جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

هیل: آمریکا در بحبوحه اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ غزه، حمایت از اسرائیل را دوچندان می‌کند

تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه و کمک ۲۶ میلیارد دلاری جدید برای رژیم اسرائیل که در کنگره ایالات متحده تصویب شد، نوشت: رئیس جمهوری آمریکا این قانون را در بحبوحه تشدید بحران انسانی در غزه و حمله قریب الوقوع اسرائیل به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آنجا پناه گرفته‌اند، امضا کرد.

اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح حمایت کردند

«سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل، شنبه هشتم اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد به‌رغم اولویت متفاوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این دولت، دستیابی به توافق تل‌آویو و حماس، براساس پیشنهاد جدید مصر، ظرف چند روز امکان‌پذیر است. به گفته این منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.

Loading

بحران کرونا و تهدید وحدت سیاسی اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه سران اروپایی سرانجام توانستند در مورد بسته نجات عظیم برای کمک به اقتصاد اروپا براي مصون ماندن از ویروس همه‌گیر کرونا (COVID-19) توافق کنند، اما عدم وجود وحدت در طول مذاکرات طولانی‌مدت، نگرانی‌های عمیقی را درباره توانایی اروپا در پیمودن این مسیر دشوار برای بهبود شرایط به وجود می‌آورد.

دیوید ومر در یادداشتی که وب سایت شورای آتلانتیک آن را منتشر کرد؛ نوشت: جاش لیپسکی، مدیر شورای جهانی تجارت آتلانتیک گفته است: «وقتی شرایط سیاسی برای مذاکرات فراهم است تلاش رهبران برخی کشورها برای عدم تعهد بلندمدت به بدهی مشترک، ریسک بزرگی برای منطقه یورو ایجاد می‌کند».

وزرای دارایی اتحادیه اروپا (نمایندگان نوزده کشوری که از یورو استفاده می‌کنند) در اواخر روز نهم آوریل پس از چندین روز مذاکرات فشرده درباره بسته 540 میلیارد یورویی توافق کردند. این بسته مالی شامل 250 میلیارد یورو برای اجرای طرح مکانیسم ثبات اروپا (ESM)، کمک به تأمین بودجه اضطراری برای دولت‌های اروپایی، تأمین نقدینگی جهت کمک به شرکت‌ها برای حفظ کارگران در لیست حقوق و دستمزد و همچنین واریز پول به بانک سرمایه‌گذاری اروپا به‌منظور دادن وام به کسب‌وکارها است.

به گفته بنیامین حداد، مدیر ابتکار عمل آینده شورای آتلانتیک، این توافق هزینه‌های مشترک هنگفتی را بدون شرط مشخص در اصلاح ساختاری به همراه خواهد داشت که برخی از آن‌ها اثرات فوری قابل‌مشاهده‌ای مانند تأمین بودجه برای حفظ کارمندان در لیست حقوق و دستمزد با الهام از برنامه بیکاری جزئی فرانسه خواهد داشت.

اما لیپسکی درباره این توافق گفت، موفقیت این قرارداد جدید باعث می‌شود تا همه احساس ‌کنند که از فاجعه جلوگیری شده است، اما هشدار داد اگرچه تصویب این توافقنامه خبر خوبی برای امروز است اما می‌تواند خبری نگران‌کننده برای فردا باشد.

رقم این توافقنامه درواقع کمتر ازآنچه بانک مرکزی اروپا (ECB) توصیه کرده بود (1.5 تریلیون یورو) تصویب شد و مهم‌تر اینکه این توافق‌نامه اوراق قرضه را شامل نمی‌شود – اوراق قرضه دولتی که به‌طور مشترک در سراسر منطقه ارزی یورو برای پیشگیری از آسیب بیشتر به دولت‌هایی که با ویروس کرونا درگیر هستند (ایتالیا و اسپانیا) عرضه‌شده‌اند. ایده اوراق قرضه مشترک توسط برخی از کشورهای اروپایی مانند هلند و آلمان مورد مخالفت قرار گرفته است، چراکه آن‌ها نگران هستند که هزینه‌های این اقدام به آن‌ها تحمیل خواهد شد؛ اما لیپسکی معتقد است که بدون اخذ برخی وام‌های اجباری مخصوصاً در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که بحران بیماری شدت بیشتری دارد، مقابله با ویروس کرونا دشوار خواهد بود.

شکاف شمال – جنوب همچنین در اختلافات میان رهبران اروپایی در خصوص شروط استفاده از صندوق مکانیسم ثبات اروپایی (ESM) نیز جریان داشت. طبق قوانین مکانیسم ثبات اروپایی کشورهای اروپایی می‌توانند به میزان 2 درصد درآمد تولید ناخالص ملی خود تحت شرایط خاصی اعتبار دریافت کنند. مذاکرات قبلی سران اروپایی در 8 آوریل به بن‌بست رسید، زیرا کشورهای جنوب اتحادیه اروپا به دنبال محدود کردن یا حذف همه محدودیت‌ها از دسترسی مکانیسم ثبات اروپایی بودند، درحالی‌که هلند، اتریش و فنلاند معتقد بودند که این وجوه فقط باید برای حمایت از سیستم مراقبت‌های بهداشتی یک کشور و هزینه‌های اقتصادی که مستقیماً با آن‌ها مرتبط هستند، مورداستفاده قرار گیرد. سرانجام رهبران کشورها توافق کردند که به هر کشور اجازه استفاده کامل از 2 درصد تولید ناخالص ملی برای مقابله با ویروس کرونا داده شود.

حداد اگرچه این توافق را یک مصالحه سیاسی سازنده توصیف کرد اما او هشدار داد که این نبرد به پایان نرسیده است. وی تصریح کرد: احتمالاً این مبلغ در درازمدت کافی نخواهد بود و مسئله کاستی‌های ساختاری اروپا حل‌نشده باقی خواهد ماند.

لیپسکی نیز اظهار داشت، عدم توانایی رهبران اروپایی برای کاهش اختلافات، یک چالش اساسی برای پیشبرد روند مقابله با کرونا خواهد بود. وی گفت: بی‌اعتمادی عمیقی بین شمال و جنوب وجود دارد و گویا هیچ‌چیزی آن را درمان نمی‌کند. او همچنین گفت بحران کرونا یا چیزهایی شبیه آن برای ایجاد وحدت سیاسی همانند فراهم آوردن رفاه اقتصادی است اما این حلقه مفقوده‌ای است که در این معامله دیده نشده است.

ازآنجاکه کرونا ویروس و بحران اقتصادی ناشی از آن همچنان در حال گسترش است، رهبران اروپایی فرصت‌ کافی برای نمایش یک جبهه متحد جهت نجات از این وضعیت اضطراری خواهند داشت اما ابتدا باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌توانند اختلاف نظرات موجود را برطرف کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *