جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن وارد عربستان سعودی شد

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که بلینکن در روزهای 29 و 30 آوریل به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

نمایش زره‌پوش‌های غربی غنیمتی در روسیه/عکس

روسیه، تانک‌ها و تسلیحات غرب را که از نیروهای اوکراینی به غنیمت گرفته است، در «پارک پیروزی» واقع در مسکو به نمایش گذاشته و قرار است این نمایشگاه از تاریخ اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) برای عموم افتتاح شود.

دلیل مخالفت کارتر برای تشکیل کشور فلسطین/ طرح پیشنهادی ایالات متحده چه بود؟

من هرگز با یک کشور مستقل فلسطینی موافق نبوده‌ام و قصد ندارم این موضع را تغییر بدهم… مصالحه‌ای دائمی در خاورمیانه در مورد مسئله‌ی فلسطین می‌تواند بر اساس دادن خودمختاری محدود به اعراب ساکن سرزمین‌های اشغال‌شده غرب رود اردن، آن‌طور که مناخیم بگین [نخست‌وزیر وقت اسرائیل] پیشنهاد کرده، حاصل شود.

Loading
هدف از طرح معامله قرن:

اعطای امتیازات یکطرفه به رژیم صهیونیستی و منزوی کردن فلسطینی‌ها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دونالد ترامپ از طرح صلح اسرائیل و فلسطین در کنار بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید رونمایی کرد. شورای آتلانتیک گزیده‌ای از نظرات کارشناسان این موسسه درباره این طرح را در وب سایتش منتشر کرد.

ویلیام اف. وکسلر، مدیر مرکز رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک در این باره گفت: زمان انتخابی برای این اعلامیه، صحنه پردازی خاص آن، شرکت کنندگان محدود و در واقع ماهیت آن روشن می‌سازد که این طرح به هیچ وجه تلاشی از روی حسن نیت برای رسیدن به صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست و بیش‌تر به چالش‌های حقوقی و انتخاباتی پیش روی هر دو رهبر ربط دارد. بعید است این طرح در کوتاه‌مدت تاثیری مهم، چه برای احیای روند صلح و یا حرکت به سوی افزایش حمایت سیاسی از ترامپ یا نتانیاهو داشته باشد اما در بلندمدت خطر تقویت گرایشاتی منفی در رابطه آمریکا-اسرائیل را به دنبال دارد. همچنین خطر ترغیب افراط گرایان در اسرائیل را به دنبال دارد و برای دلگرم گردن نسل بعدی مقامات فلسطینی هیچ کاری نخواهد کرد.

جیمز کانینگهام، عضو مرکز آسیای جنوبی شورای آتلانتیک که در گذشته سفیر آمریکا در افغانستان، اسرائیل و نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل بوده است، گفت: به نظر می‌رسد «طرح معامله قرن» ترامپ ترکیبی است از بیش‌تر چیزهایی که دولت نتانیاهو و بسیاری از اسرائیلی‌ها می‌خواستند شاهدش باشند. این طرح تجسمی است از چیزی که این دولت پیشنهاد می‌کند فلسطینی‌ها باید برای «صلح» بپذیرند. این طرح مبنایی برای یک مذاکره که انجامش با توجه به سیاست‌های اسرائیل و فلسطین بعید به نظر می‌رسد، نیست.

کریستن فونتنرز، مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه در مرکز راهبرد و امنیت اسکوکرافت گفت: دولت‌های خاورمیانه با صدای متحدی درباره این طرح صلح صحبت نکردند. عمان، بحرین و امارات با فرستادن نماینده‌های خود در این مراسم قصدشان را برای حمایت از آن اعلام کردند. رویکرد کویت رویکرد قایم باشک است و بیشترین تردید را در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای حمایت از این طرح نشان داد. قطر تاکید کرده است هر طرحی که فلسطینی‌ها بپذیرند مورد حمایتش خواهد بود. اردن باید مراقب و امیدوار باشد که احساسات مربوط به این طرح به ناآرامی تبدیل نشود.

این طرح یک عمل انجام شده نیست. اگر احزاب فلسطینی میان خودشان آن را مبنایی برای مذاکره تعبیر کنند می‌توانند نسخه‌های پیشنهادی شان را ارائه کنند.

کارمیل آربیت، عضو ارشد برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک گفت: این یک توافق تاریخی میان اسرائیل و آمریکا بود که با دست دادن نتانیاهو و ترامپ به جای دست دادن مقامات اسرائیلی و مقامات غایب فلسطینی تحکیم شد. روشن است که در این طرح آمریکا و اسرائیل در خصوص مرزها توافق دارند، اجازه الحاق یکجانبه کرانه باختری داده شده است و فلسطینی‌ها هم فرصت خواهند داشت به دنبال کشوری مبتنی بر آن مرزهای تحمیلی باشند.

 

طرح معامله قرن در طول زمان محو خواهد شد

هیچ دولت آمریکایی تا کنون تا این حد چیزهایی زیاد را در ازای هزینه‌ای اندک به اسرائیلی‌ها نداده بوده است و جای تعجبی ندارد که نتانیاهو این طرح را می‌پذیرد و فلسطین‌ها با صراحت رد می‌کنند.

زمان می‌برد تا پیامدهای کامل این طرح آشکار شود. در بدترین سناریو خشونتی گسترده در اراضی فلسطین درخواهد گرفت و اسرائیل به سرعت دره اردن یا بخش‌هایی از کرانه باختری را الحاق می‌کند. بخش‌های الحاقی تاثیر مهمی در این خصوص خواهند داشت که آیا این تدابیر راه حل دو کشوری را به طور کامل مسدود خواهد کرد یا خیر. در بهترین سناریو هم این طرح در نشست‌های سیاسی نادیده گرفته خواهد شد و در طول زمان محو می‌شود. باید این را هم به یاد داشت که زمان اعلام آن زمانی بود که هم آمریکا و هم اسرائیل درگیر تردیدهایی شدید بودند؛ استیضاح ترامپ و اعلام جرم علیه نتانیاهو، و انتخابات نیز پیش روی هر دوی آنها قرار داشت. اکنون چشم‌ها به جامعه بین‌الملل خیره است تا به این طرح پاسخ بدهد.

ریچارد لیبارون، عضو برنامه‌های خاورمیانه شورای آتلانتیک گفت: این برنامه هماهنگ با رویکرد دولت آمریکا برای اعطای امتیازات یکجانبه به اسرائیل و در عین حال بیش‌تر منزوی کردن فلسطینی‌ها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *