جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

انفجار در پایتخت اوکراین

رسانه‌های اوکراینی از شنیده شدن صدای انفجار‌هایی در «کی‌یف» خبر دادند و هشدار حمله هوایی در پایتخت اوکراین اعلام شده است.

Loading

دلایل شکست آتش‌بس در لیبی

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دور جدید رقابت‌ها در لیبی زمانی آغاز شد که دولت ترکیه و روسیه درصدد آن برآمدند تا به بهانه آتش‌بس، زمینه‌های حضور انحصاری خود را در این کشور فراهم نمایند و با ایجاد توافق میان دولت سراج و حفتر و دور از چشم دولت‌های اروپایی، حضور خود را در معادلات مربوط به لیبی تثبیت کنند. جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل خاورمیانه

آنچه تحت عنوان شکست آتش‌بس در لیبی از آن سخن گفته می‌شود، درواقع مربوط به درگیری‌های نظامی است که طی روزهای جاری وارد دومین سال خود شده و طی یک سال گذشته مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ جنگی که ژنرال بازنشسته «خلیفه حفتر» در فروردین ماه سال 98 با وعده تصرف طرابلس «پایتخت لیبی» و ایجاد زمینه‌های برپایی یک دولت واحد در این کشور آن را آغاز کرد.

همچنین از این جنگ در فضای رسانه‌ای به عنوان جنگ میان دو دولت در لیبی و یا جنگ میان دو بخش غربی و شرقی یاد می‌شود. ژنرال حفتر در حالی که شهرهای متعددی در شرق لیبی را تحت سیطره خود داشت، با برخورداری از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قابل ملاحظه امارات،‌ عربستان، مصر و همچنین چراغ‌سبزها و حمایت‌های سیاسی برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، تهاجمات و یورش‌های نظامی متعددی را علیه طرابلس و شهرهای اطراف آن صورت داد.

ولیکن برخلاف وعده‌های وی، در تضاد با برخی از پیش‌بینی‌های رسانه‌های غربی، او از تسلط بر طرابلس عاجز ماند و نتوانست به‌رغم خسارات جانی و مالی قابل ملاحظه، وعده‌های خود را محقق سازد.

درواقع دولت فائز السراج که به دولت وفاق ملی مشهور است با کمک شبه‌نظامیان مستقر در طرابلس موفق شد تا از ورود نیروهای حفتر و تسلط آن‌ها بر طرابلس جلوگیری کند. البته در این عرصه دولت ترکیه نقش پررنگی را در حمایت از فائز السراج ایفا کرد و با ارسال تسلیحات و همچنین مستشاران نظامی ترکیه به لیبی از سقوط طرابلس ممانعت به عمل آورد. این در حالی است که علاوه بر ترکیه، کشورهایی مانند قطر و ایتالیا و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی و اروپایی از دولت سراج حمایت می‌کنند.

موضوع آتش‌بس و برقراری آن مربوط به چنین شرایطی است که از یک سو هیچ کدام از طرفین نتوانست بر دیگری تسلط پیدا کند و از سوی دیگر موضوع تسلط بر چاه‌ها و مخازن غنی نفت لیبی به یک موضوع بسیار مهم و کلیدی مورد اختلاف و عاملی برای تشدید اختلافات و به خصوص افزایش رقابت‌های کشورهای غربی تبدیل شده و شرایط ویژه‌ای در این کشور به وجود آورده است.

در عین حال رقابت‌های شدید بر سر مخازن نفت لیبی در عرصه‌های بین‌المللی مطرح شده و تا شورای امنیت نیز کشیده شده است. دور جدید رقابت‌ها زمانی آغاز شد که دولت ترکیه و روسیه درصدد برآمدند تا به بهانه آتش‌بس، زمینه‌های حضور انحصاری خود را در لیبی فراهم کنند و با ایجاد توافق میان دولت سراج و حفتر و دور از چشم دولت‌های اروپایی، حضور خود را در معادلات مربوط به لیبی تثبیت کنند.

در اینجا بود که دور تازه‌ای از فعالیت‌های جهانی برای به اصطلاح برقراری آتش‌بس در لیبی آغاز شد و کشورهای غربی یکی پس از دیگری با شعار ضرورت برقراری آتش‌بس در این کشور، جریان پردامنه‌ای را به منظور حضور در صحنه رقابت‌های فشرده بر سر مخازن نفت لیبی آغاز کردند.

لذا موضوع ضرورت توقف ارسال تسلیحات به لیبی که حدود هشت سال پیش مورد تصویب سازمان ملل قرار گرفته بود، مجددا در فضای خبری به شدت مطرح شد، اما به موازات این جریان، ارسال تسلیحات برای دو طرف درگیر در لیبی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت؛ چنانکه امارات، عربستان و مصر از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر محموله‌های جدید تسلیحاتی به لیبی ارسال کردند.

به همین دلیل بود که درگیری‌ها در لیبی از لحاظ کیفی نیز وارد مرحله جدیدی شد. به‌گونه‌ای که بکارگیری پهپادهای بمب‌افکن و همچنین دیگر ابزار پیشرفته نظامی در درگیری‌های بین دو طرف، نوع تازه‌ای از جنگ‌ها را در لیبی به وجود آورد و بنا به گفته نظامیان، فاز تازه‌ای از درگیری‌های نظامی را در این کشور ایجاد کرد.

بنابراین بار دیگر ژنرال حفتر شخصا پیشنهاد آتش‌بسی را مطرح کرد و به دلیل عدم پذیرش از جانب دولت فائز السراج با پاره کردن قرارداد صخیرات، خود را به طور خودخوانده حاکم لیبی معرفی نمود.

حال اگر چه این اقدام ژنرال حفتر از جانب هیچ یک از طرف‌های داخلی و خارجی جدی گرفته نشد، ولیکن این اقدام خود نشاندهنده شکاف‌های بیش‌تر میان طرفین داخلی در لیبی تلقی می‌شود. به خصوص که دولت سراج طی دو ماه گذشته توانسته از موضع دفاعی خود در لیبی خارج شود و با تصرف شهرهای اطراف طرابلس، نیروهای ژنرال حفتر را که تا حومه طرابلس به پیش آمده بودند، عقب براند. موفقیتی که در واقع می‌توان آن را حاصل ارسال تسلیحاتی و حمایت‌های نظامی حامیان وی دانست؛ حامیانی که همانند حامیان ژنرال حفتر عجله‌ای برای پایان جنگ در لیبی ندارند و با توجه به درآمدهای نفتی این کشور، فروش سلاح به این کشور برای مدت طولانی را بر برقراری صلح و آرامش ترجیح می‌دهند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *