جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن خواستار انجام تحقیقاتی در رابطه گور‌های دسته‌جمعی گزارش شده در نوار غزه است. وی در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به تعامل با اسرائیل در این رابطه ادامه می‌دهد، عنوان کرد: ما خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم.

مسکو: در صورت وقوع درگیری بین روسیه و ناتو، سلاح‌های اتمی آمریکا در لهستان بلافاصله نابود خواهند شد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که چنانچه تسلیحات اتمی آمریکا در لهستان مستقر شود، در صورت وقوع یک درگیری مستقیم فرضی بین روسیه و ناتو، این سلاح‌های اتمی بلافاصله نابود خواهند شد.

مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد

یک مقام ارشد سیاسی حماس به آسوشیتدپرس گفت که این گروه حاضر است با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند و در صورت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، سلاح‌های خود را روی زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد. او در خصوص اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد چه سرنوشتی در انتظار حماس خواهد بود گفت: «آن‌وقت شاخه نظامی ما منحل می‌شود. تجربیات افرادی که با اشغالگران جنگیدند چه شده است؟ وقتی به استقلال رسیدند و حقوق خود را کسب کردند به احزاب سیاسی تبدیل شدند و نیروهای مبارز هم به ارتش ملی پیوسته‌اند.» 

پولیتیکو: ایالات متحده کمک تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری به اوکراین ارسال خواهد کرد

نشریه «پولیتیکو» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت، به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده کمک تسلیحاتی جدید به اوکراین به ارزش ۶ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که انتظار می‌رود این بسته نظامی که احتمالا روز جمعه هفتم اردیبهشت، منتشر می‌شود، شامل خودرو‌های تاکتیکی، سامانه‌های دفاع هوایی «پاتریوت»، مهمات توپخانه، پهپادها، سلاح‌های ضد پهپاد و موشک‌های هوا به هوا باشد.

آمریکا ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه را آغاز کرد

آسوشیتدپرس بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای از ساخت‌ یک اسکله بزرگ در سواحل غزه خبر داد. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به‌زودی ساخت یک اسکله در سواحل غزه را برای ارسال کمک‌های ضروری به ساکنان این باریکه آغاز خواهد کرد.

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد. دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفتگو‌های غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از وزرای دولت اوکراین به ظن «فساد مالی» دستگیر شد

دادستانان در اوکراین روز جمعه اعلام کردند که میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی این کشور به ظن «فساد مالی» در بازداشت به سر می‌برد. دستگیری این عضو دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در چهارچوب تحقیق در یک پرونده فساد مالی چند میلیون دلاری صورت گرفت.

دبیرکل ناتو: هنوز برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) گفت مادامی که متحدان پیمان آتلانتیک شمالی به وعده‌های خود مبنی بر تحویل تسلیحات بیشتر به کی‌یف عمل کنند، برای «پیروز شدن اوکراین» بر روسیه دیر نیست. وی در جریان یک سخنرانی در برلین گفت: «در ماه‌های اخیر متحدان ناتو نتوانسته‌اند حمایتی را که ما قول آن را داده بودیم ارائه کنند. اما هنوز برای پیروزی اوکراین دیر نیست، زیرا حمایت‌های بیشتری در راه است.»

Loading

پیامدهای توافق هسته ای مصر و روسیه

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: اگرچه هدف توافقنامه بلندمدت روسیه و مصر برای ساخت نیروگاه هسته ای دبعا، افزایش ظرفیت تولید برق مصر بوده و هیچ تاثیر مستقیمی در توسعه تسلیحات هسته ای ندارد، اما با این وجود، ممکن است به تلاش های آینده مصر برای ساخت تاسیسات غنی سازی اورانیوم یا بازفرآوری سوخت هسته ای مشروعیت بخشد.

رافائل اوفک در یادداشتی که مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات آن را منتشر کرد؛ نوشت: در 11 دسامبر 2017، در جریان دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از قاهره، دو کشور موافقتنامه ای را امضا کردند که تا حد زیادی بازتاب همگرایی منافع آنها بود. از یک سو، روسیه به دنبال بازگشت به جایگاه سابق خود به عنوان قدرت برتر خاورمیانه است و از سوی دیگر، رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی درصدد بازسازی اقتصاد کشور و تبدیل دوباره مصر به بازیگر اصلی در جهان عرب است.

براساس این توافقنامه، شرکت روسی رزاتم، نیروگاه هسته ای دبعا را در 140 کیلومتری غرب اسکندیه، خواهد ساخت. این نیروگاه، شامل چهار راکتور آب سبک برای تولید برق، با ظرفیت کلی 4800 مگاوات خواهد بود. همچنین قرار است در کنار این نیروگاه، انباری نیز برای ذخیره پسماند سوخت هسته ای احداث شود. انتظار می‌رود فعالیت آزمایشی نخستین راکتور هسته‌ای این نیروگاه در سال 2022 آغاز شود و تا سال 2026 وارد فاز بهره برداری شود. رز اتم برآورد کرده است که این پروژه در سال های 2029- 2028 به پایان برسد. براساس گزارش ها، هزینه این پروژه حدود 30 ملیارد دلار خواهد بود که 25 میلیارد دلار آن را روسیه از طریق وام تامین خواهد کرد.

روسیه همچنین کارخانه هایی را برای ساخت و تامین تجهیزات نیروگاه هسته‌ای دبعا در مصر احداث خواهد کرد. رزاتم نیز سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه هسته ای را به مدت 60 سال تامین خواهد کرد.

اگرچه ذخایر عظیم گازی و میادین نفتی در مصر وجود دارد، اما سیاست قیمت گذاری اشتباه و بحران اقتصادی کشور باعث سقوط صنعت انرژی شده است. مصر با جمعیت 104 میلیون نفری و نیاز گسترده به انرژی در نظر دارد تا پاسخگوی رشد تقاضای انرژی خود باشد.

بسیاری از مردم مصر با ساخت نیروگاه هسته ای دبعا مخالف هستند، چرا که ضمن ایجاد برخی از آسیب های زیست محیطی، می تواند صنعت گردشگری این منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

طرح مصر برای ساخت راکتور هسته‌ای به دوران ریاست جمهوری ناصر باز می‌گردد. علی سعیدی، وزیر برق مصر در سال های 1999 تا 2001، در سپتامبر 2015 به المانیتور گفت:

برنامه هسته ای مصر در آغاز به دلیل جنگ 1967 متوقف شد. در آن زمان، قرار بود اتحاد جماهیر شوروی این برنامه را اجرایی کند… در دهه 1970 نیز، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا وعده داد که برای مصر و اسرائیل، نیروگاه هسته ای احداث کند، اما بنا به دلایلی این پروژه نیز متوقف شد. در دهه 1980 یعنی در دوران ریاست جمهوری مبارک، علیرغم رقابت شرکت های آمریکایی و فرانسوی برای ساخت نیروگاه هسته ای در مصر، به دلیل نگاه منفی افکار عمومی مصر به فاجعه راکتور چرنوبیل اوکراین (1986) و کشف ذخایر گاز در دهه 1990، هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

اگرچه علی سعیدی، تنها بر جنبه های غیرنظامی انرژی هسته ای مصر به عنوان منبع تولید برق متمرکز شده است، اما سازمان اطلاعات اسرائیل، از اقدامات مصر برای پنهان کردن فعالیت های هسته ای نظامی در دوران مبارک خبر داد بوده بود. اگرچه به طور طبیعی، برخورداری اسرائیل از تسلیحات هسته ای بر تلاش های پنهانی هسته ای – نظامی مصر تاثیر داشت، اما با این وجود، ورود مصر به عرصه هسته ای، تا حد زیادی تحت تاثیر سیاست جمال عبدالناصر و نگاه وی به مصر به عنوان کشور پیشرو در جهان عرب بود.

پس از تاسیس موسسه انرژی اتمی (AEE) در سال 1956، مصر پیشرفت قابل توجهی در ایجاد زیرساخت های هسته ای و توسعه تحقیقات در این زمینه انجام داد. برای ناصر، تلاش های هسته ای نه تنها برای اهداف «صلح آمیز» نبود، بلکه ابزاری برای توسعه سلاح های هسته ای بود. این فعالیت های هسته ای در مرکز تحقیقات هسته ای اینشاس، واقع در 40 کیلومتری شمال غربی قاهره آغاز شد.

مرکز تحقیقات هسته ای اینشاس، یک راکتور تحقیقاتی کوچک 2 مگاواتی بود که اتحاد جماهیر شوروی آن را احداث کرده بود. ساخت این راکتور در سال 1958 آغاز شد و در سال 1961 به اتمام رسید. طبق گزارش رسانه ها، از سال 1960 تا 1967، مصر برای دستیابی به سلاح های هسته ای یا ابزار تولید آن به سمت اتحاد جماهیر شوروی، چین و هند گرایش سوق پیدا کرد. ناصر در سال 1961 در سخنرانی خود به وضوح پرده از اهداف هسته ای خود برداشت و هشدار داد؛ اگر اسرائیل، سلاح هسته ای داشته باشد، ما نیز بمب اتم را به هر قیمتی فراهم خواهیم کرد.

صالح هدایت، مدیرکل سازمان انرژی اتمی مصر در مصاحبه ای در سال 1995، تائید کرد که مصر در ابتدای دهه 1960 برنامه هسته ای نظامی خود را راه اندازی کرد و تا مرگ ناصر در سال 1970 نیز ادامه یافت.

شاید در آستانه جنگ شش روزه، یکی از اهداف ارتش مصر، نابود کردن راکتور هسته ای اسرائیل در دیمونا بود، اما شکست سریع و از دست دادن شبه جزیره سینا، همه برنامه های هسته ای این کشور را مختل کرد. پس از جنگ نیز، وضعیت سخت اقتصادی مصر مانع از ادامه تلاش های این کشور برای توسعه برنامه هسته ای شد. از دست رفتن درآمدهای حاصل از عبور و مرور کشتی ها از کانال سوئز و همچنین درآمد حاصل از چاه های نفت در سینا، سبب شد تا مصر مبارزه علیه برتری هسته ای اسرائیل را به سمت عرصه دیپلماتیک سوق دهد. همچنانکه اقدام تاکتیکی مصر در پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) در سال 1968 در این راستا صورت گرفت تا شاید به نحوی اسرائیل را برای امضای این معاهده مجبور نماید.

به موازات اقداماتیک دیپلماتیک، تلاش های مصر برای همکاری هسته ای با سایر کشورها از جمله لیبی، آمریکا، فرانسه و کانادا ادامه یافت، اما هیچکدام از آن ها به نتیجه نرسید.

از دهه 1950 تا اواسط دهه 1970 به رغم آنکه هیچ اقدام سخت گیرانه ای برای ممانعت از خرید تجهیزات هسته ای برای تولید پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده با درجه بالا (نظامی) صورت نگرفت، اما ناصر نتوانست از این فرصت در راستای سیاست های هسته ای مصر بهره برداری کند. این عدم سخت گیری، از یک سو ناشی از منافع اقتصادی صادرکنندگان تجهیزات هسته ای و از سوی دیگر، ناشی از این اعتقاد بود که ساخت سلاح هسته ای فراتر از توانایی کشورهای جهان سوم است. علاوه براین، مدیریت شکست خورده مصر در حوزه هسته ای، هدایت منابع برای آماده سازی ارتش برای جنگ علیه اسرائیل و همچنین سیاست شوروی در ممانعت از پیشرفت فزاینده هسته ای مصر، از دیگر موانع پیش روی ناصر برای بهره برداری از شرایط موجود بود.

اگرچه بخش صنعت مصر، از جمله در حوزه نظامی، در دهه های اخیر به شدت پیشرفت کرده است، اما هنوز در حوزه هسته ای ضعیف است. در حالیکه پیشرفت صنعت هسته ای مصر در دوره ناصر قابل توجه بود، اما در دوره جانشینان وی یعنی سادات و مبارک این روند کند شد.

نیاز به سلاح هسته ای، پس از توافق هسته ای ایران در ماه ژوئیه 2015 بار دیگر در دستور کار مصر و عربستان قرار گرفته است. هرچند که دولت ترامپ در مسیر متوقف کردن برنامه هسته ای ایران حرکت کرده است.

درحالیکه برای تکمیل پروژه نیروگاه هسته ای دبعا، ده ها سال زمان نیاز است، اما باز هم ممکن است این پروژه، به سرنوشت تلاش های گذشته مصر برای ساخت نیروگاه هسته ای در مصر دچار شود. اگر حتی این پروژه هم به سرانجام برسد، به دلیل نیاز به استفاده از راکتورهای آب سبک برای تولید برق و به دلیل آنکه پلوتونیوم استفاده شده در سوخت هسته ای این صنایع برای ساخت سلاح هسته ای قابل استفاده نیستند، احتمال اینکه بتوان از این نیروگاه به صورت مستقیم برای توسعه تسلیحات هسته ای استفاده کرد، تقریبا غیرممکن است.

با این حال، در بلندمدت وجود نیروگاه هسته ای در مصر می تواند به قاهره مشروعیت لازم برای ساخت یک یک کارخانه غنی سازی اورانیوم با درجه غنی سازی پایین برای تولید سوخت هسته ای راکتورها را ایجاد نماید، موضوعی که می تواند زمینه غنی سازی سطح بالای اورانیوم با درجه نظامی را فراهم نماید.این نیروگاه های تولید برق همچنین می تواند مشروعیت کافی برای احداث تاسیسات جهت بازفرآوری سوخت هسته ای را فراهم کند. در نهایت، اگر مصر یک راکتور تولید پلوتونیوم احداث کند، مسیر جدیدی برای توسعه سلاح های هسته ای در اختیار خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *