جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

ترکیه حامی گروه‌های تکفیری در منطقه

۱۳۹۳/۰۸/۰۵ | دفاعی و امنیتی

کارشناس مسائل خاورمیانه به نقش ترکیه در ایجاد و بسط بحران و فتنه در منطقه و حمایت‌های آن از گروه‌های تکفیری اشاره کرد و گفت: داعش به مرحله اضمحلال رسیده است.

«حسین رویوران» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد ترکیه در قبال گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه، با بیان اینکه ترکیه از آغاز بحران در سوریه در سال 2011 تاکنون حامی و گذرگاه تمامی مخالفان دولت بشار اسد بوده است، گفت: از زمانی هم که بحران به عراق کشیده شد، ترکیه با اقدامات منفی خود سعی در متزلزل کردن دولت نوری‌ المالکی و سپس حیدر العبادی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه یکی از مهمترین حامیان گروه‌های تکفیری در منطقه است، افزود: دولت و سازمان امنیت و اطلاعات ملی ترکیه (میت) تمام اقدامات جابه‌جایی نیروهای مخالف سوریه و عراق، آموزش، مسلح کردن و همچنین باز کردن مرزهای خود به روی گروه‌های تکفیری برای اعزام به این دو کشور را در دستور کار خود قرار داده و این اقدام آنها عدم حسن همجواری و روشی غیرانسانی و خلاف آداب دیپلماتیک است.

رویوران با اشاره به اینکه سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) با استقرار در فرودگاه‌های این کشور اقدامات اولیه عضویت افراد تندرو و افراطی در گروهک‌های تکفیری و سناریوی از قبل تعریف شده صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای اقدامات تروریستی در عراق و سوریه را انجام می‌دهد، اظهار داشت: مهمترین شاهد اقدامات منفی ترکیه در کمک به گروهک‌های تکفیری در عراق و سوریه، جامعه کرد ترکیه هستند که این افراد در برخی مناطق مانند «دیاربکر» و «قاضی‌ انتب» که در این مناطق حضور دارند شاهد اقدامات ترک‌ها در ناامن کردن عراق و سوریه هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: زمانی که درگیری بین داعش و مردم کوبانی صورت گرفت، علت تظاهرات گسترده و خشونت‌آمیز ترک‌های آن مناطق و ناراحتی آنها از دولت مرکزی ترکیه به رفتار این کشور با دیگر همسایگانش باز می‌گشت، چون این افراد به خوبی شاهد رفت و آمد نیرو و امکانات به آن مناطق علیه کرد‌های عراق و سوریه هستند.

وی با تأکید بر اینکه نقش ترکیه در ایجاد و بسط بحران و فتنه در منطقه و پرورش و گسترش گروهک‌های تکفیری در عراق و سوریه بسیار منفی است، خاطرنشان کرد:‌ مرز اقدامات داعش فقط محدود به مناطق سنی‌نشین عراق است و در مناطق کردنشین و شیعه نشین امکان حضور نیروهای داعش وجود ندارد.

رویوران گفت:‌هم‌اکنون داعش به مرحله سرازیری و اضمحلال رسیده است و این نابودی از زمانی آغاز شد که فتوای مرجعیت دینی در عراق صادر و موجب شد تا دو میلیون نفر برای مبارزه با داعش داوطلب شوند که این امر باعث ایجاد وحدت برای مبارزه با تروریسم و تکفیری‌گری در عراق شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: قبل از تشکیل کابینه حیدر العبادی، اختلاف نظر در عراق وجود داشت، اما زمانی که فتوای مرجعیت دینی در عراق صادر شد این امر موجب تشکیل سریعتر کابینه جدید شد و باعث شد تا وحدت دیدنی بین شیعه، سنی و کرد مثال زدنی باشد. البته به نظر می‌رسد که یک نوع وحدت نیز در سطح منطقه برای از بین بردن داعش قابل پیش‌بینی باشد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه داعش هم‌اکنون وارد مرحله سرازیری و شکست شده است، تصریح کرد: پیروزی‌های اخیر در عراق نشان می‌دهد که این پدیده شوم تروریستی و تکفیری‌گری در حال نابودی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *