جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سیاست آمریکا در قبال ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در بررسی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نظام سیاسی آمریکا باید شورای امنیت ملی ایالات‌متحده را محور این عوامل قلمداد کرد.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی راسی در یادداشتی نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران، قبلاً اهداف کوتاه‌مدت خود را بیان کرده بود، اما باید مسیر اجرایی آن فوراً ارائه و هم‌زمان ساختار دولت و کارکنان وی تعیین شود. شورای امنیت ملی در مسیر رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت می‌کند، اما هنوز معلوم نیست رویکرد بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیتی ملی وی چگونه خواهد بود.

 

ساختار تصمیم‌گیری

از دو زاویه می‌توان به چالش هسته‌ای ایران پرداخت که تقریباً از ساختار تصمیم‌گیری در داخل قوه مجریه آمریکا پیروی می‌کند. واضح است که موضوعات آمریکا با ایران به مسائل هسته‌ای محدود نمی‌شود. چگونگی مدیریت، اولویت‌بندی و هماهنگی همه این‌ها احتمالاً بسته به اینکه چه شخصی مسئول سیاست‌های بین سازمانی باشد، تغییر می‌کند.

صرف‌نظر از اینکه کدام حزب کنترل سنا را در اختیار داشته باشد، شکی نیست که کنگره ازنظر سیاسی و حقوقی نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. عموماً هر دو حزب، برجام و تعامل با ایران را زیر سؤال برده‌اند. دولت باید اطلاعات کافی در اختیار کنگره قرار دهد و با پیشبرد فرایند توسعه سیاسی، با اعضای کلیدی کنگره مشورت نماید. در غیر این صورت، اجرای دستور کار رئیس‌جمهور آمریکا دشوار خواهد بود.

اگرچه اقدام خاص دولت مستلزم نظر کنگره نیست، اما تأمین مالی اقدامات دولت و توانایی کنگره در تصویب «تاکتیک‌های دفاعی» برای کنترل اقدامات قوه مجریه بدین معناست که کنگره در واشنگتن طرف گفتگو خواهد بود. اگر از اقدامات اولیه نظیر بازگشت به برجام یا اختیارات ریاست جمهوری در لغو یا تصویب برخی تحریم‌ها بگذریم، سیاست‌گذاری‌های فراتر از آن مستلزم اقدام کنگره است؛ بنابراین تعامل زودهنگام با کمیته‌های پارلمانی سودمند خواهد بود. این کمیته‌ها و انجمن‌های حزبی محلی دارای اعضایی هستند که پیشاپیش علاقه خود را به مسائل هسته‌ای یا منطقه‌ای نشان داده‌اند. کنگره دارای 535 عضو است و هیچ‌کدام از آن‌ها از ظرفیت لازم برای پرداختن عمیق به همه مسائل برخوردار نیستند. تعداد «صاحب‌نظران» کمتر است و در بحث‌های آتی محوریت خواهند داشت.

 

گروه‌های ذینفع و کمیته‌های پارلمانی

واضح است که جامعه امنیتی و دفاعی اسرائیل به‌اندازه سال 2015 در مورد سودمندی برجام برای امنیت منطقه اتفاق‌نظر ندارند. در آن زمان اگرچه رهبران اسرائیل از این توافق حمایت نمی‌کردند، اما برخی از اعضای ارشد جامعه امنیتی و دفاعی آشکارا از برجام طرفداری می‌کردند. علاوه براین، گروه‌های نزدیک به عربستان سعودی نیز تدوین سیاست‌ها در قبال ایران را با دقت زیر نظر دارند و تعامل مستقیم خواهند داشت.

جامعه غیردولتی آمریکا احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی تصور عمومی و دولتی از گزینه‌های مقابله با ایران ایفا خواهد کرد. این جامعه شامل کسانی است که از منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای در این منطقه حمایت می‌کنند. هنگامی‌که گام اول برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام برداشته شود، هنوز اختلاف‌نظرها در مورد رویکرد «درست» در قبال ایران باقی خواهد ماند. حتی قبل از آن نیز پرسش‌ها در مورد مدیریت بهینه این بازگشت وجود خواهد داشت. جامعه سازمان‌های غیردولتی در آمریکا یکدست نیست.

درنهایت، رسانه‌ها همچنان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در سیاست و برداشت از سیاست یا اجرای موفقیت‌آمیز آن محسوب می‌شود. ما قبلاً تأثیر منفی گزارش مخدوش یا تحریف‌شده را مشاهده کرده‌ایم. این امر کنگره را به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌ویژه زمانی که اعضا یا کارکنان آن باید به مسائل مطرح‌شده در مطبوعات بپردازند؛ بنابراین، تنوع منابع خبری روزنامه‌نگاران مثل همیشه حائز اهمیت است و باید در برابر فعالیت‌های مضر بر این سیاست هشیار باشند.

 

شکیبایی در برابر ذینفعان ماجراجو

به‌طورکلی، دولت بایدن احتمالاً به این نتیجه خواهد رسید که گزینه‌های موجود کمتر از حد انتظار است و باید شکیبایی داشته باشند. حوزه‌های منافع متباین و متناقض زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مسیری سریع و موفقیت‌آمیز برای حل‌وفصل همه مسائل با ایران تعریف کرد به‌طوری‌که برای همه قابل‌قبول باشد. همچنین، دیدگاه فراگیر حاکی از آن است که آمریکا برای توافق صرف بر مسئله هسته‌ای سر میز نخواهد نشست هرچند که بازگشت به برجام احتمالاً پیش‌شرط حل سایر مسائل محسوب می‌شود.

احتمالاً از انگلیس، فرانسه و کلا اتحادیه اروپا برای ایفای نقش فعال در مسائل غیر از مسئله هسته‌ای ایران دعوت خواهد شد. نقش اتحادیه اروپا به کنگره آمریکا و کشورهای منطقه‌ای اطمینان می‌دهد که اروپا از اقدامات بایدن در قبال ایران حمایت خواهد کرد.

همچنین، تشکیل یک هیئت سیاسی در آمریکا و اروپا برای بازگشت به برجام و فراهم کردن مقدمات ضروری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *