جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز غیر ممکن صلح و احتمال تجزیه در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در سال 2011، ایالات متحده آمریکا از قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعلام و اجرای یك منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی حمایت كرد. پس از آن، ائتلاف به رهبری آمریكا با اجرای منطقه پرواز ممنوع، نیروهای وفادار به قذافی را نابود كرد و به مخالفان اجازه داد كه دیكتاتور قدیمی را حذف كنند. پیش فرض قدرت های مداخله گر این بود كه به محض حذف دیكتاتوری ظالمانه قذافی، مردم لیبی یك دولت منتخب و نهادهای ملی جدید را ایجاد خواهند کرد و با استفاده از منابع عظیم سوخت فسیلی به سمت ملت سازی در لیبی حرکت خواهند کرد. اما آنچه در لیبی رخ داد، مطابق این فرض نبود و پس از سقوط قذافی، هرگز یک دولت مرکزی کارآمد تشکیل نشد و قدرت های همسایه به دلیل پیامدهای تجزیه لیبی، آسیب دیدند.

امیر اسمر در یادداشتی که وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: برخی از قدرت‌های اروپایی و منطقه‌ای برای بهبود وضعیت این کشور مداخله کردند، اما نتوانستند لیبی را به ثبات برسانند. برخی دیگر از کشورها نیز از این وضعیت آشفته به نفع خود بهره برداری می‌کنند. در نتیجه، علی رغم تلاش‌ها برای صلح، این کشور ممکن است در پرتگاه تجزیه طولانی مدت قرار بگیرد.

از زمان شکست قذافی اتفاقات زیادی افتاده است. تقسیمات دیرینه منطقه‌ای و اجتماعی سرکوب شده توسط رژیم قذافی، دوباره ظاهر شده است. ساختارهای محلی، مانند شهرها و قبایل، به کانون‌های قدرت، دفاع و بعضاً تجاوز به جوامع همجوار تبدیل شده‌اند. گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان مسلح از این آشفتگی سوءاستفاده می‌کنند و از مناطقی که تحت کنترل دولت نیستند به عنوان فرصتی برای رادیکال سازی و انجام جنایات سازمان یافته استفاده می‌کنند. همچنین گروه‌های ترویستی از این فرصت برای تجزیه کشور و تهدید همسایگان این کشور بهره می برند. با تقویت عناصر محلی، مشروعیت دولت‌های مرکزی و انتخابات که دولت‌ها را ایجاد کرده بودند به خاطر مشارکت کم رای دهندگان، حضور شبه نظامیان مسلح و احکام قضایی کاهش یافته است.

خلیفه حفتر، ژنرال سابق لیبی و وفادار به قذافی که پس از برکناری او، از تبعید در ایالات متحده  بازگشت، چالش امروز لیبی است. او یک گروه شبه نظامی به نام ارتش ملی لیبی (LNA) را از میان جامعه فروپاشیده و قبیله‌ای لیبی تشکیل داده و شروع به تسخیر سرزمین، ابتدا در شرق بنغازی و بعداً در جنوب و جنوب غربی کرده است. وی در طبرق از مجلس نمایندگان حمایت کرد و تحت پرچم مبارزه با تروریسم، کمک‌های خارجی گسترده‌ای بدست آورد. فرانسوی‌ها و روس‌ها نگرانی‌های قانونی در مورد گسترش افراط گرایی خشن در اروپا دارند و می‌دانند که حفتر بهترین فرصت برای ایجاد ثبات در لیبی و مهار تهدید اسلام گرایی است. کشورهای عربی که از حفتر حمایت می‌کنند – مصر، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی- خیزش‌های عربی 2011 را تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای و دولت‌هایشان می دانستند. در چنین شرایطی، حفتر، علی رغم ایرادات فراوانش، می تواند یک الگو باشد که اعراب آن را درک می‌کنند: یعنی یک رهبر استبدادی که مخالفتی با استفاده از خشونت برای شکست اسلامگرایان و دیگر چالش‌ها در راستای بازیابی و حفظ ثبات ندارد.

طرف دیگر این درگیری، دولت توافق ملی (GNA) است که در اواخر سال 2015 توسط سازمان ملل متحد برای اتحاد مجلس نمایندگان و کنگره عمومی ملی ایجاد شد. دولت توافق ملی از سوی برخی کشورهای اروپایی، قطر، ترکیه و همچنین برخی سازمان‌های بین المللی پشتیبانی مادی می شود. اما با این حال، دولت توافق ملی به دلیل کمبود منابع مالی خود، در متحد کردن جناح‌های سیاسی و نظامی این کشور ناموفق بوده است. این وضعیت به حفتر اجازه داد تا به جنگ ادامه دهد – و ابتکارات دیپلماتیک را کنار بزند- و شانس حضور خود را به عنوان فرمانده بعدی لیبی به حداکثر برساند. خلیفه حفتر پس از به دست آوردن کنترل بیشتر بخش‌های کشور، محاصره طرابلس را در آوریل 2019 در راستای شکست دولت توافق ملی آغاز کرد، اما این حمله تاکنون در حومه پایتخت متوقف شده است.

هم اکنون، درگیری لیبی در نهمین سال خود قرار دارد و امروز این درگیری فراتر از سواحل لیبی سرازیر شده است. برخی از کشورهایی که در مداخله اولیه در سال 2011 شرکت داشتند، اکنون با عواقب بی ثباتی در این کشور درگیر هستند. لیبی تبدیل به یک بهشت برای گروه‌های تروریستی از جمله القاعده‌ و داعش شده است که به دنبال پناهگاهی برای آموزش و یا انجام حمله هستند. عدم وجود امنیت در این کشور همچنین باعث شده است که این کشور تبدیل به گذرگاهی برای مهاجران کشورهای جنوب صحرای آفریقا باشد که به دنبال  رسیدن به اروپایی هستند که خود در تلاش است تا جریان ورود آوارگان از افغانستان، سوریه و مناطق دیگر را مدیریت کند. از زمان آغاز جنگ داخلی در لیبی، شهرهای اروپا متحمل ده‌ها حمله تروریستی شده‌ اند. بسیاری از این حملات تروریستی توسط مسلمانان با ریشه آفریقای شمالی انجام شده است، و حداقل دو مورد از آنها ارتباط مستقیمی با لیبی داشته است. علاوه بر این، تروریست‌های افراطی مرتبط با لیبی حملات متعددی را در کشورهای همسایه یعنی تونس و الجزایر انجام داده‌اند، به سفارت فرانسه در طرابلس حمله کردند، بیست و یک کارگر مصری مسیحی را که آنها از شهر سرت لیبی ربوده بودند سر بریدند و به مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در بنغازی حمله کرده و سفیر ایالات متحده را کشتند.

اگرچه سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی می‌گوید که هیچ طرفی را در این درگیری حمایت نمی‌کند، اما کنترل تأسیسات نفتی در رقابت بین مدعیان قدرت بارها دست به دست شده است. بین سالهای 2014 تا 2017، این رقبا که هرکدام کنترل تجهیزات مختلف نفتی را در اختیار دارند، بارها و بارها برای کنترل رسمی شرکت ملی نفت لیبی با یکدیگر جنگیده‌اند. ترکیب ناامنی و رقابت سیاسی باعث ایجاد طیف وسیعی از توقف و اختلال در میادین نفتی و پایانه‌های صادراتی شده است. اگرچه تولید نفت از اواخر سال 2016 افزایش یافته است اما به دلیل پیشرفت‌های تجربی در همکاری‌های نفتی بین شرکت ملی نفت لیبی، طرابلس، طبرق و نیروهای مسلح وابسته به آنها، تولید نفت و صادرات آن همچنان متاثر از بی ثباتی گسترده کشور و تلاش مداوم برای استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه یکدیگر قرار دارد. به رغم اهداف اعلام شده قدرت‌های مداخله گر خارجی در زمینه کاهش تروریسم و مهاجرت و همچنین برقراری ثبات در کشور، انگیزه بسیاری از آنها کسب معاملات سودآور نفتی می باشد. همچنانکه روسیه و چین به خاطر روابط تجاری بالقوه‌ای که با هر دو طرف درگیری دارند برای به دست آوردن بیشترین سودآوری آماده می‌شوند. این دو کشور برای جلوگیری از تجزیه لیبی تلاش کرده‌اند، همانطور که سایر بازیگران از خلیفه حفتر یا دولت توافق ملی پشتیبانی کرده‌اند.

در چنین شرایطی، چشم انداز حل و فصل مناقشه لیبی مبهم است. این کشور همچنان از آوارگی قابل توجهی رنج می‌برد و به محلی برای جنایات سازمان یافته و تروریسم تبدیل شده است. این مناقشه یک تهدید بسیار بزرگ‌تر از دوران قذافی برای همسایگان و همچنین متحدین اروپایی ایالات متحده است. علی‌رغم تحریم تسلیحاتی نه ساله سازمان ملل و تعهد قدرت‌های مداخله‌گر برای متوقف کردن پشتیبانی از جنگ در کنفرانس ژانویه در برلین، احتمالاً به تعداد کافی سلاح، مزدور و عملیات هوایی برای پشتیبانی از مبارزان لیبی برای حفظ این درگیری وجود دارد. سازمان ملل وظیفه گسترده‌ای برای کمک به دولت توافق ملی برای تثبیت مناطق تحت کنترل خود، ایجاد نهادها و هماهنگی کمک‌های بین المللی دارد. دو طرف به طور دوره‌ای در مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل متحد و سایر مذاکرات برای پایان دادن به درگیری شرکت کرده‌اند، اما حملات به طور معمول مذاکرات را تضعیف کرده‌اند و – از 19 فوریه – مذاکرات به میزبانی سازمان ملل متوقف شده است. نبود یک اراده واقعی برای پایان دادن به نبرد توسط خود لیبی‌ها چشم انداز صلح را غیرممکن کرده است. در همین حال، این کشور تحت نفوذ بازیگران خارجی که با حمایت از تشدید درگیری ها، به دنبال انتخاب برنده و بازنده هستند ، تجزیه دائمی خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *