جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

بمب‌گذار استانبول به ۷ بار حبس ابد و ۱۸۰۰ سال زندان محکوم شد!

دادستانی استانبول حکم احلام البشیر که در سال ۲۰۲۲ با بمبگذاری در میدان تقسیم استانبول باعث کشته شدن ۶ نفر و مجروح شدن ۹۹ نفر دیگر شد را صادر کرد. بر اساس این حکم، البشیر به اتهام تخریب اتحاد و یکپارچگی حکومت و قتل عمد ۶ نفر به ۷ بار حبس ابد محکوم شد. وی همچنین به اتهام اقدام به قتل عمد، پیدا کردن بدون اجازه مواد خطرناک در مجموع به ۱۷۹۴ سال زندان و ۲۲ هزار لیره جزای نقدی محکوم شد.

آمریکا: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

Loading

شاخص‌های تعیین‌کننده در میزان تاثیرگذاری کرونا بر جوامع مختلف

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: برای تحلیل آثار مثبت و منفی بیماری کووید19 بر ملت‌های مختلف جوامع را باید به دودسته جوامع مرفه و غیر مرفه و هم‌زمان چگونگی رویکرد سران کشورها تقسیم کرد. قاسم محبعلی - مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه

چگونگی و میزان تأثیر مثبت و منفی ویروس کرونا برجهان غرب و شرق طبق حکمرانی خوب، بد، بدتر و شکست‌خورده قابل دسته‌بندی و ارزیابی است. هرچند که اظهارنظر دقیق دراین‌باره با توجه به اینکه این بیماری پاندمیک در هیچ جای دنیا به پایان نرسیده، زود است اما تاکنون شواهد نشان داده اثرگذاری آن بر کشورهای مختلف، متناسب با ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر حکومت بوده است.

میزان اعتماد مردمی به‌نظام حکمرانی، موجودی ذخایر اقتصادی و نحوه سیاست‌گذاری هر حاکمیتی موجب شده تا آثار متفاوتی از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به ثبت برسد. درواقع، در آن دسته از کشورها که سیاست‌ها، تصمیم‌ها و ایده‌های سران ممالک غیرمعقولانه و اشتباه بوده یا تصمیمات درست آن‌ها با مقاومت و عدم پذیرش از سوی مقام‌های ارشد کشورها در ماه‌های نخست این پاندمیک مواجه شده است سلامت و معیشت مردم نیز به خطر افتاده است. به‌عنوان‌مثال در آمریکا، دونالد ترامپ رفتار نادرستی را از ابتدا در پیش گرفت و تا همین چند روز اخیر حاضر به ماسک زدن نشد یا آن را به مردم توصیه نمی‌کرد و دقیقاً برعکس، جامعه را به کارهایی غیرمعقولانه ازجمله خوردن مواد شوینده ترغیب کرد. نتیجه چنین نگاه و عملکردی این شد که حالا ایالات‌متحده با افزایش روزافزون تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس روبرو شود. وقتی صرفاً نگاه اقتصادی ترامپی در جامعه حاکم باشد که به‌عنوان نمونه، سواحل فلوریدا را باوجود همه‌گیری ویروس کرونا، باز می‌گذارد، طبیعی است که میزان ابتلا در این ایالات رشد چشمگیری پیدا کند. درحالی‌که در آمریکا حتی اگر یک جمهوری‌خواه عاقل بر سر کار بود نتایج بهتری از سیاست‌گذاری برای این وضعیت بحرانی حاصل می‌شد.

نمونه دیگر چنین رفتاری را می‌توان در برزیل مشاهده کرد که رئیس‌جمهوری شبه ترامپی دارد. آثار این ویروس در این کشور نیز همچون ایالات‌متحده بوده باعث تشدید بحران شده است.

از طرفی، چگونگی عملکرد چین در مواجهه با این بیماری نیز قابل‌بررسی است. به این معنا که این کشور از ابتدا با پیاده‌سازی سیاست اقتدارگرایانه و سخت‌گیرانه وارد میدان شد. چین نیز با برخورداری از اقتصاد مطلوب توانست مایحتاج مردم را تأمین کند و حتی با زور و اسلحه همه‌گیری ویروس کرونا را به کنترل خود درآورد.

در سوی مقابل، برخی کشورهای پیشرفته نیز هستند که ساختارهای قدرتمند سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها موجب شده تا با شکل‌گیری اعتماد مردمی، بتوانند تا حدود زیادی این بیماری را مهار کنند. نمونه چنین رویکردی را می‌توان در کشورهای شمال اروپا دید و همچنین در برخی کشورها مانند اردن، مراکش، قطر، عمان و عربستان بعضا با بهره‌مندی از قدرت اقتصادی، تأمین نیازهای مردم و یا اتخاذ سیاست‌های متناسب توانستند در مبارزه با این پاندمی جهانی، موفق‌تر از سایر حکومت‌ها عمل کنند.

بنابراین بین رابطه ساختارهای حکومتی و مردم در هر کشور رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی، برای تحلیل آثار مثبت و منفی بیماری کووید19 بر ملت‌های مختلف جوامع را باید به دودسته جوامع مرفه و غیر مرفه و هم‌زمان چگونگی رویکرد سران کشورها تقسیم کرد. دریافت صحیح و دقیق از این مؤلفه‌ها می‌تواند برای بررسی این موضوع نگاه دقیق و جامع‌تری را پیش‌روی ما بگذارد. از طرفی، تعدیل آمارها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اینکه حکومتی بخواهد بر اساس مصلحت میزان ابتلا به ویروس کرونا و فوتی‌ها را اعلام کند کار را برای تحلیل‌گران سخت می‌کند. رویه‌ای که در کشورهای دموکراتیک معمولا قابل‌مشاهده نیست ازاین‌رو، همه‌چیز شفاف و قابل بررسی است. با همین نگاه است که حالا کشورهایی مانند نیوزلند، تایوان و تا حدودی آلمان در مهار ویروس کرونا موفق‌تر از سایر کشورها عمل کرده‌اند.

با همه این‌ها، ارزیابی تأثیر کرونا برجهان غرب و شرق در حال حاضر کمی زود است. باید منتظر ماند و دید کشورها تا زمان بازگشت شرایط عادی، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؛ زمانی که حتی برای آن دو سال تخمین زده می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *