جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

بایسته‌های گفتگوی احتمالی ایران و عربستان

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با بیان اینکه شاید بهتر باشد ایران و عربستان به طور مستقیم و بدون میانجی با هم صحبت کنند، گفت: اگر ایران و عربستان بتوانند بر سر چارچوبی به توافق برسند، هم حضور آمریکا در منطقه رو به افول خواهد رفت و هم اینکه سایر قدرت‌های بزرگ که علاقه‌مند هستند در منطقه ما قدرت پیدا کنند و به دنبال تشنج و تشدید رقابتهای منطقه‌ای هستند، قدرت بازی شان کاهش پیدا می‌کند.

محمد قاسم محبعلی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در زمینه مذاکرات احتمالی میان ایران و عربستان این است که گفتگوها از کجا و چگونه آغاز شود، افزود: به نظر می‌رسد در مورد عربستان اگر گفتگوها از سطوح پایین آغاز شود، شاید بعید باشد که به نتیجه روشنی برسد مگر اینکه در سطوح بالا در ابتدا تفاهمی صورت بگیرد و بعد در سطوح پایین کارشناسان و وزیران خارجه با هم صحبت کنند و چارچوبی برای حل و فصل اختلافات پیدا کنند.

وی گفت: نکته دوم این است که ایران و عربستان دو کشور همسایه هستند و ضمن اینکه در یکسری مسائل منافع مشترکی دارند در خصوص برخی مسائل هم اختلافات دارند و در برخی مسائل هم زمینه رقابت دارند. یکی از مسائل مشترک امنیت خلیج فارس و امنیت منطقه است که هر دو طرف از این مسئله سود می‌برند.

این تحلیگر مسائل راهبردی ادامه داد: مسئله دوم مسئله انرژی و حفظ اوپک است؛ دو کشور در این سازمان به عنوان سازمان کشورهای تولید کننده نفت در رقابت با سایر تولید کننده‌های نفت و مصرف‌کننده‌ها قرار دارند. دیگری مسئله همبستگی کشورهای اسلامی و منطقه در قبال دستور کارهای مشترکی است که در سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی مطرح می‌شود و یا مسائلی مانند مسئله بیت المقدس و اشغال سرزمینهای فلسطینی و یا سایر مسائلی که به موضوعات اسلامی بر می‌گردد.

محبعلی همچنین درخصوص زمینه‌های مورد اختلاف میان ایران و عربستان نیز گفت: در مورد نفوذ دوطرف در منطقه، عربستان به طور کامل مخالف حضور ایران در کشورهای عربی است و اگر هم مجبور باشند حضور ایران را بپذیرند مایلند در چارچوبی باشد که خودشان مدیریت کنند و در چارچوب سیاستهای آن‌ها باشد. این تقابلی جدی است که خود را در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین و سایر کشورهای جنوب خلیج فارس نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تعریف امنیت، نوع و کیفیت آن و چگونگی برقراری امنیت ایران و عربستان دچار اختلاف هستند، ادامه داد: مسائل دیگری از جمله طایفه گری و حمایت ها از جریانات سنی و شیعی که در منطقه با هم درگیر هستند که این موضع به شکلی در کشورهای مختلف خود را نشان می‌دهد هم باید مدنظرقرار دهیم. دو کشور در زمینه هایی که با هم رقابت دارند، باید این رقابت را در قالب همکاری با هم تعریف کنند. اینها باید در چارچوب و دستور کار مذاکره از سوی دو طرف تعیین شود و در خصوص آن‌ها گفتگو شود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر هر دو طرف از این وضعیت خسارت می‌بینند و کشورهای دیگری که با هر دو طرف رقیب یا دشمن هستند از این وضعیت سود می‌برند که نمونه مشخص آن اسرائیلی ها هستند. آمریکایی ها هم با فروش سلاح از این وضعیت سود میبرند و حضور خود را گسترش می‌دهند.

وی اضافه کرد: قدرت‌ها از این وضعیت سوءاستفاده کردند و آن‌ها که در خاورمیانه قدرتشان تضعیف شده بود، در فضای اختلافی دو باره به منطقه برگشتند و در این بازی بخشی از قدرت‌های اداره کننده منطقه شده اند. اگر ایران و عربستان بتوانند در چارچوبی توافق کنند هم نقش و حضور آمریکا در منطقه رو به افول خواهد رفت و هم این که سایر قدرتهای بزرگ که علاقه‌مند هستند در منطقه ما قدرت پیدا کنند و به دنبال تشنج و تشدید رقابت‌های منطقه‌ای هستند قدرت بازی شان کاهش پیدا می‌کند.

وی در رابطه به امکان فراهم شدن زمینه مذاکرات میان دو کشور با وجود اختلافات موجود اظهارکرد: پیش از انقلاب هم ایران و عربستان مواضع نزدیکی نداشتند و با هم رقابت‌هایی داشتند. اما بعد از چهل سال تنش و فراز و نشیب در روابط دو کشور و گسترش اختلافات و یکسری حوادثی که طبیعتا در ذهنیت مسوولان تاثیر گذاشته مذاکره کار مشکلی است، به علاوه اینکه مداخلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیروهایی که مخالف نزدیکی ایران و عربستان هستند، مقداری وضعیت را مشکل  کرده است.

محبعلی افزود: در کنار آن روی کار آمدن یک حکومت نسبتا تندرو در عربستان، برخلاف گذشته که معمولا پادشاهان و مسوولان عربستانی محافظه کار بودند و علاقه‌ای به درگیری خارجی نداشتند و سعی می‌کردند مسائل را با گفتگو و به نوعی مصالحه و سازش حل و فصل کنند، کار را سخت تر کرده است. روی کارآمدن محمد بن سلمان و ملک سلمان باعث شد عربستان برای اولین بار وارد یک جنگ بی سرانجام در یمن شود و به قول ایران سیاست‌های تندروانه اتخاذ کند که این موضوعات باعث قطع روابط دو کشور شد، در این فضا گفتگو بسیار مشکل است، اما با این همه نمی‌شود گفت مسیر دیپلماسی بسته شده است.

این تحلیگر ارشد مسائل منطقه گفت: به نظر من هم عربستان آنقدر هوشمند هست که بداند منافعش در این است که اختلافات را از طریق گفتگو حل کند و هم در ایران این راهبرد همواره وجود داشته که مسائل را با عربستان به حدی بحرانی نکند که به وضعیت جنگی برسد، چرا که تلاش سایر قدرت‌ها و بازیگران منطقه در سطح خرد و کلان این است که ایران و عربستان را به جنگ داغ بکشانند. اسرائیلی ها پشت این سیاست هستند و گروه‌های افراطی در منطقه مانند القاعده و داعش از این وضعیت بسیار سود می‌برند و رادیکالیزم در منطقه به نفع آن‌ها است.

وی ادامه داد: بخش‌های تندرو و رادیکال در آمریکا، فروشندگان سلاح و آن‌ها که در حال حاضر نقش اساسی در قدرت دارند به دنبال این هستند که دو قدرت اسلامی را به جنگ با یکدیگر بکشانند و در سایه آن مطامع خود را پیش ببرند. در این شرایط سخت هم مسئولان دو کشورعلاقه‌مند هستند که راهی برای این موضوع پیدا کنند و هم کشورهایی در منطقه هستند که می‌توانند به این قضیه کمک کنند مانند عمان و عراقی ها و حتی برخی واسطه‌هایی که در منطقه هستند می‌توانند پیام حسن نیت دو کشور را مبادله کنند، چرا که آن‌ها هم از مذاکره میان دو کشور نفع می‌برند. یعنی اگر مسائل ایران و عربستان رو به بهبود برود اوضاع عراق بهبود خواهد یافت و تنش‌های امینتی و درگیری ها در عراق کاهش می‌یابد، در خلیج فارس و تنگه هرمز هم همین طور.

محبعلی افزود: کشورهای جنوب خلیج فارس مانند کویت و عمان و حتی قطر از این مسئله سود می‌برند و در عین حال که خود ایران و عربستان می‌توانند در سطوح سیاسی‌ای که قابل توجه باشد ارتباط مستقیم برقرار کنند، اما قدرت‌ها و دولتهای منطقه‌ای هم می‌توانند اگر زمینه را مناسب ببینند به این مسئله کمک کنند که منطقه به سمت صلح و آرامش برود.

وی در ارتباط با برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش عراق برای میانجی گری میان ایران و عربستان گفت: برای اینکه خواسته ها و نیات دو طرف منتقل شود عراقی ها می‌توانند چنین کاری انجام دهند، عمانی ها هم می‌توانند؛ اما معتقدم شاید بهتر باشد، ایران و عربستان به طور مستقیم با هم صحبت کنند، چرا که نمی شود چندان روی میانجی‌هایی که در منطقه وجود دارند با توجه به اینکه آن‌ها هم دنبال منافعی در این قضیه هستند، حساب کرد. می‌توانند انتقال پیام را داشته باشند و شاید اگر این چنین عملکردی برایشان درنظر بگیریم منافع ایران را بیشتر تامین کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در پایان با بیان اینکه نمی شود به نقش تخریبی آمریکایی ها و منافع آن‌ها در منطقه بی‌توجه بود، افزود: ایران می تواند هم زمان با سیاست کاهش تشنج موازی با اروپا و آمریکا روابطش با عربستان را بهتر پیش ببرد؛ در غیر این صورت آن‌ها اگر احساس کنند که منطقه به سمتی می‌رود که منافعشان نادیده گرفته می‌شود و تهدید امنیتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند، بازی را به هم خواهند زد. بنابراین رویکرد دو وجهی را باید ایران برای پیشبرد این سیاست در نظر بگیرد. شاید اینکه مقداری عربستان متمایل به گفتگو شده برای این باشد که احساس می‌کند آمریکایی ها به دنبال جنگ با ایران نیستند. اگر بحث جنگ با ایران مطرح بود عربستان پشت آمریکا قایم می‌شد. عربستان دلش نمی خواهد نوک پیکان درگیری باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *