جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

کمبود شدید سرباز در اوکراین

«ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

وخامت اوضاع ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه

فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش اوکراین ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع ارتش این کشور در میدان نبرد با روسیه گفت: اعضای ناتو از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع هستند.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند.

Loading

طفره رفتن عربستان از پاسخگویی به جامعه بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین- رصد: ازدحام سرمایه‌گذاران در نشست «داووس صحرا» ثابت کرد که هیچ‌کس حتی نمی‌داند که مسئولیت‌پذیری برای محمد بن سلمان چه معنایی دارد. عربستان این گفت‌وگوی سالانه را که نام رسمی آن «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» است، اما به آن با عنوان «داووس صحرا» هم اشاره می‌شود، در ریاض برگزار می‌کند.

در گزارشی که فارین پالسی منتشر کرد، آمده است: نام بردن از این نشست با عنوان داووس صحرا برای افرادی که مجمع جهانی اقتصاد در داووس را برگزار می‌کنند، آزاردهنده است، زیرا آن‌ها هم مانند باقی کشورهای جهان که نگران حفظ برند خود هستند، اما در سال‌های گذشته نمی‌خواستند با عربستان و ولیعهدش کار زیادی داشته باشند.

بااین‌حال ممکن است چنین گرایشی رو به پایان باشد. در ریاض همه‌چیز بیش‌ازپیش به حالت معمول بازگشته است. آن روزهایی که رهبران صنعت خدمات مالی بعد از قتل جمال خاشقچی از بیم خدشه‌دار شدن اعتبارشان به دلیل ارتباط با بن سلمان، از این کشور دوری می‌کردند، گذشته است. بقایای جسد خاشقچی هنوز پیدا نشده، اما حالا سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که باید معاملاتشان را از سربگیرند.

در واشنگتن به‌طورکلی انتظار می‌رود سعودی‌ها با دولت جدید بایدن اوقات سختی داشته باشند.

گرچه بن سلمان تغییرات اجتماعی را پیگیری کرده است، اما این امر تمایل منطقی برای مسئول دانستن سعودی‌ها در تجاوزات بسیار او را از بین نمی‌برد. بااین‌حال ظاهراً چنین کاری دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. هرگز این احتمال وجود نداشته که جامعه جهانی فعال در عرصه کسب‌وکار، عربستان را کنار بگذارد. حتی در اوج خشم بعد از قتل خاشقچی هم، عربستان همچنان جایی بود که بسیاری باور دارند می‌توانند از طریق آن پول به دست بیاورند. بن سلمان هرگز به آن انزوای بین‌المللی که برخی امیدوار بودند، دچار نشد.

باوجود مشکلات اقتصادی، عربستان همچنان بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه است و شریکی جذاب برای آن‌هایی است که در نشست ریاض حاضر شدند. گرایش رهبران تجاری به همراهی با سعودی‌ها به معنای آن نیست که آمریکا هم مجبور است همان کار را انجام دهد؛ اما نمی‌توان گفت واشنگتن آزاد است هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد، زیرا با محدودیت‌های ژئوپلیتیک روبه‌رو است. درعین‌حال که رهبران صنعتی با عربستان دمخور هستند، نیروی نظامی آمریکا نیز حضورش در عربستان را تقویت می‌کند. از نظر آمریکا، عربستان شریکی در سیاست مربوط به ایران است. این امر سیاست‌های بالقوه ایران در دولت بایدن را نیز شامل می‌شود، چه شامل بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد یا مذاکره درباره یک توافق جدید.

جنگ یمن به ژئوپلیتیک منطقه مرتبط است. جنگ یمن جنگی بی‌برنده است و سعودی‌ها باید از آن خارج شوند، اما آیا می‌توانند این کار را بدون کمک آمریکا انجام دهند؟ سعودی‌ها تمایل دارند این کمک را در قالب تقویت امنیت مرزی ازجمله سیستم‌های تسلیحاتی دریافت کنند. این با توجه به خصومت با سعودی‌ها در واشنگتن و سیاست اعلام‌شده گروه بایدن در خصوص عربستان، تصمیم سختی برای آمریکا خواهد بود.

به نفع آمریکاست که عربستان از یمن خارج شود و روابط خوبی با واشنگتن داشته باشد. درهرحال، عربستان مخاطب اول واشنگتن در منطقه است و توافق آمریکا با ایران هم‌دست کم تا حدودی از یمن می‌گذرد.

اما آیا آمریکا باید عربستان را از سیستم‌های تسلیحاتی محروم کند؟ این موضوع دیگر در عرصه فرضیات قرار ندارد. در تجدیدنظر در مورد عربستان، نحوه استفاده این کشور از تسلیحات آمریکایی ارزیابی می‌شود. با توجه به خساراتی که عربستان به یمن زده این‌یک تسویه‌حساب مناسب به نظر می‌رسد؛ اما حتی اگر این کار به آمریکایی‌ها اجازه دهد گام‌های بیشتری به‌سوی خاتمه همدستی با عربستان در فروپاشی یمن بردارند، باید اذعان کرد که به جنگ یمن خاتمه نخواهد داد.

آنچه در مذاکرات مربوط به مسئولیت‌پذیری مغفول مانده، مشکل تعیین شکل این مسئولیت‌پذیری است. آیا منتقدان عربستان می‌خواهند شاهد تغییر ولیعهد باشند یا برجای ماندنش؟ آمریکا قصد ندارد رهبر عربستان را تعیین کند. حتی اگر جامعه اطلاعاتی آمریکا آنچه را درباره مرگ خاشقچی می‌داند، منتشر کند هم، محمد بن سلمان همچنان ولیعهد خواهد ماند. شکی نیست که این امر نارضایتی بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت و آن‌هایی را که در نشست داووس صحرا شرکت کرده‌اند، مجبور می‌کند چند سالی یا بیشتر از عربستان دوری کنند؛ اما مادامی‌که محاسبه کنند این کار برای تجارتشان خوب است، راهشان را به‌سوی عربستان بازخواهند کرد.

پیامدهای احتمالی تحمیل مسئولیت‌پذیری نیز در گفت‌وگوها درباره مسئولیت‌پذیری مغفول مانده است و این به معنای رد ایده فراخواندن عربستان و خودداری از فروش سلاح به آن‌ها نیست، بلکه یک درخواست برای بررسی سود و زیان این رویکرد است. ممکن است سعودی‌ها به همکاری با آمریکا در یک توافق هسته‌ای جدید با ایران تمایل نداشته باشند یا حتی بکوشند یک توافق را تضعیف کنند. ممکن است احساس کنند که باید به سمت رقبای واشنگتن برود. شاید در واشنگتن این را یک تهدید بی‌معنا تلقی کنند، اما چینی‌ها پیشنهادهای زیادی برای عرضه دارند. روس‌ها نیز از تنش بین آمریکا و شرکای سنتی‌اش در منطقه بهره می‌برند. دست‌کم روابط محکم‌تر میان سعودی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها می‌تواند اوضاع را برای آمریکا سخت‌تر کند؛ به‌ویژه با توجه به اینکه در حال حاضر رقابت قدرت‌های بزرگ باید چارچوب سیاست خارجی آمریکا را شکل دهد.

سیاست‌گذاران آمریکایی ممکن است به خطرات مضر مسئول دانستن سعودی‌ها توجه نکنند. منابع انرژی خلیج‌فارس همچنان برای آمریکا مهم است، اما نه مانند گذشته. این امر ضرورت مرتبط با خاورمیانه و اهمیت روابط نزدیک با کشورهایی مانند عربستان را کمرنگ می‌سازد. ممکن است موانع دیگر آن‌قدر سخت نباشد و به گروه بایدن فضای بیشتری برای مانور بدهد. به نظر می‌رسد که تاکنون معدودی در واشنگتن با دقت در خصوص اینکه معنای مسئولیت‌پذیری چیست، کارکرده‌اند و این باعث تأسف است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *