جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

معضلات کردستان عراق پس از همه پرسی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای آنلاین- ترجمه: باوجود مواضع منطقه ای و بین المللی مخالف جدایی کردستان عراق، معضلات دیگری وجود دارد که درباره شکست دولت کردی در جدایی از عراق هشدار می دهد.

ایمان زهران در مجله سیاست بین الملل مصر در این باره نوشت؛ دولت کردستان عراق پس از برگزاری این همه پرسی با مشکلات و معضلات عدیده ای روبرو خواهد شد که در ادامه به آن اشاره می شود:

1- مشکل دموکراسی

نظام سیاسی آینده کردستان عراق ادامه نظام کنونی خواهد بود؛ بنابراین با وجود آن که این نظام از جنبه نظری دموکراتیک به نظر می رسد اما از جنبه عملی به سمت استبداد بیشتر حرکت می کند. بر این اساس حزب دموکراتیک کردستان خود را حاکم شرعی اقلیم تلقی می نماید و این امر از آن روست که این حزب در جنگ داخلی با اتحادیه میهنی کردستان عراق در سال های 1994تا 1998 پیروز شده بود.

همچنین اکثر تحلیل ها به این نتیجه منجر شد که هدف از مطالبه کردستان برای استقلال تثبیت قدرت در یک شخص، حزب و جماعت یکسان می باشد، امری که زمینه را برای تسلط یک نظام استبدادی و غیر دموکراتیک فراهم می سازد. در این باره حزب دموکرات کردستان عراق به جای ایجاد دولت و نهادها تلاش نمود تسلط و هیمنه خود را بر اقلیم افزایش دهد.

2- مشکل امنیتی

نیروهای نظامی کرد متحد و یکپارچه نیستند و تحت پرچم یک نهاد قرار ندارند و این نیروها میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی پراکنده هستند. در این باره از زمان تشکیل دولت کردستان عراق، هریک از این دو حزب رهبری نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی ویژه خود را به عهده دارند. هم چنین رهبران سیاسی دو حزب محافظان شخصی و نیروهای مخصوص خود را دارند. بر این اساس طبیعت تجزیه پذیر نیروهای امنیتی تهدیدی برای هم زیستی مسالمت آمیز به شمار می آید، به ویژه در صورتی که هریک از دو حزب در تنش ها و درگیری های داخلی نیروهای امنیتی خود را به کارگیرد. این در حالی است که نبود اتحاد و یکپارچگی، کمبود سلاح ، آموزش، وبودجه نیروهای کردی چه بسا باعث فروپاشی آنها شود و این امر این نیروها را ناکارآمد می سازد.

3- مشکل اقتصادی:

اقلیم کردستان عراق از یک بحران اقتصادی بزرگ رنج می برد که تشکیل کیان یک دولت مستقل،  این مشکل را بزرگتر می سازد. باوجود تبلیغ برای سناریوی فروش نفت کردستان عراق و تأسیس یک اقتصاد مستقل از بغداد که کردستان را در نقشه انرژی جهان و شکوفایی اقتصادی قرار می دهد اما شواهد بر شکست سیاست استقلال اقتصادی تأکید می کند. در این باره از زمانی که بغداد در فوریه 2014 سهم دولت کردستان عراق را از بوجه دولت مرکزی کاهش داد، کردستان عراق با یک بحران شدید اقتصادی روبرو شد و مجموع بدهی های آن به 20 میلیارد دلار رسید.

علاوه بر این مقامات کردستان عراق از ایجاد یک اقتصاد داخلی قدرتمند قادر به تأمین نیازهای تشکیل یک دولت مستقل ناتوان ماندند. هم چنین آنها اقتصاد کردستان را وابسته به نفت کردند و فرهنگ مصرفی را در داخل جامعه کردی ترویج کردند. علاوه بر این اقتصاد دولت اقلیم کردستان با مشکلات ساختاری مربوط به فساد، عدم شفافیت، احتکار بازارها، مداخله افراطی در مسائل دولت از سوی رؤسای احزاب به نفع شرکت ها و یا اشخاص ذی نفوذ مرتبط با احزاب روبرواست.

4- مشکل سیاسی

در اختیار نداشتن یک منفذ دریایی از سوی دولت کردستان عراق باعث شده این اقلیم به شکل کامل در محاصره کشورهای همسایه ای قرار بگیرد که از اقدام دولت کردی در استقلال حمایت نمی کنند. در نتیجه دو مقوله جایگاه جغرافیایی و نبود خودکفایی باعث خواهند شد دولت کردستان عراق حاکمیت ملی خود را از دست بدهد و تبعیت خود از یکی از کشورهای همسایه به ویژه ایران و یا ترکیه را بپذیرد. در این صورت دولت کردستان با مداخلات مکرری روبرو خواهد شد که چه بسا ثبات آن را متزلزل سازد و در نتیجه کردستان مستقل به صحنه تنش ها و درگیری های منطقه ای تبدیل می شود.

در مجموع با تأیید کردهای عراق برای جدایی از بغداد، چالش دیگری در برابر اقلیم کردستان یعنی به رسمیت شناختن جهانی استقلال وجود خواهد داشت. در این باره باید یاداور شد که برخی از همه پرسی های برگزار شده با هدف جدایی که با رأی اکثریت تصویب شده است، در پایان به استقلال منطقه مورد نظر نیانجامیده است؛ چرا که این امر نیازمند به رسمیت شناخته شدن از سوی دیگر کشورهای جهان است. در این باره می توان به اقلیم سیسکی اشاره کرد که در دسامبر 1981 همه پرسی جدایی از جنوب آفریقا را برگزار کرد اما سازمان ملل و دیگر کشورها جدایی این اقلیم را به رسمیت نشناختند؛ امری که باعث شد این اقلیم بار دیگر در سال 1994 به جنوب آفریقا بپیوندد.

در باره اقلیم کردستان در صورت متوسل شدن رؤسای اقلیم به برگه دموکراسی به عنوان بهانه ای برای جدایی از بغداد و افزایش شانس خود برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی، اما چالش‌های زیادی در مسیر دولت کردستان عراق برای استقلال وجود دارد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *