جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

سایه دمکراسی غربی روی سر متحدین

ایالات متحده و کشورهای اروپایی سالها است که مدعی تبعیت از فلسفه یونانی ای که کلئیستِنِس پنج قرن قبل از میلاد مسیح بنا نهاد می باشند و در مواردی حتی برای تحمیل ایدئولوژی فلسفی خود اقدام به اشغال و یا اعمال فشار به کشورهای مختلف جهان نموده اند.

Loading

پشت پرده برکناری فرماندهان نظامی عربستان

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تغییر و تحولات و یا به اصطلاح خود سعودی‌ها اصلاحات در عربستان سعودی ادامه دارد؛ در همین راستا نیز، اخیرا ملک سلمان، پادشاه عربستان، با صدور احکامی سلطنتی، تعدادی از بلندپایه‌ترین فرماندهان ارتش کشور خود را برکنار کرد. ژنرال عبدالرحمان بن صالح بنیان، رئیس ستاد کل ارتش، و فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی ارتش از جمله کسانی هستند که از مناصب خود برکنار شدند.

داود احمدزاده *

در این خصوص دو نکته کلیدی به نظر می‌رسد؛ نخست، بحث ادامه تسویه حساب‌های داخلی پس از جابه‌جایی قدرت در آل‌سعود یعنی ولیعهدی ملک بن سلمان و تحرکات گسترده وی برای قبضه تمام عیار قدرت و کنار زدن رقبای سنتی یعنی برخی از شاهزادگان.

در این باره می‌توان به دستگیری‌های متعددی که دستگاه امنیتی آل‌سعود در حوزه داخلی انجام داد، اشاره کرد. درواقع اشخاصی که نقش‌های امنیتی و اقتصادی پررنگی در عربستان سعودی داشتند با کلید‌واژه مبارزه گسترده با فساد و ایجاد شفافیت اقتصادی در داخل بازداشت یا برکنار شدند. کلید واژه “مبارزه با فساد و ارتشاء” در عرصه داخلی، حربه کارآمدی در دستان ملک بن سلمان برای تسویه تمام عیار مخالفانش بوده است. باج‌گیری از برخی شاهزادگان به‌نام سعودی که ارتباطات گسترده با شرکت‌های چند ملیتی دارند نیز در چند ماه اخیر از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است. در این عرصه شاهد بودیم که بعد از دستگیری‌های گسترده، برخی از شاهزادگان با پرداخت مبالغ هنگفت آزادی خود را مجددا به دست آوردند.

این تسویه حساب سیاسی به نوعی مبین فعالیت‌های بن سلمان برای تبدیل شدن به فرد شماره یک در دستگاه حکومتی آل سعود است و نشان می‌دهد که او هیچ‌گونه مخالفتی را در این عرصه برنمی‌تابد. همزمان با بازداشت‌هایی که در عرصه اقتصادی صورت گرفته ما شاهد تسویه حساب در دستگاه امنیتی آل سعود نیز بودیم؛ در این راستا تلاش شده که فقط جریان‌های نزدیک به بن سلمان در دستگاه استخباراتی آل سعود تقویت و بقیه حذف شوند. این اقدام دو نکته اصلی را بازنمایی می‌کند؛ نخست اینکه دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آل‌سعود، ‌کارآمدی لازم را برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی به ویژه در بحران‌های سوریه و یمن نداشته است و شکست‌های متعدد در این زمینه و سپردن زمین بازی به رقیب استراتژیک عربستان یعنی ایران باعث شده است که ملک سلمان با افزایش خشونت‌ها و دستگیری‌های متعدد و در پی آن تسویه حساب‌های نظامی-امنیتی به دنبال انسجام‌بخشی و یک پارچه کردن قدرت برآید. از این رو مشاهده می‌کنیم که در بحث یمن، مقامات عربستان با وجود ائتلاف‌سازی و ایجاد موازنه منفی علیه ایران از طریق تکرار واژه ارتباط ایران با حوثی‌های یمن و ادعای ارسال برخی از ادوات جنگی از ایران به یمن، مجددا به دنبال تقویت حضور نظامی و امنیتی خود در منطقه هستند.

در بحران سوریه نیز سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اطلاعاتی و نظامی برای ایجاد ساختار تحمیلی در این کشور و برکناری بشار اسد، نتایج و پیامدهای مثبت را برای آنها به دنبال نداشته است. چرا که ایران و روسیه همچنان به عنوان بازیگران مقتدر در عرصه سیاسی سوریه هرگونه بازیگری و ایفای نقش منفی از سوی عربستان را سد کرده‌اند. بقای حکومت اسد به معنای ناکارآمد بودن سیاست‌های جنگ‌طلبانه ریاض قلمداد می‌شود. بنابراین در این عرصه ملک سلمان، برای فرافکنی بحران داخلی و ایجاد روحیه خودباوری، به تسویه حساب‌ در میان نظامیان و دستگاه امنیتی خود روی آورده است.

این در حالی است که تداوم چنین روش خشونت‌باری از سوی بن‌سلمان باعث ایجاد مخالفت‌های بیشتر در داخل عربستان می‌شود و هرچقدر خشونت علیه نهادهای امنیتی و دستگاه اقتصادی منسوب به شاهزادگان گسترش می‌یابد، عاملی در ناکارآمدی سیاست‌های داخلی عربستان است. در نهایت با پیگیری چنین سیاست‌هایی نه تنها انسجام در درون عربستان ایجاد نخواهد شد، بلکه تداوم بازداشت‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی و امنیتی ممکن است رژیم آل سعود را با خطر کودتا مواجه کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *