جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سیاست آمریکا در قبال ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در بررسی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نظام سیاسی آمریکا باید شورای امنیت ملی ایالات‌متحده را محور این عوامل قلمداد کرد.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی راسی در یادداشتی نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران، قبلاً اهداف کوتاه‌مدت خود را بیان کرده بود، اما باید مسیر اجرایی آن فوراً ارائه و هم‌زمان ساختار دولت و کارکنان وی تعیین شود. شورای امنیت ملی در مسیر رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت می‌کند، اما هنوز معلوم نیست رویکرد بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیتی ملی وی چگونه خواهد بود.

 

ساختار تصمیم‌گیری

از دو زاویه می‌توان به چالش هسته‌ای ایران پرداخت که تقریباً از ساختار تصمیم‌گیری در داخل قوه مجریه آمریکا پیروی می‌کند. واضح است که موضوعات آمریکا با ایران به مسائل هسته‌ای محدود نمی‌شود. چگونگی مدیریت، اولویت‌بندی و هماهنگی همه این‌ها احتمالاً بسته به اینکه چه شخصی مسئول سیاست‌های بین سازمانی باشد، تغییر می‌کند.

صرف‌نظر از اینکه کدام حزب کنترل سنا را در اختیار داشته باشد، شکی نیست که کنگره ازنظر سیاسی و حقوقی نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. عموماً هر دو حزب، برجام و تعامل با ایران را زیر سؤال برده‌اند. دولت باید اطلاعات کافی در اختیار کنگره قرار دهد و با پیشبرد فرایند توسعه سیاسی، با اعضای کلیدی کنگره مشورت نماید. در غیر این صورت، اجرای دستور کار رئیس‌جمهور آمریکا دشوار خواهد بود.

اگرچه اقدام خاص دولت مستلزم نظر کنگره نیست، اما تأمین مالی اقدامات دولت و توانایی کنگره در تصویب «تاکتیک‌های دفاعی» برای کنترل اقدامات قوه مجریه بدین معناست که کنگره در واشنگتن طرف گفتگو خواهد بود. اگر از اقدامات اولیه نظیر بازگشت به برجام یا اختیارات ریاست جمهوری در لغو یا تصویب برخی تحریم‌ها بگذریم، سیاست‌گذاری‌های فراتر از آن مستلزم اقدام کنگره است؛ بنابراین تعامل زودهنگام با کمیته‌های پارلمانی سودمند خواهد بود. این کمیته‌ها و انجمن‌های حزبی محلی دارای اعضایی هستند که پیشاپیش علاقه خود را به مسائل هسته‌ای یا منطقه‌ای نشان داده‌اند. کنگره دارای 535 عضو است و هیچ‌کدام از آن‌ها از ظرفیت لازم برای پرداختن عمیق به همه مسائل برخوردار نیستند. تعداد «صاحب‌نظران» کمتر است و در بحث‌های آتی محوریت خواهند داشت.

 

گروه‌های ذینفع و کمیته‌های پارلمانی

واضح است که جامعه امنیتی و دفاعی اسرائیل به‌اندازه سال 2015 در مورد سودمندی برجام برای امنیت منطقه اتفاق‌نظر ندارند. در آن زمان اگرچه رهبران اسرائیل از این توافق حمایت نمی‌کردند، اما برخی از اعضای ارشد جامعه امنیتی و دفاعی آشکارا از برجام طرفداری می‌کردند. علاوه براین، گروه‌های نزدیک به عربستان سعودی نیز تدوین سیاست‌ها در قبال ایران را با دقت زیر نظر دارند و تعامل مستقیم خواهند داشت.

جامعه غیردولتی آمریکا احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی تصور عمومی و دولتی از گزینه‌های مقابله با ایران ایفا خواهد کرد. این جامعه شامل کسانی است که از منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای در این منطقه حمایت می‌کنند. هنگامی‌که گام اول برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام برداشته شود، هنوز اختلاف‌نظرها در مورد رویکرد «درست» در قبال ایران باقی خواهد ماند. حتی قبل از آن نیز پرسش‌ها در مورد مدیریت بهینه این بازگشت وجود خواهد داشت. جامعه سازمان‌های غیردولتی در آمریکا یکدست نیست.

درنهایت، رسانه‌ها همچنان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در سیاست و برداشت از سیاست یا اجرای موفقیت‌آمیز آن محسوب می‌شود. ما قبلاً تأثیر منفی گزارش مخدوش یا تحریف‌شده را مشاهده کرده‌ایم. این امر کنگره را به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌ویژه زمانی که اعضا یا کارکنان آن باید به مسائل مطرح‌شده در مطبوعات بپردازند؛ بنابراین، تنوع منابع خبری روزنامه‌نگاران مثل همیشه حائز اهمیت است و باید در برابر فعالیت‌های مضر بر این سیاست هشیار باشند.

 

شکیبایی در برابر ذینفعان ماجراجو

به‌طورکلی، دولت بایدن احتمالاً به این نتیجه خواهد رسید که گزینه‌های موجود کمتر از حد انتظار است و باید شکیبایی داشته باشند. حوزه‌های منافع متباین و متناقض زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مسیری سریع و موفقیت‌آمیز برای حل‌وفصل همه مسائل با ایران تعریف کرد به‌طوری‌که برای همه قابل‌قبول باشد. همچنین، دیدگاه فراگیر حاکی از آن است که آمریکا برای توافق صرف بر مسئله هسته‌ای سر میز نخواهد نشست هرچند که بازگشت به برجام احتمالاً پیش‌شرط حل سایر مسائل محسوب می‌شود.

احتمالاً از انگلیس، فرانسه و کلا اتحادیه اروپا برای ایفای نقش فعال در مسائل غیر از مسئله هسته‌ای ایران دعوت خواهد شد. نقش اتحادیه اروپا به کنگره آمریکا و کشورهای منطقه‌ای اطمینان می‌دهد که اروپا از اقدامات بایدن در قبال ایران حمایت خواهد کرد.

همچنین، تشکیل یک هیئت سیاسی در آمریکا و اروپا برای بازگشت به برجام و فراهم کردن مقدمات ضروری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *