جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اهمیت اجلاس ریاض از آن روست که در شمار هزار شرکت کننده، دوازده رئیس دولت، و نیز وزیران امور خارجه ایالات متحده و تروئیکای اروپایی حضور دارند. مهم‌تر این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از خروج از چین، راهی ریاض شد تا با مقام‌های سعودی وارد گفت‌وگو شود. این گفت‌وگو پیش از سفر او به تل‌آویو است که قرار است آخرین رایزنی‌ها درباره آتش بس در غزه و احتمال حمله اسرائیل به «رفح» و نیز خطر وقوع جنگ گسترده در جنوب لبنان انجام گیرد.

صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است

مسکو- ایرنا- خانم لودمیلا آودیووا ایران‌شناس، شاعر و نویسنده روس بر این باور است که ایران معاصر راه طولانی پیشرفت که نیازمند چند قرن است را در چند دهه و پس از انقلاب اسلامی پیموده و به کشوری مثال‌زدنی برای شرق و غرب جهان تبدیل شده است.

Loading
14بهمن ماه 1396

رسانه ها ؛ اعلام استراتژی جدید هسته ای آمریکا و…

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: روسیه ، چین و کره شمالی تهدیدات اصلی در دکترین هسته ای جدید آمریکا ،تهدید دوباره کشورهای جهان از سوی آمریکا، مخالفت میانمار با ورود نماینده شورای امنیت سازمان ملل به ایالت راخین ، ادامه عملیات شاخه زیتون، لغو سفر ولیعهد سعودی به انگلیس ، تأکید چین براصلاحات در شورای امنیت، انتقاد دوباره ترکیه ازآمریکا و برگزاری نشست اتحادیه اقتصادی اورآسیا در آلماتی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ان .اچ.کی ژاپن: آمریکا استراتژی هسته ای جدید خود را  اعلام کرد. دولت دانالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا روز جمعه بازنگری وضعیت هسته ای را منتشر کرد که استراتژی هسته ای میان مدت و دراز مدت را مطرح می کند.آخرین بازنگری هسته ای در سال ۲۰۱۰ میلادی و در زمان ریاست جمهوری اوباما بود.این سند خواهان توسعه هسته ای موشک های کروز هسته ای است که از دریا شلیک می شوند.

اسپوتنیک روسیه: در دکترین هسته ای جدید آمریکا خاطرنشان می شود که روسیه ، چین و کره شمالی منافع آمریکا و متحدانش را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تهدید می کنند. به گزارش اسپوتنیک، در این سند ضمن بیان این مطلب گفته می شود: تعهدات آمریکا در برابر متحدان و شرکایش در منطقه آسیا و اقیانوسیه تزلزل ناپذیر است. همچون اروپا ائتلاف های نیرومند و منسجم موثرترین وسایل برای تامین اعتماد در این منطقه هستند”.

خبرگزاری صداو سیما: چین پس از آنکه وزیر امور خارجه آمریکا درباره اتکای فزاینده کشور‌های آمریکای لاتین به مناسبات اقتصادی با پکن هشدار داد، آمریکا را به بی احترامی متهم کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تیلرسون پیش از نخستین سفر منطقه‌ای خود به مکزیک، آرژانتین، پرو، کلمبیا و جامائیکا گفت: چین با استفاده از اهرم‌های اقتصادی جای پایی در آمریکای لاتین پیدا کرده است و سعی می‌کند کشور‌های این منطقه را به مدار خود بکشاند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه اوکراین نسبت به لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه هشدار داد.به گزارش ایسنا، پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین گفت:لغو تحریم‌های اولیه علیه روسیه منجر به شکاف در اروپا خواهد شد.وی افزود: لغو تحریم‌ها قبل از به سرانجام رسیدن توافقنامه مینسک، نشانگر ضعف غرب در برابر کرملین است که می‌تواند منجر به تقسیم اروپا شود.

 خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای جهان هشدار داد در صورتی که افراد اخراج شده از ایالات متحده را نپذیرند، علیه این کشورها تحریم و قطع کمک‌های مالی اعمال خواهد شد.به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که انتقادها از مواضع مهاجرتی دولت آمریکا و اخراج آنچه «مهاجران غیرقانونی» از این کشور خوانده شده ادامه دارد، دونالد ترامپ در دیدار با مدیران وزارت امنیت داخلی و اداره گمرک و حفاظت مرزی این کشور اظهاراتی جنجالی مطرح کرد.

خبرگزاری ایرنا: دولت میانمار به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: ماه جاری میلادی (فوریه)، زمان مناسبی برای بازدید عضو بلندپایه شورای امنیت از راخین برای اینکه از نزدیک شاهد وضعیت روهینگیایی‌ها باشند، نیست. به گزارش ایرنا، «منصور عیاد العتیبی» دیپلمات کویتی و رئیس ماه فوریه شورای امنیت سازمان ملل این خبر رااعلام کرد.رسانه‌های منطقه ای روز پنجشنبه گذشته با انتشار مستندات جدیدی از کشف پنج گور جمعی که حداقل 40 جسد روهینگیایی در آن دفن شده و برای پاک شدن آثار جنایت علیه آنها از اسید برای متلاشی شدن سریع جسد استفاده شده، خبر دادند.

الکوثرفارسی: حمله نظامی ارتش ترکیه و گروههای مسلح هم پیمان به منطقه عفرین در سوریه بدون هیچ دستاوردی وارد سومین هفته خود شد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نیروهای ارتش ترکیه و گروههای مسلح هم پیمان روزشنبه  در محورهای روستای همام در جنوب غربی عفرین و حوشریه در شمال شرقی شهر منبج با یگان های کرد درگیر شده اند.

الکوثرفارسی:  مخالفت های مردمی با سفر محمد بن سلمان به انگلیس نتیجه داد. پایگاه اینترنتی عربی ۲۱ اعلام کرد در پی اعتراضات مردمی و رسانه‌ای در انگلیس، سفر ولیعهد عربستان سعودی به لندن تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاد.  به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، منابع انگلیسی به پایگاه اینترنتی عربی ۲۱ اطلاع دادند سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به انگلیس تا زمان نامعلوم به تعویق افتاده است که علت آن پویش حقوقی، مردمی و رسانه‌ای است که خواستار بازنگری در پرونده حقوقی ریاض و استفاده از این سفر برای اعلام موضع آشکار انگلیس علیه سیاست‌هایعربستاندر این پرونده شده است.

رادیو چین:  ما جائو شو نماینده دایمی چین یکم فوریه در نخستین مذاکرات دولتها درباره اصلاحات شورای امنیت هفتاد و دومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کرد. وی در این نشست با تأکید بر ارتباط اصلاحات شورای امنیت با منافع تمامی کشورهای عضو سازمان ملل و توسعه درازمدت این سازمان و پیچیدگی آن گفت: باید بر اساس اصول رایزنی دموکراتیک، شفاف و فراگیر، برای تقویت اعتماد متقابل و افزایش تفاهمات تلاش کرد.

آناتولی ترکیه:   مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت حمایت نظامی آمریکا از گروه های تروریستی «پ ک ک _ ی پ گ_ پ ی د» تنها امنیت ما به خطر می اندازد، بلکه همکاری دیرینه دو کشور را نیز زهرآلود می‌کند.مولود چاووش‌اوغلو  افزود:  آمریکا به عنوان متحد ما در ناتو متوجه نگرانی ترکیه نسبت به تاکتیک کوتاه مدت خود باشد.

پارس تودی :  نشست شورای بین دولتی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد.دراین نشست نخست وزیران روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان و همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی اورآسیا حضور داشتند. شورای بین دولتی از جمله مهمترین نشست های اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می شود.یکی از اسناد امضا شده در نشست آلماتی، استفاده از برچسب یکسان برای کالاهای تولیدی و صادراتی  است که به منظور شناسایی و کنترل بیشتر گردش کالاها در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سوی نخست وزیران، به تصویب رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *