جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مهندسی سازوکار جانشینی جمعی بعد از پوتین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برای نخبگان روسیه، سال 2024 تاریخی مهم در تقویم آن‌هاست. در این سال، قرار است چهارمین و آخرین دوره ریاست جمهوری پوتین پایان یابد و روسیه برای اولین بار در بیش از دو دهه گذشته رهبر جدیدی داشته باشد. بااین‌حال، تاریخ روسیه نشان می‌دهد که این نوع تحویل قدرت می‌تواند آشوب غیرمنتظره‌ای را به دنبال داشته باشد.

آندره کولسنیکوف و دنیس ولکوف در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: پوتین و حلقه درونی وی در مدیریت این گذار چند گزینه متفاوت را مدنظر قرار داده‌اند. این گزینه‌ها شامل سناریوهایی است که در آن‌ها پوتین خودش رسماً از قدرت کناره‌گیری می‌کند اما با نقش جدید خود به‌عنوان «پدر ملت» موقعیت ممتاز خود را حفظ می‌کند – چیزی که در مورد نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق کشور همسایه روسیه، قزاقستان اتفاق افتاد.

اگرچه هنوز وقت این تصمیمات نرسیده است، اما اکنون یک تلاش جمعی در جریان است تا سختی این سال گذار را تا جای ممکن کاهش داده و حمایت مردم از تغییر در رهبری را تضمین کند. در این فرایند برای اطمینان از یک گذار آرام در سال 2024، نقشی کلیدی برای گروهی اختصاص داده شده است که در جامعه چندان معروف نیستند اما پست‌های مدیریتی مهمی در اختیار دارند. این گروه را می‌توان «نخبگان تکنوکرات» نامید که یک مجموعه متنوع از مقامات روسیه بوده و در یک‌چیز مشترک هستند: آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند، به پوتین وفادارند و برخلاف سیلویکی‌ها (مردان قدرتمند پست‌های ارشد سازمان‌های امنیتی و نظامی) تصمیمات سیاسی مهمی اتخاذ نکرده و برای پست‌های سیاسی رده‌بالا واجد شرایط تلقی نمی‌شوند.

این فرایند به دنبال اجرای «پوتینیسم» در غیاب پوتین است. پوتین دوره گذار آینده را انتقال قدرت از نسل خود به «نسل پوتین» قلمداد می‌کند، نسلی که در دوره حکمرانی پوتین بزرگ شده و شکل یافته‌اند؛ بنابراین، کرملین به دنبال مهندسی یک مکانیسم جانشینی جمعی است.

در اصطلاح سیاسی، در انتخابات سال 2024، نسل «فرزندان پوتین» در حفظ دارایی‌های آموخته خود با چالشی جدی مواجه خواهند بود. بسیاری از این‌ها فرزندان نخبگان فعلی و مقامات ارشد دولتی و تجاری روسیه هستند.

 

دوره گذار

کرملین امیدوار است که با پایان دوره ریاست جمهوری پوتین، علیرغم فشار تغییرات، همه‌چیز اساساً یکسان بماند. طبق قانون اساسی فعلی، پوتین دیگر رئیس‌جمهور نخواهد بود. نظرسنجی‌های مرکز لوادا حاکی از آن است که اکثر روس‌ها با ماندن پوتین در قدرت مخالف نیستند؛ اما در معرفی نامزدهای واقعی برای جانشینی پوتین، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی غالباً از دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور سابق، نام برده‌اند. آن‌ها همچنین از سرگئی شویگو، وزیر دفاع و تا حدودی کمی از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو و پاول گروودینین، نامزد حزب کمونیست در انتخابات 2018، نام برده‌اند. بااین‌حال، بسیاری با ذکر تجربه تاریخی اخیر روسیه، اظهار کرده‌اند که جانشین احتمالی پوتین کسی خواهد بود که فعلاً چندان در دید عموم نیست.

 

تکنوکرات‌ها

ایده نخبگان تکنوکرات جدید زائیده افکار دو استراتژیست پشت پرده کرملین یعنی آنتون وینو، رئیس ستاد و سرگئی کرینکو، معاون اول (و نخست‌وزیر پیشین در سال 1998) رئیس‌جمهور است. آن‌ها امیدوار هستند که این تکنوکرات‌های جدید منصوب آن‌ها در سطوح میانه هرم دولت به‌مرور ارتقا یافته و به شیوه منطقی و لیبرال سیاست دولت در سطوح بالا را به‌تدریج تحت تأثیر قرار دهند.

قدرت گروه سیاسی سیلویکی نفوذ تکنوکرات‌ها را محدود می‌سازد و انتصاب آن‌ها باید با صلاحدید سیلویکی باشد. عمدتاً تکنوکرات‌ها، نمایندگان مجریان امور در مناطق هستند. آن‌ها بیش از آنکه در خدمت مردم منطقه خود باشند، پاسخگوی مقامات فدرال هستند. کار اصلی آن‌ها نه خدمت به مردم، بلکه ارائه گزارش خوب (گاهی با تحریف نتایج و تغییر ارقام) است.

 

محدودیت‌های فن‌سالاری

نخبگان روسیه برای سال 2024 به‌عنوان سال گذار آماده می‌شوند. آن‌ها می‌دانند که باید با تصمیم حلقه پوتین کنار بیایند. ارائه یک راهبرد بقا برای آن‌ها بسیار مهم‌تر از چگونگی تصمیم این حلقه است. این بازی انتظار تأثیر مخربی بر مدیریت روسیه داشته است. برخلاف نظر بسیاری از خارجی‌ها، همه امور روسیه تحت کنترل کرملین نیست بلکه احکام با هدف آموزشی از بالا صادر شده و رفتار مقامات را پیشنهاد می‌کند. بروکرات‌ها و مدیران، فرصت نگرش زیادی در اختیار دارند به‌طوری‌که تعداد متوسطی از نخبگان روسی را می‌توان یک پوتین کوچک نامید. این مدیران رفتار سیاسی و تصمیمات دولتی را بر اساس این پرسش اتخاذ می‌کنند که «اگر پوتین جای من بود چکار می‌کرد؟»؛ بنابراین، «پوتین‌های کوچک» بی‌شماری تلاش می‌کنند تا رفتار «پوتین بزرگ» در موقعیت آن‌ها را حدس زده و دستور کار شخصی خود را به آن بیفزایند.

واقعیت این است که نظام حاکم روسیه علیرغم حمایت لفظی از تکنوکرات‌های متخصص، بیشتر به بروکرات‌هایی متکی است که غالباً عضو سرویس‌های امنیتی بوده و وفاداری آن‌ها بر کاردانی‌شان می‌چربد. تکنوکرات‌ها و کارآفرینان روسیه در گذار سیاسی پیش روی این کشور حرفی برای گفتن نداشته و ظاهراً فعالان جامعه مدنی با جلب توجهات به مسائل داخلی مورد دغدغه مردم، احتمال نفوذ بیشتری خواهند داشت. اکنون پرسش اصلی این است که اگر نخبگان رژیم حاکم روسیه، حل مشکلات روسیه را به یک برنامه نوسازی اصیل منوط سازند، ترکیب نخبگان در این برنامه چگونه خواهد بود؟ نخبگان روسیه مشتاقانه به این برنامه خواهند پیوست اما میدان سیاسی برای دیگر فعالان نیز باز خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *