اما راه دیگری برای حفظ این شرایط امیدوارکننده به‌راحتی پیدا نمی‌شود. با این تلاش‌های هماهنگ، لیبیایی‌ها احتمالاً می‌توانند دهه دوم پساانقلاب را با امید به افزایش ثبات و امنیت و برگزاری انتخابات ملی برای تجدید مشروعیت دموکراتیک نهادهای لیبی طی کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *