جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در ارمنستان در حال وقوع است، تاثیری مستقیم بر امنیت و اقتصاد و سیاست در ایران خواهد گذاشت. شکست روحانیت مسیحی برای حفاظت از ارمنستان در برابر هجوم نیروهای متحد غرب و صهیونیسم برای ایران نیز مطلوب نیست و این مساله ای است که نباید از چشم مقامات کشور دور بماند. انفعال ما خطرناک است!

نشست 6 جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

مقامات بلندپایه چند کشور عربی شب گذشته در ریاض، نشستی مشورتی برای بررسی تحولات اخیر غزه برگزار و بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و جامع در این منطقه و انجام سازوکاری برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کردند.

توصیه تاجیکستان به خودداری شهروندانش از سفر به روسیه و توضیح مسکو

تهران- ایرنا- در حالی که وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان به خاطر سختگیری اخیر مسکو برای ورود تاجیکان به قلمرو روسیه به شهروندانش توصیه کرد که به طور موقت از سفر به خاک روسیه خودداری کنند، وزارت خارجه کشور روسیه اعلام کرد که این اقدامات سختگیرانه موقتی و در ارتباط با افزایش تدابیر امنیتی مرتبط به حادثه تروریستی است که نیاز به تفاهم دارد.

Loading

تداوم ریاست جمهوری پوتین با اصلاح قانون اساسی روسیه؟

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به اینکه دادگاه قانون اساسی روسیه مصوبه پارلمان این کشور برای اصلاح قانون اساسی را تایید کرده، می‌توان انتظار داشت اگر اتفاق خاصی نیفتد، پوتین بتواند مجددا در سال ۲۰۲۴ به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کند و اگر حضور او در قدرت ادامه داشته باشد باشد، او می‌تواند در دو دوره ۶ ساله یعنی تا سال ۲۰۳۶ رئیس جمهور باشد. شعیب بهمن - کارشناس مسائل روسیه

دادگاه قانون اساسی روسیه طرح پیشنهادی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور برای اصلاح قانون اساسی را که به وی امکان ادامه ریاست جمهوری پس از سال ۲۰۲۴ را می‌دهد، تایید کرد.

درواقع از زمانی که ولادیمیر پوتین برای دومین بار به سمت ریاست‌جمهوری در روسیه انتخاب شد، بحث در مورد جانشینی وی و این مسئله که پس از او چه اتفاقی می‌افتد و چه کسی قدرت را در دست خواهد گرفت به یک موضوع پیچیده داخلی روسیه تبدیل شد. به نحوی که هم در محافل روسی و هم در محافل غربی، اندیشکده‌ها و موسسات پژوهشی در این باره گمانه‌زنی‌های زیادی صورت دادند.

در چند ماه اخیر که به هر حال مسئله انجام اصلاحات در قانون اساسی روسیه از طرف شخص ولادیمیر پوتین مطرح شد، سناریوهای مختلفی برای آینده سیاسی روسیه و از جمله آینده سیاسی شخص پوتین طرح شد. یکی از این سناریوها این بود که پوتین با انجام اصلاحات در قانون اساسی به ویژه با توجه به اینکه قرار است تاحدی اختیارات نخست‌وزیر افزایش پیدا کند تمایل دارد که پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش به نخست‌وزیری روی بیاورد و از آنجا هدایت امور را در دست داشته باشد. یک گزینه دیگر این بود که پوتین می‌خواهد با انجام این اصلاحات در قانون اساسی، زمینه را برای معرفی جانشین آینده خود فراهم می‌کند. به خصوص که بحث اصلاح قانون اساسی با تغییر کابینه هم همراه بود و همین مسئله باعث شد که برخی به این سمت و سو گرایش پیدا کنند که پوتین با آوردن چهره‌‌های جدید در ساختار سیاسی روسیه قصد دارد این افراد را به عنوان جایگزین خود معرفی کند. اما تغییر و تحولی که طی چند روز اخیر در خصوص اصلاح قانون اساسی اتفاق افتاد و بر مبنای طرح یکی از نمایندگان حزب روسیه متحد این پیشنهاد در اصلاحیه قانون اساسی درج شد که پس از انجام اصلاح قانون اساسی تعداد دوره‌های ریاست جمهوری صفر خواهد شد و از این پس تمام افراد از جمله پوتین که سال‌ها رئیس‌جمهور بوده مجددا می‌تواند در انتخابات شرکت کند عملا گمانه‌زنی‌های قبلی را زیر سوال برد، زیرا با توجه به قرار گرفتن این بند در قانون اساسی، پوتین می‌تواند مجددا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ شرکت کند.

با توجه به اینکه دادگاه قانون اساسی روسیه نیز این مصوبه پارلمان را تایید کرده می‌توان انتظار داشت اگر اتفاق خاصی نیفتد پوتین بتواند مجددا در سال ۲۰۲۴ به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کند و اگر حضور او در قدرت ادامه داشته باشد، او می‌تواند در دو دوره ۶ ساله یعنی تا سال ۲۰۳۶ رئیس جمهور باشد.

در نتیجه، روند تغییر و تحولات در قانون اساسی روسیه، وضعیتی را به وجود خواهد آورد که بر اثر آن سایر گزینه‌ها یعنی گزینه جانشینی پوتین تاحد زیادی کمرنگ می‌شود و شخص وی همچنان می‌تواند به عنوان نفر اول و تصمیم‌گیرنده اصلی در قدرت باقی بماند.

در رابطه با چشم‌انداز این مسئله و نگاه مردم روسیه به باقی ماندن پوتین در قدرت باید به چند نکته توجه داشت. نخست به محبوبیت بالای پوتین مربوط می‌شود، زیرا تقریبا در دو دهه‌ای که وی در راس قدرت یا راس ساختار سیاسی روسیه حضور داشته، محبوبیتی بالای 70 درصد داشته است، چرا که پوتین در این ۲۰ سال توانست اقدامات ارزنده‌ای برای مردم کشورش انجام داده و توانست روسیه را از نابسامانی‌های دهه ۹۰ خارج سازد و وارد دوره‌ای از ثبات و امنیت کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت نظرسنجی‌هایی که طی یکی دو ماه اخیر به ویژه بعد از مطرح شدن بحث اصلاح قانون اساسی در روسیه صورت گرفت، حکایت از این دارد که تقریبا نظر مردم درباره باقی ماندن پوتین در سمت ریاست جمهوری بعد از سال ۲۰۲۴ مساوی است. یعنی ممکن است پوتین در نگاه یک فرد، شخص مقبولی باشد، اما وی تمایلی نداشته باشد که باز هم پوتین در عرصه قدرت حضور داشته باشد.

در عین حال هنوز ۴ سال تا سال ۲۰۲۴ باقی مانده که ممکن است طی این مدت اتفاقاتی صورت گیرد که در افکار عمومی مردم روسیه تاثیرگذار باشد. هرچند که نباید در این بین از فعالیت جریان‌های ضدپوتین نیز غافل بود.

گرچه با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت برای ایجاد تجمعات احتمالا شاهد اعتراضات خیابانی گسترده در پی این اصلاحات نخواهیم بود، ولی ممکن است ظرف ماه‌های آینده، اعتراضاتی در این رابطه شکل بگیرد. هرچند که سابقه اعتراضات خیابانی در روسیه نشان داده که عملا خیلی نمی‌تواند در روند پیشبرد پروژه‌های پوتین خللی ایجاد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *