جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

Loading

ابهامات قانون امنیت سایبری در چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در ژوئن 2017، چین قانون جدید امنیت سایبری را اجرایی ساخت که در حال حاضر به‌عنوان مبنای دستورالعمل جاری این کشور به شمار می‌رود. قانون یادشده ابتدا در سال 2016، تصویب شد تا دستورالعملی برای حفظ امنیت شبکه فراهم ساخته، حقوق و منافع مشتریان و سازمان‌ها حفظ‌شده و فناوری را گسترش دهد.

لورن مارانتو در مطلبی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا آن را منتشر ساخت، نوشت: بلندپروازی چین برای تبدیل‌شدن به قدرت پیشرو در توسعه فناوری همراه با وابستگی فزاینده به امور دیجیتالی در زندگی روزمره به این معنا است که تمرکز خاص بر امنیت داده‌ها برای حفاظت از اطلاعات شهروندان حیاتی و مهم است. بااین‌حال مقررات چین درزمینهٔ داده برای حفاظت از حریم خصوصی شهروندان موفق نبوده است.

گزارش‌های عمومی در زمینه درز داده‌ها و نظارت دولت بر شهروندان چینی نشان می‌دهد که این کشور تأکید زیادی بر دسترسی دولت به داده‌ها دارد. دسترسی چین به داده‌ها موجب کنترل بیشتر این کشور بر جامعه خواهد شد، ضمن اینکه حریم خصوصی و امنیت شهروندان و سرمایه‌گذاران خارجی را مستعد بهره‌برداری می‌سازد.

سیاست‌گذاران چین بر اتخاذ سیاست‌های تعریف‌شده برای حرکت همگام با تلاش این کشور برای نوآوری فناورانه تأکید دارند. وقتی این قوانین با مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا مقایسه می‌شود، مقررات امنیت داده چین مبهم‌تر می‌باشد و به‌گونه‌ای استفاده و بهره‌گیری قابل‌قبول از داده را تعریف می‌کند که به‌طور روشن مشخص نمی‌سازد چگونه شرکت‌ها به‌درستی می‌توانند از داده مربوط به مشتریان خود استفاده نمایند. این دستورالعمل‌های نامشخص، شرکت‌ها را در تشخیص استفاده قانونی و مناسب داده‌های مشتریان از بهره‌برداری غیرقانونی از این اطلاعات سردرگم می‌سازد. این وضعیت خطر بیشتری را متوجه شرکت‌ها ساخته و آن‌ها را برای نقض ناخواسته حقوق مشتریان در معرض جریمه قرار خواهد داد. این در حالی است که دیگران ممکن است از روزنه‌های موجود برای اغراض شخصی بهره گیرند. فقدان دستورالعمل‌های مشخص درزمینه امنیت داده خطر درز، بهره‌برداری یا استفاده غیرقانونی اطلاعات را افزایش می‌دهد. لحن ابهام‌آمیز مورداستفاده در قانون امنیت سایبری چین، شرکت‌ها و افراد را برای حفاظت از اطلاعات خود بی‌دفاع می‌سازد.

در ژوئن 2017، چین قانون جدید امنیت سایبری را اجرایی ساخت که در حال حاضر به‌عنوان مبنای دستورالعمل جاری این کشور به شمار می‌رود. قانون یادشده ابتدا در سال 2016، تصویب شد تا دستورالعمل‌هایی برای حفظ امنیت شبکه فراهم ساخته، حقوق و منافع مشتریان و سازمان‌ها حفظ شده و توسعه فناوری را گسترش دهد. این قانون ملزم می‌سازد که اطلاعات و داده‌های ضبط‌شده در داخل خاک چین در اختیار دولت برای راستی آزمایی قرار گیرد.

منتقدین قانون مذکور بر این نظرند که ملزم ساختن شرکت‌ها برای ارائه اطلاعات برای راستی آزمایی خطر نقض امنیت یا خسارت به اطلاعات را افزایش خواهد داد. ماهیت ابهام‌آمیز قانون یادشده به دولت اجازه می‌دهد از فضای بیشتری برای درخواست اطلاعات و کنترل آن برخوردار شود، ضمن اینکه سوءتفاهم در میان تجار و کارآفرینان ایجاد می‌کند که استفاده درست از داده چیست.

اگرچه چین اضافاتی به قانون امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات وضع نمود، ولی هر گام جدید قدرت بیشتری به دولت این کشور می‌دهد. قانون دیگری در می‌2018 تحت عنوان مشخصات امنیت اطلاعات شخصی برای ارائه دستورالعمل در زمینه چگونگی ثبت و ضبط اطلاعات شخصی و استفاده از آن تصویب شد.

تأکید پکن بر دسترسی کامل به اطلاعات شهروندان منجر به اضطراب اجتماعی خواهد شد، وقتی که با جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی همراه شود. در سال 2018، موسسه مشورتی دلویت کاربران موبایل در چین را موردبررسی قرار داد و سؤال کرد که کاربران موبایل چه احساسی درباره استفاده غیرقانونی از اطلاعات شخصی آن‌ها دارند. بر اساس نتایج نظرسنجی یادشده، کاربران چینی موبایل بیش از کاربران جهانی نسبت به استفاده و ذخیره اطلاعات توسط شرکت‌ها یا طرف ثالث نگران هستند. این امر همچنین نشان داد که خرید آنلاین و اطلاعات سلامت کاربران در چین به‌طورجدی بیشتر از میانگین جهان درز می‌کند.

مشتریان در چین به‌طور فزاینده آگاه هستند که اطلاعات آن‌ها توسط بنگاه‌ها و دولت برای اهداف اقتصادی و کنترل سیاسی جمع‌آوری می‌شود. شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از اطلاعات حفاظت کنند و مانع از به سرقت رفتن آن برای کلاه‌برداری یا فروش به‌طرف ثالث شوند. مادامی‌که مقررات روشن در زمینه اطلاعات شهروندان وضع نشود، افراد کنترل اندکی بر اطلاعات شخصی‌شان خواهند داشت.

تعداد بی‌شماری از رسانه‌های اجتماعی درز اطلاعات را گزارش داده‌اند. در اوایل سال 2020، رسانه دولتی گزارش داد که 468 فقره اطلاعات مربوط به داده شخصی به مؤسسات مالی فروخته‌شده و این موجب تشدید نگرانی در میان مشتریان و کاربران چینی شده است. با توجه به ناکافی بودن حفاظت از مشتریان و کاربران و ظرفیت‌های ضعیف در بخش امنیت سایبری شرکت‌ها را مستعد درز اطلاعات و نقض حریم خصوصی می‌سازد. بدون تردید این امر موجب بی‌اعتمادی مشتریان و کاربران و سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

تلاش اخیر چین برای بهره‌گیری از اطلاعات بیومتریک، به‌ویژه نصب 626 میلیون دستگاه دوربین‌های نظارتی مجهز به سامانه تشخیص چهره اضطراب اجتماعی گسترده‌ای ایجاد کرده است. حامیان دوربین‌های یادشده بر این نظر هستند که نصب چنین سامانه‌هایی مزایای امنیتی داشته و جرم و جنایات را کاهش خواهد داد. منتقدین سامانه‌های یادشده می‌گویند نصب این قبیل دوربین‌ها برای کنترل و شناسایی اقلیت اویغور در استان سین کیانگ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *